Gjest Gjest Skrevet 6. september 2011 #1 Skrevet 6. september 2011 To døtre, den ene nett og vakker, den andre stor og ikke spesielt søt.... Skal man snakke om det, eller tie om det, le av det, fleipe om det, la være å fokusere på det? Samfunnet ellers er jo ofte utseendeorientert, skal man drite i det og tenke at også den mindre søte er vakker på en måte...?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #2 Skrevet 6. september 2011 Man trenger ikke å tenke at en man ikke synes er vakker er det, men man trenger i hvert fall ikke å ytre de tankene man eventuelt har om at h*n ikke er vakker. Med andre ord, tie om det. Holde det for seg selv. 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #4 Skrevet 6. september 2011 Hva du enn gjør: IKKE fleip om det, eller snakk nedlatende om utseende til den som er mindre pen. Jeg slet med selvbilde, selvtillit og selvfølelsen pga dette i en lang, tid og trodde jeg var stygg rett og slett. Dette bare fordi de kommenterte en nese som er litt større en normalen. Hvor resten av ansiktet og kroppen etter det jeg har hørt at ganske så pent. Så ikke si at du er hun og hun er mye penere enn deg. Hvis du skjønner. Kanskje du burde ta det opp med den pene datteren din, at hun ikke må komme med sårende kommentarer eller fleiper om utseende til den mindre pene. 1
Gjest Trine Skrevet 6. september 2011 #5 Skrevet 6. september 2011 Hvorfor gjør du en sak ut av det? 7
Gjest Okusan Skrevet 6. september 2011 #6 Skrevet 6. september 2011 Etter min mening skal du innprente dem begge- ikke minst den "søte"- følgende: - at det finnes så uendelig mange andre og viktigere kvaliteter enn å være pen - at begge jentene er "pene" når de har pyntet seg og har på seg fine klær - at kroppen er til for å trives i, ikke å ta seg ut med - at hva andre sier- pent eller stygt- ikke trenger å bety så mye. Jentene skal få en trygghet i seg selv. Min beste venninne var den "stygge" i et slikt søskenpar. Hun har mer enn gjort opp for det akademisk og yrkesmessig, mens hennes "pene" søster ikke har gjort det like bra. De har vel begge betalt prisen for forskjellsbehandlingen fra foreldrene. Og det er min hellige overbevisning at vår jobb som foreldre er å nedtone betydningen av utseende, og heller fremelske andre kvaliteter. De lærer mer enn nok om utseendet gjennom andre uansett. 15
sequin Skrevet 6. september 2011 #7 Skrevet 6. september 2011 Ja nettopp samfunnet er så skjønnhetsorientert, la hjemmet være et hjem med kjærlighet og godhet uansett hvordan de som bor der ser ut. Syns det er merkelig at en mor kan si "stor og ikke spesielt søt" om sitt eget barn også, da hun helt sikkert har sine fantastiske sider. 8
Gjest CrazyCatlady Skrevet 6. september 2011 #8 Skrevet 6. september 2011 Ja nettopp samfunnet er så skjønnhetsorientert, la hjemmet være et hjem med kjærlighet og godhet uansett hvordan de som bor der ser ut. Syns det er merkelig at en mor kan si "stor og ikke spesielt søt" om sitt eget barn også, da hun helt sikkert har sine fantastiske sider. Helt enig.Akkurat som om det ikke er nok fokus på dette ellers også skal man få høre det hjemme også. Jeg hadde det litt sånn når jeg vokste opp.Var ofte plukking på utseendet og at vi ikke kunne se sånn og sånn ut osv.Det gjorde ikke akkurat underverker på selvfølelsen for å si det sånn. Syns at utseendet bør være underordnet og heller fokusere og rose barn både for egenskapene deres og også for utseendet.Har ikke barn selv,men kan ikke skjønne at man som mor ikke klarer å se noe fint hos sitt eget barn. 1
Gjest Solsmil Skrevet 6. september 2011 #9 Skrevet 6. september 2011 To døtre, den ene nett og vakker, den andre stor og ikke spesielt søt.... Skal man snakke om det, eller tie om det, le av det, fleipe om det, la være å fokusere på det? Samfunnet ellers er jo ofte utseendeorientert, skal man drite i det og tenke at også den mindre søte er vakker på en måte...? Sånn helt ærlig, så skjønner jeg ikke problemet ditt. HVORFOR har du i det heletatt noe behov for å snakke om at noen er mindre pen enn andre? Eller fleipe om det? Som om hun kan noe med det. Ingen kan noe med hvordan de er født. Og det finnes så uendelig mange andre ting som har noe si, enn at man er mindre vakker enn søsteren sin. Skjønner ikke hvorfor du i det heletatt startet tråden... Så nei, du trenger IKKE å fokusere på det. HVORFOR skulle du fokusert på det er et spørsmål jeg heller ville stilt.
Gjest frederik Skrevet 6. september 2011 #10 Skrevet 6. september 2011 kvinnfolk as. spør gutter om det samme så får du nok andre svar. jeg gidder ikke å si enten eller, verden er ikke svart-hvit. folk er individuelle, og noen ganger er det riktig å fleipe med noen ganger feil. i min familie fleiper vi med sånt, og vi synes det er morsomt å si til søsteren vår at hun ser ut som en maskin og spørre om hun ikke snart skal ut i skogen og røske opp noen trær.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #11 Skrevet 6. september 2011 Sånn helt ærlig, så skjønner jeg ikke problemet ditt. HVORFOR har du i det heletatt noe behov for å snakke om at noen er mindre pen enn andre? Eller fleipe om det? Som om hun kan noe med det. Ingen kan noe med hvordan de er født. Og det finnes så uendelig mange andre ting som har noe si, enn at man er mindre vakker enn søsteren sin. Skjønner ikke hvorfor du i det heletatt startet tråden... Så nei, du trenger IKKE å fokusere på det. HVORFOR skulle du fokusert på det er et spørsmål jeg heller ville stilt. Jeg skjønner heller ikke ts sitt problem. Å skjønnhet kommer an på øyet som ser. En person kan være vakker i mine øyne, men mindre vakker i andres øyne, så skjønnhet skal man ikke fokusere på. Spesiellt ikke når det gjelder barn. Forresten ikke rart barn får komplekser når voksne personer er så fiksert på deres utseende.
Gjesten Skrevet 6. september 2011 #12 Skrevet 6. september 2011 Jeg synes ikke det bør nevnes i DET HELE TATT med mindre den ikke-pene tar det opp selv og vil snakke om det. Da bør du få henne til å forstå at det er så mye som gjør en person vakker, og mest av det er ikke hårfarge, kroppsfasong eller annet ytterlig, men personligheten og det fortryllende søte smilet hennes. 2
FruN Skrevet 6. september 2011 #13 Skrevet 6. september 2011 Ren diskusjonstarter. Men er helt enig i det Okusan sier. 1
Caramba Skrevet 7. september 2011 #15 Skrevet 7. september 2011 Oppdra begge barna til å bli gode, empatiske mennesker uansett utseende? 2
Gjest Apophis Skrevet 7. september 2011 #16 Skrevet 7. september 2011 Det sier vel seg sjøl (for de aller fleste ihvertfall) at man ikkje skal le av det eller fleipe om det. Det er utrulig stygt gjort av ein forelder å pirke på ungene sitt utseende og det vil gå utover sjølvbildet/sjølvtilliten. Looks fade, personality is forever. Looks ain't everything. Og om du, heilt seriøst, hadde ledd eller fleipet om din datters utseende fordi "samfunnet er utseendefiksert" så må din personlighet være temmelig råtten. 2
Gjest "gjest" Skrevet 7. september 2011 #17 Skrevet 7. september 2011 Hjelpes... Synes ikke du skal fokusere på utseendet hos barna i det hele tatt. For det viktigste må jo være at de er kjekke og greie? 1
Gjest gutt92 Skrevet 7. september 2011 #18 Skrevet 7. september 2011 Så lenge du ikke har tenkt til å begå incest og de greiene der så skjønner jeg ikke hva du mener... Barn er barn, du skal ikke akkurat ligge med dem, men oppdra dem, så hva er problemet?? 1
Gjest Michelle82 Skrevet 8. september 2011 #19 Skrevet 8. september 2011 (endret) Man kan jo ikke velge sitt eget utseende og jeg syns dine planer om å straffe dattera di med å fleipe med utseende er helt sykt. Endret 8. september 2011 av Michelle82 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #20 Skrevet 8. september 2011 Nemlig, man kan ikke velge sitt eget utseende. Dessuten er barnet et resultat av mor og far og deres utseende. Jeg forstår ærlig talt ikke hvordan du tenker ts. Skremmende! 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå