Gå til innhold

Ernæringsdrikker på resept?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er undervektig, og er syk og har fått i seg så og si ingen næring de siste ukene. Kan hun få ernæringsdrikker på resept av sin lege? Hun har kjøpt noen på apoteket, men de er jo fryktelig dyre.... Hun er over 18 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter er undervektig, og er syk og har fått i seg så og si ingen næring de siste ukene. Kan hun få ernæringsdrikker på resept av sin lege? Hun har kjøpt noen på apoteket, men de er jo fryktelig dyre.... Hun er over 18 år.

Siden de er reseptfrie kan ikke legen lage noen resept. Hvis man har en spesiell grunn til å drikke slike ernæringsdrikker ofte kan legen derimot skrive en søknad til NAV der det søkes om å få dem på hvit resept eller hva det nå er. Når du da kommer over et tak som jeg ikke er helt sikker på, mulig det er rundt 1800 kroner, kan du få refundert kostnadene for resten.

Som første steg bør du begynne å ta vare på kvitteringene for de eræringsdrikkene du kjøper, du kan få refundert fra den datoen søknaden er sendt.

Skrevet

Man får jo Paracet og Ibux på hvit resept, tenkte kanskje hun kunne få dette på hvit resept så det ble litt billigere....?

Skrevet

Ved langvarig sykdom der man får i seg for lite næring kan man få dette mye billigere enn å bare kjøpe de vanlig på apoteket i alle fall. Ta opp dette med legen!

Husker ikke helt hvordan dette fungerer, men kansje på blåresept?

Skrevet

Man får jo Paracet og Ibux på hvit resept, tenkte kanskje hun kunne få dette på hvit resept så det ble litt billigere....?

Hvit resept er den vanlige resepten. Der får man ikke noe fratrekkt.

Medisiner på blåresept derimot får man gratis etter å ha betalt nok til å få frikort (1880kr).

Skrevet

Trenger nødvendigvis ikke få dette på egenandelen, men de er fryktelig dyre å kjøpe nå vet jeg. Tror hun betaler 30-40 kr stk jeg... Når hun kun får i seg et måltid om dagen, så må hun jo ha i seg noen aav disse for å få i seg kalorier og "rett" næring..

Skrevet

Spørs åssen syk hun er da... Om det er snakk om langvarig sykdom kan hun få på blå resept, men er det snakk om uker får dere nok betale selv..

Da jeg var svært undervektig med anoreksi, fikk jeg næringsdrikker på blå resept (på frikortet) i to år. Men det var jo da snakk om alvorlig og langvarig sykdom.

Skrevet

Jeg fikk resept på det... Men det er vel 8 år siden nå, så vet ikke om det er slik nå. Men jeg måtte ha en diagnose før jeg kunne få det da (anoreksi)

Skrevet

Fikk beskjed på apoteket i dag at hvis man var syk i over tre mnd, så ville man få dette på blå resept. Håper dette stemmer. Hun skal til legen i morgen eller fredag.

Skrevet

Det skal temmelig mye til men ønsker dere lykke til :)

• 1 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Det kan fåes på blå resept, men det er spesielle kriterier for det. Da betaler man bare en egenandel på ca 600 for 3 mnd forbruk inntil en har fått frikort. Da går resten på frikortet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...