Gå til innhold

Vinterklær!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tvilar på at 2-3-åringar går og kommenterar fargene på dressane til kvarandre...

Videoannonse
Annonse
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Ikke av seg selv, men i barnehagen går de med større barn, og blir påvirket av disse, samt av sine foreldre. Jeg har opplevd at mobbing begynte i barnehagen, og da hadde disse barna lært av sine foreldre.

Jeg sier ikke at det på noen måte er galt å la guttene bruke rosa dresser, men jeg tror du kan unngå at de får en litt brå opplevelse av en stygg verden dersom du kjøper fargepulver og farger de litt først.

• Liker 1
Skrevet

Ikke av seg selv, men i barnehagen går de med større barn, og blir påvirket av disse, samt av sine foreldre. Jeg har opplevd at mobbing begynte i barnehagen, og da hadde disse barna lært av sine foreldre.

Jeg sier ikke at det på noen måte er galt å la guttene bruke rosa dresser, men jeg tror du kan unngå at de får en litt brå opplevelse av en stygg verden dersom du kjøper fargepulver og farger de litt først.

Då er det verkeleg foreldre som må skjerpe seg, viss dei "ber" ungane sine mobbe ungar som brukar utradisjonelle farger. Heldigvis lar ikkje eg meg diktere av sånne folk :) Om ungane mine får ein bemerkning på rosa dress, tåler dei nok såpass. Eg ynskjer i alle fall å oppdra ungane mine til å bli sjøllvstendige mennesker, ikkje berre etterdiltande sauer :)

• Liker 1
Skrevet

Då er det verkeleg foreldre som må skjerpe seg, viss dei "ber" ungane sine mobbe ungar som brukar utradisjonelle farger. Heldigvis lar ikkje eg meg diktere av sånne folk :) Om ungane mine får ein bemerkning på rosa dress, tåler dei nok såpass. Eg ynskjer i alle fall å oppdra ungane mine til å bli sjøllvstendige mennesker, ikkje berre etterdiltande sauer :)

Kan love deg at barn legger merke til slikt. I 3 års alderen er de som vanlig veldig opptatt av hva som er jente og gutteting. Vel og bra og oppdra barna til å bli selvstendige mennesker, men det har liksom ingenting med denne saken å gjøre. Mener du at siden jeg ikke sender gutten ut i rosa dress men heller kjøper ny så blir han ikke selvstendig?

Har aldri skjønt det der at noen ønsker bruke barna sine i kampen mot mobbing. Har jo lite å si om det er foreldrene sin feil i utgangspunktet om hverdagen til et barn blir uutholdelig. Da må en jo ta de grep en kan for å skåne barnet.

Blir du fortsette å la gutten arve klær etter søsteren når han blir større også?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kan love deg at barn legger merke til slikt. I 3 års alderen er de som vanlig veldig opptatt av hva som er jente og gutteting. Vel og bra og oppdra barna til å bli selvstendige mennesker, men det har liksom ingenting med denne saken å gjøre. Mener du at siden jeg ikke sender gutten ut i rosa dress men heller kjøper ny så blir han ikke selvstendig?

Har aldri skjønt det der at noen ønsker bruke barna sine i kampen mot mobbing. Har jo lite å si om det er foreldrene sin feil i utgangspunktet om hverdagen til et barn blir uutholdelig. Da må en jo ta de grep en kan for å skåne barnet.

Blir du fortsette å la gutten arve klær etter søsteren når han blir større også?

Viss dei blir opptekne av det, er det jo kun fordi dei høyrer det frå andre. Ofte (idiotiske) vaksne. Dette har ikkje noko å gjere med å bruke ungane sine i kampen mot mobbing, men rett og slett å la ver å godta ein heilt idiotisk "regel". Ungar tåler nok ein kommentar om fargen på utedressen utan å få alvorelge depersjonar, tenkjer eg.

Skal ein alltid gjere som alle andre gjer, i alle sakar, fordi ein er redd for mobbing? Ein kan jo bli mobba for absolutt alt. Eg meiner ikkje at ein skal gjera ungane sine til raringar, men noko så enkelt som å la dei arve ein rosa utedress er verkeleg ein bagatell. Ungane kjem til å gå i arvetøy i utradisjonelle farger heilt til dei evt seier sjølv at dei ikkje vil.

Er ikkje alle som har så forferdeleg mykje pengar å bruke på klede og utstyr til ungane. Har du dårleg råd, du vera oppteken av at ting skal koste minst mogleg. Eg er ikkje gnien når det gjeld ungane mine, eg prioriterar klede og utstyr til dei før det meste anna og er oppteken av at dei skal ha skikkeleg utstyr. Ein utedress kan nemleg vera god sjølv om den er rosa ;)

Innlegget er endret som ledd i rydding.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes imli har en del gode poenger og setter søkelyset på ting man bør tenke igjennom. Det er ille at man skal kunne bli mobbet for alt og det står respekt av de som våger å gå mot strømmen og ikke bare dilte etter. Men en slik holdning må etter min mening tas av barnet selv, når han/hun blir gammel nok.

Når det er sagt så kunne jeg aldri kledd gutten min i en rosa dress, til tross for at det hadde vært den beste dressen i verden. Marineblått til jente går etter min mening bra. I tillegg reagerer jeg på den "ovenfra-og-ned-holdningen" jeg mener å finne i dine kommenatarer, imli. Jeg leser en del av det du skriver som at vi som ikke ønsker å kle gutten vår i rosa er roten til alt vondt i denne verden...

Skrevet

Jeg har prøvd mange dresser på jenta mi opp gjennom årene.

Hun er nå 7 år.

Da hun var lita foretrakk jeg Reima og stormberg sine dresser,mye pga det mange her før har skrevet.

Men ettersom hun ble eldre har vi kjøpt dresser av ulike merker,og de har vært like bra de,og mye billigere.

Av ull har vi vært kjempe fornøyd med cubus og handlet på Obs når det har vært salg på ullklær der.

Synes at det er tullete at en dress til unger koster 2000,når en dress av ett billigere merke kan være like bra og koste 399,-

I år har vi kjøpt dress på sportsmann til frøkna og synes ikke det er dyrt der,og det er bra kvalitet også.

Skrevet

Jeg synes imli har en del gode poenger og setter søkelyset på ting man bør tenke igjennom. Det er ille at man skal kunne bli mobbet for alt og det står respekt av de som våger å gå mot strømmen og ikke bare dilte etter. Men en slik holdning må etter min mening tas av barnet selv, når han/hun blir gammel nok.

Når det er sagt så kunne jeg aldri kledd gutten min i en rosa dress, til tross for at det hadde vært den beste dressen i verden. Marineblått til jente går etter min mening bra. I tillegg reagerer jeg på den "ovenfra-og-ned-holdningen" jeg mener å finne i dine kommenatarer, imli. Jeg leser en del av det du skriver som at vi som ikke ønsker å kle gutten vår i rosa er roten til alt vondt i denne verden...

Det meiner eg ikkje i det heile tatt. Eg argumenterar berre for mitt syn på saka. At folk ikkje kler gutane sine i rosa, er sjølvsagt heilt greitt for meg. Eg reagerar berre på dei som meiner at eg nærmast er barnemishandlar fordi eg gjer det.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Unnskyld meg? Jeg har sagt at barn kan være ondskapsfulle pga det de hører av eldre barn og voksne, og så tilsvarer det at jeg nærmest anklager deg for barnemishandling??

Hvor i himmelens navn for du det fra?

Selv hinter du om at vi som ville farget dressene lager etterdiltende sauer av ungene våre, så kanskje du skal feie for egen dør først.

• Liker 1
Skrevet

Unnskyld meg? Jeg har sagt at barn kan være ondskapsfulle pga det de hører av eldre barn og voksne, og så tilsvarer det at jeg nærmest anklager deg for barnemishandling??

Hvor i himmelens navn for du det fra?

Selv hinter du om at vi som ville farget dressene lager etterdiltende sauer av ungene våre, så kanskje du skal feie for egen dør først.

Og du burde kanskje lese kva eg skriv.

Har ikkje nevnt namnet ditt i det heile tatt, var vel heller eit par kommentarar frå AB eg sikta til.

Hårsår?

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Les hva du skriver selv. Du skriver i direkte svar til meg at dersom du ikke kler ungene i rosa dress, så lager du etterdiltende sauer. Så med andre ord, siden jeg ville farget, og anbefaler det for at dine små skal slippe ubehag, så lager jeg etterdiltende sauer.

Og hårsår? Kanskje, når du legger til grunn det flere reagerer på som en ganske "ovenfra og ned" holdning i svarene dine. Sånn som nå akkurat. Folk reagerer på hva du skriver, og da er det de det er noe galt med? Det er ingen sjans for at du kanskje formulerer deg litt teit?

• Liker 1
Skrevet

Les hva du skriver selv. Du skriver i direkte svar til meg at dersom du ikke kler ungene i rosa dress, så lager du etterdiltende sauer. Så med andre ord, siden jeg ville farget, og anbefaler det for at dine små skal slippe ubehag, så lager jeg etterdiltende sauer.

Og hårsår? Kanskje, når du legger til grunn det flere reagerer på som en ganske "ovenfra og ned" holdning i svarene dine. Sånn som nå akkurat. Folk reagerer på hva du skriver, og da er det de det er noe galt med? Det er ingen sjans for at du kanskje formulerer deg litt teit?

Nei, eg skriv ikkje at du gjer det. Dømet med saueflokken nevner eg berre som nettopp det - eit døme, ikkje ein direkte kommentar til deg. Eg meiner berre at det må gå an å gjere ting som ikkje "alle andre" gjer heile tida, utan at folk meiner at det er negativt for ungane. Eg prøver berre å få fram at det går an å tenkje litt over alle dei ulike "reglane" me har, og vurdere om alle verkeleg er naudsynte. Skal me leggje frå oss alle våre eigne meiningar og holdningar, kun for å tekkast fellesskapet? Har me verkeleg ikkje kommi lengre i 2011? Er det ikkje rom for ein einaste sjølvstendig tanke? Sånt provoserar meg.

No snakkar eg ikkje kun om rosa klede, men generelt. Det med rosa klede tvilar eg sterkt på at ungane mine kjem til å få kommentarar på. Dei har hatt på seg enkelte rosa plagg før utan at eit einaste menneske har reagert.

Skrevet (endret)

Når det er sagt, så hadde jeg også unngått at gutten måtte bruke rosa vinterdress! Rett og slett fordi det er ille nok at jentene insisterer på å bruke de gyselige, rosa klærne, om ikke vi skal dytte dem på gutta også :ler:. Det er jo helt sørgelig hvor kjønnsdelte klær er, og at det enten er rosa eller blått. Ja til blått på jenter, men nei til rosa på gutter - rett og slett for å unngå rosa :ler:.

Her gjør jeg alt for å kjøpe blått/mørkt til jentene (fordi det oftest er blått eller rosa) slik at det også kan brukes av lillebror, samt at det holder seg pent lengre, men eldstemann her eeeeelsker rosa, så det er jammen ikke alltid lett å overtale henne!

Endret av lille katt
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for krenkelser og avsporinger.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...