Gå til innhold

Komme i gang med løping

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, jeg håper at noen av dere løpeglade her på forumet kan komme med noen råd til meg. Jeg har veldig lyst til å bli bedre (og mer glad i) å løpe, men vet ikke helt hvordan jeg skal trene. Har titta litt på løpeprogram på løplabbet og iform sine sider, men føler ikke de passer meg helt.

Jeg hadde tenkt å løpe bare 2 dager i uka. Trener allerede styrke 3 ganger i uka. I tillegg blir det ofte en fjelltur/sykkeltur/klatring e.l. en av dagene i helga, så da synes jeg at 2 løpeøkter er ambisiøst nok. (Alle løpeprogrammene jeg finner går ut fra at man vil løpe 3 eller 4 ganger i uka.)

Alle nybegynner-løpeprogram ser ut til å gå ut fra at man er utrent, ikke bare ny på løping. Jeg har vel ok form fra før, men har stort sett trent gruppetimer som kondistrening tidligere (men akkurat nå er jeg uten den muligheten, og jeg er derfor supermotivert for å få en plan for jogginga).

I dag løp jeg en runde på 5,3 km, relativt flatt, og brukte ca 35 min (aner ikke om det er ok)

Så hvordan legger jeg det opp;

En "langkjøring" og en intervalløkt i uka?

Er det lurt/greit å løpe motbakke-intervaller?

Hvor lang bør egentlig en "langkjøring" være?

Er det viktig med pulsmåler og sånn, eller kan jeg klare meg fint uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...

I dag løp jeg en runde på 5,3 km, relativt flatt, og brukte ca 35 min (aner ikke om det er ok)

Så hvordan legger jeg det opp;

En "langkjøring" og en intervalløkt i uka?

Er det lurt/greit å løpe motbakke-intervaller?

Hvor lang bør egentlig en "langkjøring" være?

Er det viktig med pulsmåler og sånn, eller kan jeg klare meg fint uten?

Hei,

Jeg har en del erfaring med løping- bla løpt gateløp og halvmaraton på grei tid.

Da jeg begynte å løpe hadde jeg bare trent vekter i årevis og var for tung- les "småkvapsete". Men benkpressen var bra, hehe.

Det begynte for meg med at jeg fikk hund. Jeg begynte da å gå tur nesten hver dag. Etterhvert prøvde jeg å løpe- det var tungt, men jeg endret innstilling. Tidligere år var det "alt eller ingenting". Nå tenkte jeg mer at det ikke var så farlig om jeg løp hele tiden- var ok å gå også. Da ble det mye mer lystbetont.

Kort sagt, jeg endte opp med å løpe mer og mer i stedet for bare å gå med bikkkja. Fikk smaken på det og gikk ned i vekt. Brukte lang tid på det. Ca 6 måneder. SÅ brukte jeg ca 4 måneder på å bygge meg opp til halvmaraton. Løp på 1:34 i Oslo, noe jeg var meget happy med etter å ha vært "fettis" året før.

Stikkordet for meg etter denne erfaringen er: det lønner seg å tenke langsiktig. Ta det gradvis, da unngår du skader.

Pulsmåler synes jeg er unødvendig. Jeg har brukt det, men det er helt unødvendig.

Du løper altså nå ca 10 km/t i 5 kilometer. Det er jo en grei start. Med to økter i uka ville jeg gjort følgende:

Dag 1: Langkjøring (begynn med 6 km, etterhvert øker du distansen)

Dag 2: Intervaller (4x4 minutter i meget høyt tempo- evt bakkeintervaller i starten)

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...