Gå til innhold

Sort kjole i bryllup?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

den hvite brudekjolen kom med moten på 30-tallet og har av en eller annen grunn blitt hengende igjen..

når tanken om å ikke gå med sort kjole i brulluper kom inn vet jeg ikke.. men den er alt godt på vei ut..

vi har heldigvis kommet dit at det er svært få som blir fornærmet over hva du har på deg, så lenge du har pyntet deg og er anstendig..

Som du ser var hvitt moderne før den sorte, blant rike folk.

Sier ikke at det ikke er greit at man bruker sort, prøvde bare å forklare bakgrunnen, i og med at det var noen som sa det ikke unne være pga begravelser. Vel, det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
[som du ser var hvitt moderne før den sorte' date= blant rike folk.

som jeg ser?? nei, det må du forklare..

sort var det eneste i mange mange år.. før det kom inn hvitt med moten senere

selvfølgelig var det de rike som var først ute med moten..

altså; sort fra gammelt av, hvitt det siste århundret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
På slutten av 1700-tallet ble det igjen vanlig i disse kretser' date=' at bruden skulle bære en hvit brudekjole, og denne skikken har holdt seg helt frem til i dag.[/i']

Etter dette var det en periode (som du henviser til) hvor sort var moderne.http://www.bryllupscompagniet.com/brud_kjole.asp

men FØR den tid var sort det eneste vanlige..

på 1600 tallet osv!

sort er først og mest... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men FØR den tid var sort det eneste vanlige..

på 1600 tallet osv!

sort er først og mest... ;)

de høyere sosiale lag er den hvite brudekjolen av og til blitt brukt i middelalderen, men i de følgende århundrer slo andre farger igjennom

Den hvite var nok i bruk på den tiden også... :wink:

Samma det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den hvite var nok i bruk på den tiden også... :wink:

Samma det! :D

alle mulige farger har sikkert bitt brukt

mitt poeng er at sort har vært en svært vanlig farge for både brud og gjester gjennom flere århundrer

-ergo ikke noe historisk grunnlag for å påstå at sort er feil i bryllup..

(og, nei.. jeg har ikke full oversikt over historie.. ;) så takk til poirots innlegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bertine

svart kjole? nei takk!

problemet er at forloveren min VIL absolutt ha svart kjole.. :x

men, det får være hennes valg. en annen vennine av meg vil gå i kremhvit kjole, akkurat samme farge som brudekjolen min!!! heldigvis har forloveren min sagt til henne at det går ikke!! :ler:

men jeg mener at det er forskjell på svarte kjoler da, det spørs helt på fasongen og stoffet. men jeg gifter meg på sommeren, så jeg håper gjestene velger lyse, glade farger! :D

og har de svart, kan de ha et fint, farget sjal og veske forexempel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertine

hvis du hadde lest innlegget mitt skikkelig, gjest, hadde du sett at forloveren min skal ha svart kjole, og det er greit for meg. men jeg personlig liker ikke tanken på å ha svart kjole i bryllup!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
hvis du hadde lest innlegget mitt skikkelig' date=' gjest, hadde du sett at forloveren min skal ha svart kjole, og det er greit for meg. men jeg personlig liker ikke tanken på å ha svart kjole i bryllup![/quote']

godt å høre.. men du skrev likefult;

svart kjole? nei takk!..

:roll:

bestem deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bertine(ikkepålogget)

seriøst, jeg gidder ikke bruke mer tid på en kverulant!

svart kjole er ok, men jeg ville ikke bruke det!!

ferdig m saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
svart kjole er ok, men jeg ville ikke bruke det!!

hyggelig å høre at du går tilbake på din tidligere uttalelse og nå sier at det er ok å gå med sort kjole.. meget hyggelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på den tiden sort var sorgens farge og nåtiden. Sort er i dag en farge som brukes til alle anledninger, og jeg synes personlig man fint kan ha sort kjole i bryllup. Men det kan jo hende at brudeparet faktisk reagerer på det, så for å være sikker på å unngå noen ubehageligheter kan det være en ide å snakke med brudeparet først.

Sort kjole kan jo også pyntes opp med fargede smykker eller sjal, noe som gir et fint festpreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
for å være sikker på å unngå noen ubehageligheter kan det være en ide å snakke med brudeparet først.

en ide er det selvfølgelig.. men etter min mening en tåpelig ide.. håper og tror at svært få brudepar bryr seg om fargen på gjestenes klær :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

en ide er det selvfølgelig.. men etter min mening en tåpelig ide.. håper og tror at svært få brudepar bryr seg om fargen på gjestenes klær :o

Ja, det tror og håper virkelig jeg også. Men etter diverse innlegg og erfaringer her inne fra, vet man aldri hvordan brudeparet vil reagere... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ja, det tror og håper virkelig jeg også.  Men etter diverse innlegg og erfaringer her inne fra, vet man aldri hvordan brudeparet vil reagere...   :o

man vet selvfølgelig ingenting sikkert om fremtiden..

en stresset brud kan komme til å få anfall fordi du ikke matcher den du sitter ved siden av ved bordet (det kan teoretisk sett skje... vi vet jo ikke)

likevel synes jeg ikke at det er noe som fortjener å bli lagt stor vekt på..

når man velger sin fremtreden i verden synes jeg at man skal anta at andre voksne mennekser omkring kommer til å reagere på en tilregnelig måte...

det å faktisk reagere på en gjests sorte kjole mener jeg havner i kategorien metal forstyrrelt.. og det er ikke noe man skal trenger å gå rundt å ta forhåndsregler mot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var flere med sorte kjoler i bryllupet vårt, synes ikke det gjorde noe i det hele tatt. Det er jo så mye flott i svart ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...