Gå til innhold

Ormekur til katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppdager orm i avføringen til katten, og er nokså desperat etter å få tak i ormekur. Nå har jeg ringt dyrlegen hver morgen siden onsdag forrige uke, men de tar ikke telefonen (bor et par timer unna kontoret, så er ikke bare å slenge seg i bilen heller. De har kun åpent fra 8 til 10 om morgenen). Har lest litt fram og tilbake;

Er det virkelig slik med de nye reglene at man må inn til dyrlegen med katten for å få utskrevet ormekur?

Og at de må ha avføringsprøve fra katten osv osv.?

Skal til Sverige til helga, og vurderer å kjøpe kuren der. Eller er det en dum idè?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skaff nå katten ormekur så fort som mulig, skal du la den gå rundt med mark i tarmen over enda en uke?? Det blir da nærmere 2 uker fra du fant ut at den har orm til du faktisk har skaffet kuren!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk ikke alle som oppdager at katten har orm med en gang. Som TS skriver så har h*n problemer med å få tak i dyrlegen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk ikke alle som oppdager at katten har orm med en gang. Som TS skriver så har h*n problemer med å få tak i dyrlegen!

Men hallo? hun har jo oppdaget at den har orm. Og har prøvd å ringe dit siden onsdag forrige uke. Hun har altså oppdaget det for 1 uke siden. Likevel vil hun vente til helgen med å vurdere å kjøpe ormekur... Det er nesten 2 uker for pus fra hun oppdaget det.

Jeg har kjøpt ormekur selv og fått det i katten uten å være i kontakt med dyrlege.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hallo? hun har jo oppdaget at den har orm. Og har prøvd å ringe dit siden onsdag forrige uke. Hun har altså oppdaget det for 1 uke siden. Likevel vil hun vente til helgen med å vurdere å kjøpe ormekur... Det er nesten 2 uker for pus fra hun oppdaget det.

Herlighet, slapp av litt da. Katten dauer ikke av å gå med orm i noen dager til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville dratt innom dyrebutikken og kjøpt dersom de har det der, evt. i Sverige siden du skal der. :) Så lenge du ser at det er orm, så er det vel ingenting i veien med å gi henne ormkur uten å ha vært i kontakt med dyrelegen. Utrolig dårlig at de ikke svarer på tlf da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha resept i fra dyrelegen for å få tak i ormekur. Men det er mulig du kan få kjøpt det i sverige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor må man ringe for å få ormkur ja, men har aldri vært nødt til å ta med avføringsprøve. De anbefalte meg, som har utekatt, å gi hver 3. mnd. Uansett om man ser orm eller ikke, for katten har mest sannsynlig orm stadig vekk siden den går ute og får i seg mye rart.

Grunnen er vel at man ikke vil dele ut i hytt og pine fordi de er redde for at ormene skal bli resistente mot ormkuren, og hva gjør man da hvis man ikke har en kur som fungerer? Skummelt. Det er ingen lov mot å "importere" ormkur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor må man ringe for å få ormkur ja, men har aldri vært nødt til å ta med avføringsprøve. De anbefalte meg, som har utekatt, å gi hver 3. mnd. Uansett om man ser orm eller ikke, for katten har mest sannsynlig orm stadig vekk siden den går ute og får i seg mye rart.

Grunnen er vel at man ikke vil dele ut i hytt og pine fordi de er redde for at ormene skal bli resistente mot ormkuren, og hva gjør man da hvis man ikke har en kur som fungerer? Skummelt. Det er ingen lov mot å "importere" ormkur?

Veterinærene har nye regler å forholde seg til når det gjelder ormekur. De skal ha stadfestet at det er orm det dreier seg om, enten gjennom observasjoner eier har gjort, eller at det er sterke mistanker p.g.a avmagring, oppblåsthet o.s.v. Unntaket er kattunger som kan gå med orm lenge uten at det blir oppdaget. Flertallet av kattunger har dessverre orm fordi de blir smittet gjennom morsmelken.

Det er selvsagt riktig at utekatter (og spesielt de som jakter mye) får lettere orm, men det er ikke hensiktsmessig å gi de ormekur for "sikkerhets skyld".

Som et eksempel har Pusina mi fått en ormekur i sitt liv. Da var hun 7 mnd gammel og jeg observerte store mengder blod og slim i avføringen. Hun hadde da hatt det fra fødselen. Jeg fikk henne som fosterhjemskatt, og var hellig overbevist over at hun hadde fått ormekur for leenge siden, men der hadde de altså gjort en glipp. Hun er dessverre varig svekket i lungene p.g.a dette. Ikke mye, men nok til at det merkes.

Men etter dette har hun gått ute (og jaktet) i over 3 år og har aldri siden hatt orm. Dette vet jeg, for hun gjør fra seg på kasse inne innimellom. Det er riktignok ikke alltid man ser selve ormen, men slim og blod er vanlig å se. Avmagring og oppblåsthet også etter en tid.

Tidligere hadde jeg en katt som ble 17 år. Han var en jeger uten sidestykke, og han hadde orm 2 ganger i løpet av hele sitt liv.

Så jeg anbefaler virkelig ikke å gi ormekur hver 3. mnd "i tilfelle"!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her.

Har fått tak i kur til både hund og katt. Trengte ikke resept, men måtte kjøpe det av dyrlegen. En kur med krem, som smøres i nakken på katten, kostet 100kr. Tabletten til hund kostet det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...