Satyr Skrevet 4. september 2011 #1 Skrevet 4. september 2011 Hei, Jeg er far til en jente på 11. Vi bor rett ved den lokale skolen i et rolig strøk der alle veiene har store fartsdumper. Jeg opplever skoleveien som meget trygg. Mye tryggere en veien jeg selv hadde som barn. Plutselig får jeg en e-post fra FAU på skolen. Jeg er satt opp som "trafikkvakt". Jeg må stille et par ganger dette semesteret og passe på i et fotgjengerfelt, omtrent fra 8:00 til 8:30. En mor i klassen skrev at hun ikke kunne- da ble det moraliserende svar fra en far i klassen. Dette stjeler jo fort 45 minutter fra arbeidstiden, så jeg skjønner godt moren som nektet. Jeg merker at jeg blir så provosert av slikt og jeg lurer på om det er meg som er oversensitiv. Jeg reagerer på at noen foreldre bare tillater seg å definere et slikt behov for trafikkvakt og setter meg opp på en liste uten at jeg på noe tidspunkt er blitt spurt. Ville tenkt det var ok om jeg ble spurt først. Nå kjenner jeg at en nesten barnslig trass velter opp i meg. Jeg har bare så lite lyst til å akseptere et slikt foreldrediktatur, der en liten gruppe engasjerte og sikkerhetsfikserte foreldre skal diktere hva alle andre skal gjøre. Hva tenker dere? Ville dere reagert, eller synes dere slikt er helt greit? Har dere lignende opplevelser? S. 6
Gjest imli Skrevet 4. september 2011 #2 Skrevet 4. september 2011 Eg ville ha reagert som deg. Får då vera måte på... Dottera di er jo i tillegg 11 år! Ho treng då vel ikkje vakter langs skulevegen... Viss dei med 1-2 klassingar ikkje vil la dei gå åleine, kan vel desse foreldra arrangere eigne vakter eller grupper til å følgje ungane? 3
Gjest "gjest" Skrevet 4. september 2011 #3 Skrevet 4. september 2011 Skolen kan da ikke bare beordre folk på den der måte???? 1
Mamma1 Skrevet 4. september 2011 #4 Skrevet 4. september 2011 Nei, hjelpe meg, folk kan da ikkje berre ta seg fri frå jobb for å fylgje ein 11-åring over vegen! 5
Gjest Krizzy Skrevet 4. september 2011 #5 Skrevet 4. september 2011 Nei, hjelpe meg, folk kan da ikkje berre ta seg fri frå jobb for å fylgje ein 11-åring over vegen! Jeg tenker det samme som her. En 11-åring burde virkelig ha trafikk-vettet inne. 1
Husfrua Skrevet 4. september 2011 #6 Skrevet 4. september 2011 Og hva sier arbeidsgiver om dette da? Blir du trukket i lønn også da eller? Kan da ikke tro at skolen har lov til å beordre noen til dette... 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #7 Skrevet 4. september 2011 Jeg ville reagert jeg også. Men dere som sier at skolen ikke kan kreve dette: Det er vel ikke skolen som gjør det heller? Det er FAU, og det er jo ikke skolen? 2
Gjest Carleigh-Ann Skrevet 4. september 2011 #8 Skrevet 4. september 2011 Glad jeg aldri skal ha barn, så slipper jeg sånn dritt. Hadde bare oversett det, de som vil følge barna får ordne det selv. Makan. 1
Personlig12 Skrevet 4. september 2011 #9 Skrevet 4. september 2011 (endret) Her i distriktet tar elevene ansvar for det selv. De eldste elevene står på tur på hver sin side av veien. Der hovedveien går. Jeg syns det er kjempe positivt, de tar jo ansvar. Mulig de har en lærer som ser til dem i ny og ne. Men jeg mener at de virkelig IKKE kan forlange at foreldrene stiller opp på slik. I tilfellet bør det være frivilli, de som er hjemme feks... Endret 4. september 2011 av Personlig12 3
Gjest NozMonster Skrevet 4. september 2011 #10 Skrevet 4. september 2011 jeg ville reagert likt som deg ts.... jeg synes det er helt greit om du tar avstand fra denne greia, såsant du synes det er greit at de andre foreldrene ikke skal "passe" på at jenta di kommer seg trygt frem. jeg synes heller foreldrene som er redde for at barna sine skal bli påkjørt kan følge dem etter tur, så trenger de ikke å passe på de andre barna som klarer seg selv! om ikke en 11 åring skal klare å gå til skolen alene eller med en klassevenninne, da vet ikke jeg altså....... 2
Gjesten Skrevet 4. september 2011 #11 Skrevet 4. september 2011 Da jeg var liten hadde vi såkalte skolepatruljer som stod ved et trafikkert forgjengerfelt og passet på. Dette var frivillige 7-endeklassinger, ikke foreldre. Her gikk alle barn til skolen fra de gikk i 1. klasse. Jeg synes ikke det er greit at foreldre skal tvinges til denne typen oppgaver, ei heller tror jeg det er nødvendig. Tvert imot burde bare lære at verden ikke alltid er 100 % tilrettelagt for deres behov, slik at de lærer å passe på seg selv. Jeg synes rett og slett ikke du skal stille opp, TS. 3
Chiyo Skrevet 4. september 2011 #12 Skrevet 4. september 2011 Hvis det skal være sånn, så kan jo de foreldrene som er bekymret for at 11-åringene sine ikke kan passe seg for biler ta tid til å følge dem til skolen selv. Man kan ikke tvinge folk til å bruke tiden sin på noe som er helt unødvendig. De er kanskje barn, men de har da ikke sagmugg mellom ørene heller. De vet vel at menneske + bil i stor fart = skade/død. 2
Husfrua Skrevet 4. september 2011 #13 Skrevet 4. september 2011 Men hvordan får foreldrene dette til å passe ifht jobb da? 2
Gjest NozMonster Skrevet 4. september 2011 #14 Skrevet 4. september 2011 (endret) Da jeg var liten hadde vi såkalte skolepatruljer som stod ved et trafikkert forgjengerfelt og passet på. Dette var frivillige 7-endeklassinger, ikke foreldre. Her gikk alle barn til skolen fra de gikk i 1. klasse. Jeg synes ikke det er greit at foreldre skal tvinges til denne typen oppgaver, ei heller tror jeg det er nødvendig. Tvert imot burde bare lære at verden ikke alltid er 100 % tilrettelagt for deres behov, slik at de lærer å passe på seg selv. Jeg synes rett og slett ikke du skal stille opp, TS. enig! du sier jo at største barna passet på de små- men ts sier jo at det er de største barna som skal passes på av foreldrene. en 11 åring er vel nestn en 7. klassing! er det i 6.klasse hun går eller ts? Endret 4. september 2011 av NozMonster 1
HvittHus Skrevet 4. september 2011 #15 Skrevet 4. september 2011 Dette hadde overhodet ikke vært aktuelt for min del, og det hadde blitt meddelt FAU i tildels skarpe ordelag. Tror neppe foreldrenes arbeidsgivere vil være så fornøyd med at arbeidstakeren blir borte fra jobb heller. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #16 Skrevet 4. september 2011 Vi var også i skolepatruljen da vi var 11 år. Skulle være rart om barn har blitt så mye mer uselvstendige på den tiden at de nå må ha en voksen patrulje til å passe på seg. Faktisk var det jo slik med skolepatruljen at bilene kjørte mye mer forsiktig når den var på plass.
Kanutte Skrevet 4. september 2011 #17 Skrevet 4. september 2011 Jeg jobber på skole og fartsgrensene rundt skolen er 30 med fartsdumper. Men fy søren så mye stygg kjøring jeg har sett i de årene jeg har jobbet. Foreldre som peiser på inn i skolegården for å levere barnet sitt. Som stopper midt oppå fotgjengerfeltet for å levere barnet. Skal bare, skal bare. Vi har skolepatrulje. 7. trinselever står ved to sentrale fotgjengerfelt for å lose elever trygt over veien. De opplever stadig vekk at foreldrene brøyter seg vei forbi dem og ikke respekterer dem i det hele tatt. Det har vært noen mindre alvorlige ulykker og mange nestenulykker. FAU har gjentatte ganger oppfordret foresatte til å vise hensyn - for det er i stor grad de som utgjør en trussel for elevene på skolevei. De har også kjørt kampanjer hvor voksne har stått sammen med skolepatruljen og delt ut informasjon om trafikksikkerheten. Det er dog ikke skolen som har organisert, men FAU. Og det har vært basert på frivillighet. Her hvor vi bor går elevene langs en vei med 40-sone som er relativt trygg, men på grunn av industri er det mye tungtransport opp og ned veien. Om vinteren spesielt er det trangt på grunn av brøytekanter, og lastebiler/buss kjører stadig vekk på fortauet. Det er tydligvis også vanskelig å holde fartsgrensene. Hadde FAU spurt om jeg kunne deltatt i en skolevei-aksjon hadde jeg nok svart ja.
altflyter Skrevet 4. september 2011 #18 Skrevet 4. september 2011 Jeg ville aldri gått med på noe slikt! En 11-åring er i stand til å skjønne at h*n ikke må løpe over veien uten å se seg for. Jeg ville rett og slett sagt at jeg har verken tid eller lyst til å følge store barn over bilveien. Det er jo absurd at de kan kreve det. De fleste er på jobb på den tiden, har du spurt om de har tenkt på at folk kan få problemer med arbeidsgiver når de må være med på slike idiotiske ting? 1
Rosebud Skrevet 4. september 2011 #19 Skrevet 4. september 2011 Da jeg gikk på ungdomsskolen (som var kombinert barne- og ungdomsskole) fikk de som ville av 8. klassingene skrive seg på en liste som "trafikkvakt". De som sto på listen ble delt i par, som sto på hver sin side av et fotgjengerfelt ved skolen, med refleksvest og refleksflagg til å stoppe biler, den siste halvtimen før skolestart, for å passe på de yngste elevene. Dette fikk man 200 kr i uka for, så det var en del som var interesserte i det. Synes dette var en mye bedre løsning enn den foreldrene på din skole har kommet opp med for så gamle barn som 11-åringer. Hadde ikke funnet meg i å måtte skulke jobben for det, nei.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2011 #20 Skrevet 4. september 2011 Jeg hadde kort gitt beskjed at det er uaktuellt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå