Gå til innhold

DE SOM SPISER KJØTT HAR BLOD PÅ HENDENE!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når skal folk innse at norske slakterier er konsentrasjonsleire for dyrene?Jeg var før en kjøttspiser,og selv om jeg var opptatt av og dyrevern forsto jeg ikke at hver gang jeg spiste en hamburger var jeg med på å støtte dyreplageri på det verste.Jeg anbefaler to bøker en hver kjøttspiser bør lese før de kaster i seg enda en ribbebit;"Dyrenes Frigjøring"av Peter Singer og"Kan du ikke tale?"Av Elin Brodin.Her står sannheten sktevet.Vi trenger ikke kjøtt.Vi blir ikke syke av å ikke spise det,snarere tverdt i mot.Bare man får i seg litt linser eller bønner i tilegg til den daglige grønne kosten er det sund å unngå kjøtt.Dyrene er vår tids martyrer.Vi kan ikke lenger overse det som foregår hos Gilde og de andre slakteriene,for ikke å snakke om hva som skjer under frakt.For noen hundre år tilbake lo folk av tanken på like rettigheter for kvinne og mann,eller for svarte og hvite.Vi klager over filleting som ikke betyr noe,mens de uskyldige kjemper for livet i en kamp innebærer ulidelig smerte,angst og stress.Jeg oppfordrer alle til å kutte ut eller i det minste tone ned kjøtt og fisk nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var litt av noen alternativer!! :o Ikke helt lett å gi en stemme der :ler:

Skrevet

Jeg kommer ikke til å kutte ut kjøtt og fisk.

Beklager at jeg ikke deler ditt syn.

Menneskene har levd av kjøtt i lang lang tid. Dyrene spiser også andre dyr. Det kan foregå på en langt råere måte, enn når vi mennesker spiser dyr.

Jeg spiser økologisk mat så ofte jeg kan ( og har råd ) og jeg spiser helst egg fra frittgående høns.

Det holder for meg.

Skrevet

Jeg spiser kjøtt, kylling, fisk og grønnsaker. Har ikke noe behov for å endre kostholdet.

Jeg må likevel si det er topp med engasjement for en sak man tror på, så jeg støtter deg på den måten.

Skrevet

Tror ikke dyrene har det så mye bedre om vi velger å ikke spise de. Ta for eksempel elgen, holder vi ikke bestanden nede vil de sulte ihjel fordi der ikke blir nok mat for de å spise i naturen.

Hva vil skje med fisken i havet om vi ikke regulerer mengde fisk?

Jeg tar meg den frihet og nyter min rolle som langt oppe på næringskjeden.

Skrevet

Hvor skal vi sette grensen? Ved at det vi spiser har levd? Ved at det har hjerne og føler smerte? Ved at det vi spiser kan vurdere sine handliger og tenke selvstendig, ikke bare følge instinkter?

De fleste mennesker, jeg inkludert, tenker ikke svært mye over dyrenes rettigheter. Vi kan holde hunder i bånd, drepe veps som setter seg på innsiden av vinduet om sommeren og spise en burger på MacDonalds med god samvittighet. Fordi vi kan tenke, står vi automatisk øverst i alle næringskjeder, og jeg ser ikke noe værre i at vi dreper et annet dyr enn at andre rovdyr gjør det. Kulturen vår sier rett og slett at det er akseptert at vi utnytter at vi står øverst i kjeden.

Dessuten er det sinnsykt godt med en fersk og passe stekt biff med fløtegratinerte poteter til. :wink:

Skrevet

Føler meg ikke skyldig, nei.

Skrevet

Eg et svært lite kjøt. Men det er pga. ressursfordeling - ikkje pga. dyra sine lidingar.

Viss me i vesten hadde kutta ned kjøtforbruket vårt, er jorda meir enn stor nok til å dyrke nok mat til alle. (Men hadde alle ete like mykje kjøt som amerikanarane i snitt, hadde jorda kunna fø omlag 2 mrd...)

Det er min grunn - så viss eg et kjøt, er det helst vilt.

Fisk har eg (naturleg nok) ingen betenkeligheter med.

Skrevet

Har absolutt ingen problem med å eta kjøt.

Dessutan, dersom alle skulle slutta å eta kjøt, så burde me òg passa på at me ikkje et all den maten dyra elles skulle ha, slik me gjer no. Tenk berre på problema som mange kystfolk i fleire land opplever no, når det ikkje vert jakta på sel fordi det er politisk ukorrekt: All den selen som lever opp må jo ha mat, frå same matfat som oss menneske - og sidan det kan bli litt lite er det mykje meir sjukdom no enn då det var jakt.

Så ikkje berre et eg kjøt - eg har heller ingen problem med å tenka på det...

Skrevet

Eg et ikkje kjøt, fyrst og fremst fordi det er kvalmt å ete eit dyrelik, og fordi eg syns det er feil at eit dyr skal måtte bøte med livet for at eg skal bli mett når det faktisk finst så mykje anna godt å ete. Det eg syns er verst er kjøt-produksjonen me har i verda i dag. Eg snakkar ikkje om å ete hjort eller elg som har levd vilt i skogen heile livet. (ikkje det at eg vil rettferdiggjere jakt, at nokon kan finne glede i å drepe eit dyr er meir enn eg kan fatte. Fyrst nærmast utrydder me rovdyra, bjørn, ulv, som haldt å hjorte bestanden nede, og når menneska fyrst byrjar å kludre med naturen, då badlar det berre på seg!) Det eg snakkar om er oppdrett av dyr med kun eit formål- å gje kjøt te folk. Her meiner eg oppdrett av okse, sau, gris, kylling osv. Desse dyra lever uverdige liv i bur kun for å verte slakta slik at du kan ete hamburgeren din. Dette er dyremishandling av verste sort! Å stå i trange båsar i sin eigen skit heile året ,dag ut og dag inn. Det er levande dyr me har å gjere, ikkje gjenstandar. Det er dette som er det verste. Og tenk på alt kornet dei treng for å verte store og feite- tenkt kor mange munnar det kunne metta med tanke på alle svoltramma i u-land land! Dette er sløsing med ressursar.

Eg har vore vegetarianar i 10 år no, og noko anna er utenkjeleg for meg.

Ikkje noko dyr skal lide for mi skuld!

Skrevet

hmmm..fornektelse og uvitenhet tydeligvis en folkesykdom!Alle dyr er født med en egen personlighet og en trang til å leve sitt eget liv.Menneskene er noe vi kaller"ARTSRASISTER"Skam dere!

Skrevet
Føler meg ikke skyldig' date=' nei.[/quote']

Ikke jeg heller. Elsker kjøtt og kommer aldri til å slutte å spise det.

Skrevet

Dyrelik. Et Skummelt ord. Men går fin med bearnaise.

(... manji som ikke har betenkeligheter med å spise kjøtt ...)

Skrevet

mennesker trenger animalsk fett..

bl.a for å utvikle hjernen

Skrevet

Mennesker kan ikke lenger gjemme seg under dumme utsagn som"Mennesker trenger kjøtt" og"hvis man kjøper økologisk og frittgående er det greit" og "dyrene har det ikke vondt".Dette er fakta:1)En gris har en intelligens på linje med en 5åring.Dette er livet til en gris:Blir født, fort skilt fra moren,hanngrisene blir kastrert uten bedøvelse.De vokser fort,pga den spesielle kosten.Landbruket vil ha effektivitet,og dette går utover dyra.De bor i trange båser,omgitt av mye metall,ikke i søle og trær slik de naturlig gjør.De er nygjerrige dyr,men har lite aktiviteter å finne på.Når dagen kommer når de skal slaktes kommer slakterbilen til gården.Angst og stress er dagligdags for dem,men når denne bilen kommer og de blir tvunget inn i den,motvillig på rekke og rad,tar panikken overhånd.De kan lukte døden som venter dem.De skriker og prøver å kjempe for livet,men nei desverre de må dø for at vi liker koteletter.Inne på slakteriet blir de drevet fram mot døden med elektriske støt.De hyler og INGEN KAN FORSTÅ DEN ANGSTEN SOM LEVER INNE I HODENE DERES.Det er bevist(Kilde:"Dyrenes frigjøring")at mange dyr går i skoldemaskinen levende og bevisst fordi samlebondmetoden ikke fungerer som den skal.Hvem har sagt at mennesker har større rett til å leve enn dyr?Jeg vil heller spist menneske enn dyr,dyr har ingen baktanker.De tror det beste om alle,desverre er denne tilliten ikke oss mennesker verdig.Jeg synes dere skulle tatt dere en tur på et slakteri før dere spiser kjøtt igjen

Skrevet

I dag skal jeg spise svinekjøtt, oksekjøtt, kyllig og tunfisk! Nam nam!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har vært på slakteri, jeg har sett griser, kuer, okser og andre dyr blitt avlivet, på en god måte, med en sprøyte. De led ingen nød. Men det er mange som rett og slett driter i hvordan griser etc blir avlivet, de tar støtpinnen i nakken på dem, og vips, noen krampetak, og dyret er dødt. Etter det merker den INGENTING, den merker ikke at den blir kuttet opp, at den skal bli stekt, og ligge fint på en tallerken og bli spist av mennesker. Den aner fryd og ingen fare. Det er slik økosystemet er.

Hva med dyrene ute i naturen? Fisken, f. eks? Den har også følelser, akkurat som grisene og kuene. Eller vepsen, eller fluen på veggen som er så irriterende at man bare vil knerte den med én gang. De har også følelser, de merker noe, de føler noe.

Jeg personlig - tenker ikke noe særlig over at jeg spiser kjøtt, at det kjøttet er fra en gris som har vært innestengt i et trangt rom, med en haug med andre griser, jeg vet absolutt ingenting av fortiden til den grisen jeg sitter og spiser. Derfor gjør det meg ingenting å spise den heller.

Skrevet

:o Noen som har tenkt på at dyrene har bedre rettigheter enn gamle og syke folk rundt om i norge??????

Spiser det jeg har lyst på og når jeg vil!! :roll:

Skrevet
Mennesker kan ikke lenger gjemme seg under dumme utsagn som"Mennesker trenger kjøtt" og"hvis man kjøper økologisk og frittgående er det greit" og "dyrene har det ikke vondt".Dette er fakta:1)En gris har en intelligens på linje med en 5åring.Dette er livet til en gris:Blir født' date=' fort skilt fra moren,hanngrisene blir kastrert uten bedøvelse.De vokser fort,pga den spesielle kosten.Landbruket vil ha effektivitet,og dette går utover dyra.De bor i trange båser,omgitt av mye metall,ikke i søle og trær slik de naturlig gjør.De er nygjerrige dyr,men har lite aktiviteter å finne på.Når dagen kommer når de skal slaktes kommer slakterbilen til gården.Angst og stress er dagligdags for dem,men når denne bilen kommer og de blir tvunget inn i den,motvillig på rekke og rad,tar panikken overhånd.De kan lukte døden som venter dem.De skriker og prøver å kjempe for livet,men nei desverre de må dø for at vi liker koteletter.Inne på slakteriet blir de drevet fram mot døden med elektriske støt.De hyler og INGEN KAN FORSTÅ DEN ANGSTEN SOM LEVER INNE I HODENE DERES.Det er bevist(Kilde:"Dyrenes frigjøring")at mange dyr går i skoldemaskinen levende og bevisst fordi samlebondmetoden ikke fungerer som den skal.Hvem har sagt at mennesker har større rett til å leve enn dyr?Jeg vil heller spist menneske enn dyr,dyr har ingen baktanker.De tror det beste om alle,desverre er denne tilliten ikke oss mennesker verdig.Jeg synes dere skulle tatt dere en tur på et slakteri før dere spiser kjøtt igjen[/quote']mennsket varbare en vanlig "dyrerease" inntil de begynte å spise kjøtt for 40000 år siden eller noe sånt..(sett på discovery)

når de begynte med det økte intelligensen fordi hjernen utviklet seg pga tilførsel av animalsk fett..

det er slik at barn som ikke får kjøtt når de har små har større sjanser for å utvikle bl.a lese og skrivevansker..

at dyr (mennesker) dreper og spiser andre dyr er en del av naturens gang..

er en løve ondskapsfull fordi den spiser en sebra?

hva er forskjellen på å bli drept av mennsker eller andre rovdyr...

kanskje burde alle rovdyr begynne å spise planter. :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...