Gå til innhold

Vinterklær!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 1-åring nå til vinteren, og dette er min første (aktive ute-) vinter som mamma og er litt usikker på hva slags tøy man skal kjøpe. Og ikke minst hvor skal man kjøpe... Ull er gull, har kjøpt noe ullklær til å ha innerst på kroppen. Hvor mange bodyer og stilonger er praktisk? Er det noen merker som har bedre kvalitet enn andre?

Hva slags yttertøy? Ser mange sverger til reflex, name it og reima.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Av ullundertøy tykkjer eg Janus er bra, og det er ikkje så dyrt heller.

5-6 bodyar/trøyer og like mange stillongsar må du nok ha, i alle fall viss ungen skal gå i barnehage.

Eg (eller ungane altså ;) )har prøvd vinterdressar frå bl.a Reima, Cubus, Reflex, KappAhl og LekeTøy.

For å vera heilt ærleg har eg ikkje merka den heilt store forskjellen. Men tykkjer KappAhl sine er veldig fine ift "praktiske funksjonar" på dressen. Dei har dessutan mange fine farger, noko som ikkje er vanleg - dei fleste merker har jo berre ein blå og ein rosa dress :roll: Medan KappAhl har grøn og raud også. "Alle" seier jo at Reima er best, men eg tykkjer dei billegare merkene er vel så bra. I testar brukar forresten Coop sine dressar å kome bra ut.

Endret av imli
Gjest pysepusen
Skrevet

Enig med imli i at Janus er bra! Vi har nesten bare Janus ullbodyer denne sesongen, mens jeg har kjøpt Safa ullstrømpiser :)

Jeg har også kjøpt NameIt sin vinterdress. Den har vært best i test før, også syntes jeg den var så fin! Greit med en brun så kan den brukes om man får et annet kjønn neste gang! :)

Ellers har han vanlig parkdress som vi kan ha strikkeklær under i tilfelle det ikke er sååå kaldt.

Har også tenkt å kjøpe Viking vintersko :)

Skrevet

Har testet ymse ullundertøy på poden, og er mest fornøyd med Devold og Pier Robert.

Bruker PR som tynt ullundertøy og Devold som tykt (den varianten som er "dobbel").

Når han var liten likte jeg Reima best, syns det var gode dresser som holdt på varmen, og holdt væte ute.

Her vi bor er det skikkelig kaldt på vinteren, og det er nok stor forskjell på hva som funker her mot steder hvor det ikke blir mer en -15.

Gode votter, en god hals og lue eller en baklava.

Er det kaldt kle med ullundertøy, så ull eller fleece og tilslutt dress. Bedre med flere lag en bare tykke klær.

Skrevet

Enig med imli i at Janus er bra! Vi har nesten bare Janus ullbodyer denne sesongen, mens jeg har kjøpt Safa ullstrømpiser :)

Jeg har også kjøpt NameIt sin vinterdress. Den har vært best i test før, også syntes jeg den var så fin! Greit med en brun så kan den brukes om man får et annet kjønn neste gang! :)

Ellers har han vanlig parkdress som vi kan ha strikkeklær under i tilfelle det ikke er sååå kaldt.

Har også tenkt å kjøpe Viking vintersko :)

Ikkje for å vera vrang og kverulerande, men er det slik at det er reglar for kva fargar som kan brukast på gutar og jenter? Ville du verkeleg ha kjøpt ein ny rosa dress til jenta sjølv om du hadde ein heilt fin blå ein etter guten, eller motsatt? Mine gutar har arva rosa utedressar, som dei kjem til å bruke. Bør kanskje vente å bli arrestert på veg til barnehagen? ;)

• Liker 1
Skrevet

Eg har brukt ulltøy frå Cubus, og syns det et greit. Ellers er mi erfaring at dressane er nokså like. Ein dyr dress er nok meir aktuellt for større ungar. Fa mi var eitt år, brukte ho ein vinterdress frå Stormberg.

Her eg bur er det ofte veldig kaldt. Da er det ullundertøy innerst, så eit lag med strikkaklede, så vinterdress. Fleece har eg også brukt ein del over ulla.

På beina er det først eit par med tynnare ullsokkar, så eit par heimestrikka. På hendene er det Hestravotter, lange. Dei er dyre, men ho blir aldri kald på hendene. På hovudet er det ofte ei tynn lue med hals i ull, så ei vanleg lue utenpå.

Skrevet

Jenta mi er 3 år, og vi brukte Reima vinterdress da hun var 1 1/2 og 2 1/2. Jeg likte disse dressene veldig godt til små barn, pga lav vekt og varmeplate i rumpa på de minste størrelsene. Når barna blir eldre tror jeg andre merker er bedre, pga høyere slitestyrke. Hun hadde Reimatec+ i fjor, som er forsterket på bena og baken. Det var en vanvittig god dress, men fullpris er 2000 kr, og det er den ikke verdt (synes jeg)!

Av sko anbefales bla Ecco til barn med smale føtter, og Viking/Ponny til barn med brede føtter. Hvis barnet i tillegg har svært høy vrist (som min har), er Kavat et godt alternativ.

Vi bor et sted hvor det kan være både -30 og mye plaskregn, så vi har vekslet mellom Viking Thermo støvler (som er Cherrox, bare mye lettere), og Gore Tex sko. Vi har alltid brukt Ponny. De er litt tyngre enn Viking, men rimeliere.

Av ull liker jeg også Janus bodyer/gensere best, men Sparkjøp sine overdeler er også helt ok. Liker ikke stillongsene på Sparkjøp, synes de er så dårlige i strikken. Pierre Robert sitt ulltøy er også godt, synes jeg.

Ellers brukte jeg altfor mye penger på vintervotter. Hun ville ikke bruke slike vanntette vintervotter (som bla Reima har til en formue), så vi endte opp med å få mormor til å strikke og tove ullvotter. De var mye bedre å gripe med for ei lita hånd, og holdt seg god og varm.

Dette er i allefall mine erfaringer.

Skrevet

Enig i det med sko. Har brukt Ecco goretex til barna mine og de er virkelig fantastiske. De er veldig dyre, men jeg har passet på å kjøpe de på våren.

Skrevet

Har brukt janus ull og det får sine ti poeng. Vinterdress har jeg vært med fix sine dresser. Dem holdt lenge både til min datter og sønn. Høstjakkene der er også kjempefine og gode. Når det kommer til sko så er viking sko veldig gode synes jeg. Har kjøpt både joggesko og vintersko fra viking som hr holdt seg veldig bra. Etter mye bruk av disse skoene i barnehagen ser de fortsatt ut som nye og er gode varme sko. Passformen på disse skoene er veldige fine og myke sko for barna synes jeg. Sandalene også er veldige fine. Timberland er harde sko med sårlig passform synes jeg. Ecco er bra men har aldri prld siden jeg har holdt meg til VIKING. JA det var vel det. Helly hansen sine fleecedresser er myke og gode. Ull fleece så tykk god myk dress utenpå er vel regelen her hjemme.

Gjest pysepusen
Skrevet

Ikkje for å vera vrang og kverulerande, men er det slik at det er reglar for kva fargar som kan brukast på gutar og jenter? Ville du verkeleg ha kjøpt ein ny rosa dress til jenta sjølv om du hadde ein heilt fin blå ein etter guten, eller motsatt? Mine gutar har arva rosa utedressar, som dei kjem til å bruke. Bør kanskje vente å bli arrestert på veg til barnehagen? ;)

Det er jo selvfølgelig ikke regler for det, men så er jeg nok over gjennomsnittet opptatt av dette her ;) Så om vi får ei jente neste gang så kommer nok ikke hun til å bruke den marineblå dressen med turkise dinosaurer på. Luksusproblem, I know :) Men jeg hadde aldri brukt rosa på sønnen min. Hva andre gjør har ikke jeg noe med, og jeg kan ikke si at jeg bryr meg så mye. Jeg har mine preferanser på hva jeg kler barna min i, så får andre ha sine.

• Liker 2
Skrevet

Det er jo selvfølgelig ikke regler for det, men så er jeg nok over gjennomsnittet opptatt av dette her ;) Så om vi får ei jente neste gang så kommer nok ikke hun til å bruke den marineblå dressen med turkise dinosaurer på. Luksusproblem, I know :) Men jeg hadde aldri brukt rosa på sønnen min. Hva andre gjør har ikke jeg noe med, og jeg kan ikke si at jeg bryr meg så mye. Jeg har mine preferanser på hva jeg kler barna min i, så får andre ha sine.

Jeg synes den marineblå dressen med turkise dinosaurer på høres kjempefin ut, og hadde glatt brukt den på min jente ;) Jeg kjøper som oftest "guttefarger" og rødt til henne, er ikke glad i rosa.

Skrevet

Hadde ikke hatt problemer med å bruke "guttefarger" på jente, men hadde aldri i verden kledd opp en gutt i lilla eller rosa..... But that's just me :)

• Liker 1
Skrevet

Ullundertøy innerst (body, strømpebukse eller ullongs uten fot), jeg bruker ull fra både her og der, hadde vel Name-It, Reflex, Janus, Joha og Cubus i fjor. Mellomplagg hadde tvillingene hel ullfleece- dress fra Joha, ytterst hadde de Reimadress.

Vi hadde Superfit sko til dem i fjor, de er flinke på de minste str, og X antall tynne Ulvang-sokker.

Jeg sverger til balaclava-luer med windstopper til de minste, eller skikkelig skinnlue på de kaldeste dagene, samt tynn ullhals. Vottene var fra Hestra og Reima..

Og dette bodde vel ungene i hele fjor vinter når det var så kaldt her på Østlandet.... Brrrrrrr

Skrevet

Vi kjøper Reima Tec vinterdress da vi er veldig fornøyd med dette merket så langt (han nærmer seg 3 år og har hatt høst- og vinterdress i dette merket siden han var 8 mndr.).

Av sko har vi Ecco Gore tex. Hadde samme i fjor og han var aldri kald eller våt (vi bor på Vestlandet hvor det er mye slaps). I tillegg Viking Thermo til de våteste dagene/reservesko.

Ull (innerst): Polarn O Pyret (veldig fornøyd!), Janus og litt Pierre Robert. I år skal jeg også teste Helly Hansen sitt. Har noen pysjer fra Joha.

Mellomlag: Reima fleecedress, Polarn O Pyret frotteull todelt sett, Janus onepiece i ullfrotte.

Baclava i merinoull fra Polarn O Pyret og Troll. Fleecebaclava fra Helly Hansen. Baclava i ull/bomull fra Reima. Fleeceluer fra Reima.

Votter fra Reima Tec og Polarn O Pyret, tåler vann. Noen ullvotter og hansker fra Polarn O Pyret til soving i vogn o.l.

Strømper fra Janus, Polarn O Pyret og Ullvang.

Vi har alltid et sett ull (innerst) liggende i bhg i tilfelle uhell/lekkasjer. I tillegg har vi et innersett til hver dag slik at jeg ikke må vaske halvfulle maskiner. En ullfrottedress ligger i bhg til å sove i og en henger der som mellomlag når de er ute og leker.

Of topic: Personlig hadde jeg ikke tatt på gutten min en rosa dress, men jeg kunne fint brukt en ensfarget marineblå dress på jenta mi (men da hadde jeg nok f.eks. brukt rødt tilbehør :)) Den dinosaurdressen det er snakk om her synes jeg er veldig gutt, men det er bare min mening :)

Skrevet (endret)

Jeg har ikke vært fornøyd med ull fra Reflex, samtlige plagg har hatt vid passform og gått opp i faldene nederst.

Har også hatt en del ullsokker og ullstrømpebukser fra Janus som har nuppet MYE, mens f.eks. MP ullstrømpebukser ikke har nuppet i det hele tatt. Ellers fornøyd med Janus, bortsett fra disse nuppene, da.

Har lest flere "ulltråder" hvor Peanuts fra Cubus ikke får skryt, men jeg har vært superfornøyd med tynne ullgensere pluss tynne luer derfra. Har holdt på fasongen i vask etter vask, og kan nå brukes av tredjemann også.

Jeg prøvde forrige vinter å kombinere vintersko med cherrox, ved å kjøpe Reima vinterstøvel (litt sånn a la Sorel). De fungerte ikke i vått slapsevær, så her må jeg bare erkjenne at man trenger både cherrox og vintersko :).

Av luer til de minste synes jeg balaclava er best, de sitter godt uansett. Bor man i kalde strøk trenger man både en tynn og en tykk ull-lue. Jeg har vært godt fornøyd med Joha lue i ullfleece.

Jeg prøver å unngå Reima nærmest av prinsipp :fnise:, fordi jeg synes de er så latterlig dyre. Tenker denne vinteren å prøve KappAhl-dress, hvis jeg får den til -25%.

Edit: av votter har jeg alltid hatt korte votter (bl.a. Reima og Hestra), men de er knotete fordi man må putte dem inni dressermene (bør helst ta på vottene før dressen). Har aldri prøvd de lange, men de må vel være langt mer praktiske? Eller?

Endret av lille katt
Skrevet

Blå dress til jente er helt ok - rosa til gutt? Jeg hadde kjøpt ny....

• Liker 2
Skrevet

Eg ser som sagt ingen grunn til at ein gut ikkje skal kunne ha på seg rosa dress? Gje meg ein god grunn! Ser ikkje kvifor eg skal kaste lite brukte, pene utedressa berre fordi dei er rosa! :overrasket: Ein unge på 2-3 år bryr seg ein viss plass om kva farge det er på utedressen. Det er lov å tenkje litt sjølv og ikkje berre følgje saueflokken. For ikkje altfor mange åra sida, var rosa rekna som ein maskulin farge, og blått som feminint. Det ligg ikkje eit urinstinkt i gutane om at blått er fint, og i jentene at rosa er fint. Det handlar kun om kva me prakkar på dei.

For å kome meir tilbake til tema, er eg einig med lille katt i dette med Reima - dei er latterleg dyre, ja. Ikkje er dei noko særleg betre enn andre dressar heller? Eg har hatt ein reimadress, men den kjøpte eg på sal. Hadde aldri betalt 1000-2000 kr (eller kva dei no kostar) for ein utedress.

Eg er også fornøgd med ull frå Cubus.

Brukar alltid lange vottar på ungane, slike ein kan trekke på utsida av dressen. Ser for meg at det gjer at dei unngår snø på armane/oppi vottane.

Skrevet

Vår treåring har hatt ullklær (body/trøye/longs/sokker) fra Janus, Pierre Robert, Cubus og Safa. Fonøyd med alt! Mest praktisk med mørke farger, hvit/lys ull får fort flekker som vises veldig godt...

Av vintersko har vi prøvd Viking og Bagheera. Bagheera-skoene fikk skryt fra barnehagepersonalet. Vi glemte støvler en våt dag, så han måtte bruke vinterskoene, og de holdt ut alt av vann og sørpe :) Fornøyd med begge merkene, han har vært varm og det virker som begge har vært behagelige å ha på.

Anbefaler mellomlag av fleece eller ull, et tykt og et tynt sett. Vi har brukt rimelige fleecesett, Janus, Reima ulldress og ubehandlet ull a la Nøstebarn. Alt har funket fint.

Når det gjelder utedresser har vi kun brukt Reima hittil. Har kjøpt noen på salg på slutten av sesongen (til bruk neste sesong) og noen brukt. I de minste størrelsene vises det jo knapt at dressen er brukt. Fornøyd med Reima, men kommer til å prøve andre merker framover. Har blant annet kjøpt en Friends-dress i neste størrelse (til halv pris så klart ;) ).

Luer/votter: Er kjempefornøyd med sønnens balaclavalue fra Reima med windstopper. Den har han brukt i to vintre, for vi kjøpte den litt romslig. Er det litt varmere har vi brukt en tynnere lue fra Hufa (med vindstopper) og evt. en ullhals fra Janus. Vintervotter fra Reima og Hestra. Ellers er hjemmestrikkede (gjerne tovede votter) smart! Lurt å ha flere par :) Sydvest har jeg prøvd flere av, er kun fornøyd med passformen til Reima sin foreløpig. Didriksson har gode regnvotter.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Jeg hadde ikke kastet dressene, Imli, men jeg hadde nok farget de. Det koster rundt 60 kroner for fargestoff på matbutikken.

Grunnen er rett og slett at jentene har begynt å komme over i de typiske guttefargene. Det blir mer og mer normalt. Men det er fortsatt unormalt med guttene i rosa. Jeg er redd for at gutter får fra veldig tidlig alder høre det om de går med den fargen, og særlig på noe så dekkende som utedressen. Det er ikke korrekt, og jeg vet at vi ikke gjør situasjonen bedre ved å farge klærne, men jeg hadde heller gjort det enn å risikere at guttene får høre noe ekkelt.

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke hatt problemer med en rød dress til gutt, men om jeg hadde råd så ville jeg heller kjøpt en ny, for jeg hadde på en rosa.

Gammeldagse oppfatninger, men..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...