Gå til innhold

Rengjøring av fuktskadede strikkeplagg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er veldig usikker på forumvalg her, men satser på at moderatorene fikser det om jeg tar feil!

Her er saken: faren min har ryddet i hobbyboden sin, og der fant han en pappeske med noen bøker som var mine, i tillegg til noen strikkede luer/hatter. Problemet er at den esken har blitt utsatt for fukt, så plaggene er ikke så pene (har slike "fuktflekker", om dere skjønner). Er det noen som vet om jeg kan få renset dem så de blir hygieniske å bruke? Kan de for eksempel kjøres i vaskemaskin på skåneprogram, eller vil ikke det fungere tilfredsstillende ettersom det bare er på 30 grader varmt? Vet ikke hvordan jeg skal avgjøre om det er sopp/mugg på de sorte plaggene, og vet heller ikke hva som skal til for å fjerne sånt. Det er ingen vaskeri/renseri her jeg bor, så må nesten gjøre det på egen hånd.

Håper noen vil komme med tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert og har heller ingen erfaring med akkurat det du spør om. Men jeg har en del erfaring med vask av ullplagg.

Jeg ville først prøvd med Milo og ullprogram i maskinen på 30 C (mitt ullprogramm går opp til 40 C, men så varmt tørr jeg ikke bruke på håndstrikka plagg). Gjerne et par ganger også. Så får du se an hvor mye skade det er etter det. Dersom du ikke ser eller kjenner noe og det ikke lukter mugg av plaggene, tror jeg du trygt kan bruke dem. Dersom det fremdeles er flekker eller lukt ville jeg prøvd gallesåpe. Tror du får kjøpt det i mange helsekostbutikker. Skal være supereffektivt på det meste av flekker, også på ull. Har nettopp kjøpt selv, men ikke rukket å prøve. Men vet at bæsjeflekker på ullbodyer som ikke går av med noe annet visstnok forsvinner lekende lett med gallesåpe.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klematis kom med mange gode råd. Slutter meg til dem.

Hva er plaggene laget av? Ull? Bomull? Er det ull ville jeg også kjørt dem på ullprogram, men er det bomull kan du også kjøre plaggene på litt høyere varme.

Bruk gjerne forvask og vask plaggene to-tre ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hva slags materiale er et veldig godt spørsmål. De ble strikket av moren min, og hun lever ikke lengre, så jeg får ikke spurt. Når jeg kjenner på dem så kjennes de ut som helt vanlig garn, om dere skjønner hva jeg mener. Er det bomull da, tror dere?

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I svaret mitt gikk jeg ut ifra at det var ull det var snakk om, men det er jo selvfølgelig ikke sikkert.

For meg er "vanlig garn" ullgarn, men jeg stikker kun av ull selv ;-) Bomull føles litt tungt og kaldt på en måte, og blir mest brukt til sommerklær og noen klær til barn. Ull klør ofte litt (men ikke alltid), er luftigere og varmere. Brukes til varme gensere, luer, votter og lignende.

Har du ikke noen plass du vet hva er som du kan sammenligne med? Eller spør noen som stikker selv eller i en garnbutikk om de kan se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du ødelegger forresten ikke bomullsplagg om du behandler det som ull. Men om du behandler ull som bomull tover det seg og krymper voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er "vanlig garn" ullgarn, men jeg stikker kun av ull selv ;-) Bomull føles litt tungt og kaldt på en måte, og blir mest brukt til sommerklær og noen klær til barn. Ull klør ofte litt (men ikke alltid), er luftigere og varmere. Brukes til varme gensere, luer, votter og lignende.

Jeg tenker også på "vanlig garn" som ullgarn, og de fleste foretrekker nok det nå for tiden. Men siden dette er strikket av moren til TS, så er det en viss fare for at plaggene er fra den tiden på 70/80-tallet da alle gikk amok med kunstfibre. Akryl og altmulig rart er veldig vanlig i garn fra den tiden, og en del av det blir helt dust etter et par vask uansett hva man gjør, dessverre...

Så ja, jeg ville nok fått noen med litt mer peiling til å kjenne på det. Selv klarer jeg stort sett å kjenne forskjell på kunstgarn og naturgarn, men skjønner godt at ikke alle er like inne i akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en slik runde selv i fjor. Styrte rundt på nettet etter svar, da det viste seg at lukten satt i selv etter 3-4 runder i vaskemaskinen. Var på nippet til å kaste det hele men: Det som virkelig fungerte var å legge plaggene i fryseren i noen uker/måneder. Hengte dem ut i frisk luft og etterpå var det aller meste godt som (g)ull! Det var et par ting som ikke hadde blitt særlig bedre, selv etter måneder i fryseren, så da måtte de bare kastes.

Men fryseren altså - helt strålende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en slik runde selv i fjor. Styrte rundt på nettet etter svar, da det viste seg at lukten satt i selv etter 3-4 runder i vaskemaskinen. Var på nippet til å kaste det hele men: Det som virkelig fungerte var å legge plaggene i fryseren i noen uker/måneder. Hengte dem ut i frisk luft og etterpå var det aller meste godt som (g)ull! Det var et par ting som ikke hadde blitt særlig bedre, selv etter måneder i fryseren, så da måtte de bare kastes.

Men fryseren altså - helt strålende!

Det hørtes lurt ut. Lukt kommer vel av bakterier, og de dør i dypfryseren. Jeg har også hørt at man kan bli kvitt svettelukt i treningssko ved å legge dem i fyseren noen dager. Har dog ikke prøvd det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...