Gå til innhold

Tett nese og flytur...

aline

Anbefalte innlegg

Jeg skal ut å fly litt, men så har jeg vært så uheldig å bli litt forkjøla.

Er tett i nesa som bare det.

Tidligere når jeg har fløyet med tett nese, så har jeg fått ett så innmari trykk i hodet, at det kjennes som det skal eksplodere. Tygger tyggegummi, holder meg for nesa og blåser (letter til en viss grad "vakumet"..) og gjesper som en besatt..

Men er det noen av dere som har ett tips om noe jeg kan gjøre i forkant? Bruker nesespray allerede, men det løsner ikke nok opp er jeg redd. (det var innnnnnnmari vondt forrige gang jeg var tett i fly, så jeg er litt engstelig.)

Noen tips? både når det gjelder forebyggende og når problemet først har meldt seg?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Heihei!

Dette var leit.

Du kan jo prøve å skylle med saltvann, se om det løsner litt da? Ellers kan du prøve solhatt, 20 dråper i et glass vann to ganger om dagen frem til avreise. Det pleier å klarne både det ene og det andre.

Sist jeg var ute og fløy, fikk jeg utrolig spreng, sånn som du beskriver. Det var så vondt at jeg begynte og gråte, og flyvertinnen dro meg med bak i flyet, fuktet papir i kokende vann, la to papirbiter i to plastglass som jeg satt med over hvert øre til det gav seg. Det hjalp veldig bra! Man føler seg litt dum, men det er bedre enn å føle seg som en tikkende bombe.

Lykke til! God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk følgende tips av en venninne som er flyvertinne:

Det er tette øreganger som er årsaken til at det sprenger i hodet. Kjøp "ørevoksoppløser" på apoteket, og skyll ørene med dette dagen før du skal ut og fly.

Jeg kvidde meg tidligere for å fly pga at jeg fikk så vondt i hodet/ørene. Særlig om det kom til å være en del mellomlandinger -men nå skyller jeg alltid ørene før jeg skal ut og reise, og har ikke noe problem med dette lenger.

Lykke til!

Klem,

Nelle icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei begge to.

tusen takk for svar. skulle gjerne prøvd den der skyllinga av ører, men jeg reiser allerede i dag, så jeg rekker ikke.

det med våte papirbiter i plastglass over hvert øre, er jo greit å vite dersom det blir som verst.... og ja, det føles som om hode er en tikkende bombe!

Var innom apotek og helsekost i går, og hamstret nesespray, munnspray, slimløsende og allergitabeletter.... bør være helgardert så godt jeg kan, men kjenner at det er litt tendens til "vakum" og tetthet. så det kan bli en guffen flytur! men men, takk for tipsene.

Ha en fin 17.mai.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips helt på tampen, Aline: Det tetter seg lettere til dersom du er "tørr" i kroppen, dvs. har væskeunderskudd. Og i et fly er lufta ekstremt tørr, rett og slett fordi det inne i flyet er oppvarmet uteluft, og "ute" er det en 50-60 kuldegrader (vi kan evt. ta "fysikk-biten" av dette en annen gang...)

Gir deg derfor samme rådet som alle som er forkjølet og ønsker å unngå at det "tetner seg til": Drikk mye! MYYYYE! Ved å helle på med væske hele tiden (lenge før du blir tørst) vil du holde slimhinner etc. så fuktige som mulig, og forhåpentlig "renner snørra" bedre da. Litt ubehagelig, kanskje - men mye bedre enn å være tett. Bare pass på at det er et toalett i nærheten...

God tur!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Arnie, nå kaster jeg meg hemningsløst over vannflaska og prøver å sette i gang med en gang.

prøver alt som kan funke jeg nå, håper bare jeg klarer å komme meg tørr ut til Gardermoen nå da.. icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...