Gå til innhold

forstår meg ikke på NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette havner kanskje under feil forum, men det får så være.

Jeg har siden april ca vært sykemeldt pga kvalme og dårlig form. Fra da av har jeg vært hjemme. Pga av jobben jeg har har jeg ikke kunnt tilpasset jobbe ifh til svangerskapet. Så har da i juni gått fått permisjonspenger.

Nå 13 sept. skal jeg begynne på foreldrepenger. har da termin i beg. av oktober.

Normalt i jobben min, om jeg jobber det minste jeg kan så får jeg 31.000 utbt. pga av satsene i nav får jeg 25-26.000 utb i mnd.

Når jeg da søkte om mammaperm ville jeg ha 80%dekning, men nå lurer jeg på om jeg heller vil ha 100%dekninge, altså være mindre hjemme.

Det jeg lurer på er: Går de utifra den lønna jeg EGENTLIG skulle hatt om det ikke hadde vært for sine egne satser (31.000) eller går de utifra det jeg får nå (25-26000) i mnd??

JEg ringte nav, men der møtte jeg en som ikke hadde peiling på noe som helst... :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tjener tydeligvis mer enn 6G, og utbetalingene fra NAV er begrenset til 6G, dvs en månedsutbetaling før skatt på 39608 kr. Endrer du til 80% vil du få 80% av dette. Info her. Du må selv huske å endre skattekortet ditt for at de skal trekke mindre skatt nå når du får mindre utbetalt.

Du kan jo også prøve foreldrepengekalkulatoren på NAV sine sider, den burde gi deg svaret også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer ikke inn på den siden :sjenert:

Men vet du hvor mye en taper pr mnd netto ca om en velger 80%dekning og ikke 100% dekning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra NAVs side om foreldrepenger:

■Hvis fødselen skjer i perioden fra 1. juli 2009 til og med 30. juni 2011 er stønadsperioden 46 uker med 100 prosent dekningsgrad og 56 uker med 80 prosent dekningsgrad

■Hvis fødselen skjer 30. juni 2009 og tidligere er stønadsperioden 44 uker med 100 prosent dekningsgrad og 54 uker med 80 prosent dekningsgrad

Foreldrepengeveilederen viser hvor mye akkurat dere vil tjene i de ulike tilfellene. Jeg regnet for moro skyld ut hvordan det blir med max sats i tilfelle 1, og da gav 100% en utbetaling på 420.440, mens 80% gav en utbetaling på 409.472, altså en forskjell på 10.968.

Edit:

:murvegg: så ikke før etterpå at din termin er i oktober, så da blir det jo annerledes for dere.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV betaler ikke ut mer enn 6G, som i år er 475 296 kr. Dette er det du vil få fra NAV dersom du velger permisjon med 100% lønn (47 uker). Velger du permisjon med 80% lønn så vil du få 380 236 kr fra NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...