Gå til innhold

hvor søker jeg jobb?


media

Anbefalte innlegg

jeg er en 16 år gammel jente som vil få meg en jobb slik at jeg har litt oppsparte penger til neste år siden jeg skal på utveksling. Har ikke lyst til å snylte alt for mye på mamma og pappa mens jeg er borte :) Det eneste er bare det at... jeg ikke vet hva jeg skal gjøre? Kall meg dum, men jeg har helt ærlig ingen anelse om hvor jeg skal gå eller hva jeg skal gjøre for å skaffe meg en jobb. Aller helst ville jeg jobbet i en butikk eller eventuelt som rengjører/vaskehjelp.

Foreldrene mine har ingen 'kontakter' som de snakke med for å skaffe meg jobbe ettersom begge to jobber på kontorjobber litt høyt oppe i firmaene... :( Har også googlet og funnet flere nettsider med jobbannonser i den byen jeg bor i og alt jeg har funnet er:

1. Ledig stilling som ekstrahjelp på Accessorize. Her krever de at man skal være trendy og motebevisst, noe jeg er, og at du er utadvent. Det virker jo som en gøy jobb, MEN med tanke på at hver eneste annsatt jeg noen gang har sett i den butikkene vakre, super-utadvente 20'åringer som har tydelig erfaring i butikk. Hvorfor skulle de velge en 16 åring der liksom... og

2. Lørdagshjelp på Rasmus Tallaksen som hovedsakelig er en undertøysbutikk for... eh, ja eldre damer. Her trengte man ikke efaring fra butikk, men IGJEN så tviler jeg på at de ansetter en 16'åring i undertøysavdelingen i en butikk for eldre kvinner. Og i tillegg var det bare på lørdager.

Og det var alt jeg fant på 5 forskjellige internettsider. Hva gjør jeg nå? bør jeg ringe inn til de butikkene? Og hva hvis de spør om CV? Jeg har jo ikke en CV, har heller aldri jobbet noe sted bortsett fra på en frisørsalong i arbeidsuka.

Og hvor finner jeg andre jobber? Skal jeg gå ned hele byen og spør "hei hallo, har dere ledig jobb til meg????" i hver eneste butikk jeg kommer over? Jeg unskylder for min uvitenhet, men tenkte kanskje det var noen her som muligens kunne hjelpe meg litt. Og takk på forhånd... hvis det er noen som gidder å svare selvfølgelig :)

Endret av media
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvd finn.no? Sjekket i avisen om noen søker hushjelp? Jeg la inn annonse og jobbet hos tre forskjellige en dag i uken, og jeg tjente i alt nesten 10000 pr mnd bare på å vaske hos de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får iallefall ingen jobb ved å la vær å søke. Kanskje du ikke får jobber hos Accessorize eller den undertøysbutikken, men det er vel opp til de som søker å bestemme, ikke du :) Søk på ALT du finner! :) Du får bare bruke lokalavisa, nav.no og finn.no aktivt, så dukker det til slutt opp noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du ikke henger deg for mye opp i utløste stillinger men skriver ut en kort presentasjon av deg/mini-cv og går innom butikker, kiosker, kaféer og lignende og melder deg interessert i tilfelle de har behov for folk :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare å gå rundt og spørre... er vel enkelst for deg som 16 åring og få jobb fks på rimi på lageret/rydde varer. Accesorize og lignende butikker vil som sagt gjerne ha pene, vakre unge damer.... men det kan selvfølgeig være annerledes der du bor, og det skader jo ikke å prøve!

Jeg vet om ei som da hun var på din alder jobbet hos frisør, og bare vasket og farget håret til folk. det går jo an å høre hos noen frisører og.. men hu ble ansatt fordi hun kjente noen der. Hør med foreldre og venner om de vet om noe kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du finner noe du liker utover høsten kan du i hvert fall gå innom på Upstairs og spør om de trenger julehjelp, da kan du få ganske så mange timer plottet inn i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Søk på de stillingene som du finner er utlyst.

2. Gå rundt og spør om du kan levere en åpen søknad fordi du er interessert i å jobbe der! Det var slik jeg fikk min første jobb. Ingenting var utlyst eller tilsa at de trengte folk, men to uker senere var jeg på intervju og fikk jobben :)

Det er ingen grunn til å sitte å tenke: "Den jobben får jeg aldri, så den gidder jeg ikke engang prøve å søke på". Alt er mulig! Plutselig er det akkurat deg de vil ha, fordi du kan jobbe de tidene de trenger el. Og..tarifflønnen for de under 18år er også lavere enn for de over 20år, noen arbeidsgivere ser litt på det også, har jeg sett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...