Gå til innhold

Lær meg å lage mat

Fremhevede innlegg

Gjest NerdMedSverd
Skrevet (endret)

a

Endret av NerdMedSverd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager ofte mat fra godfisk.no :)

Skrevet

jeg har aldri hatt noen som har lært meg å lage mat, men jeg bruker ofte matprat.no og er ganske kjent for å være flink til å lage mat. bruk de oppskrifter som fins på nette, er ganske enket bare man følger oppskrift.

matprat.no er veldig og guider deg ganske greit gjennom hele greia, der finner du også info om forskjellig type kjøtt ol. :klemmer:

Skrevet

jeg lager ofte mat fra matprat.no :P Følg oppskriften, og ikke slurv de første gangene. Når du har begynt å føle deg mer trygg på å lage mat, går det litt bedre å slurve. Da har man liksom fått trent opp øyemål og sånn.....

Men hvor newb er du med matlaging egentlig? vet du hvordan man skal koke poteter likom?

Jeg pleier fks å lage tacogryte noenganger.

stek en kjøttdeig, løk, paprika, sjampingnon... hva enn du vil ha oppi.... bland sammen og tilsett tacokrydder... bland i litt tomatbønner i saus, chilisaus/pulver/frukt.... putt oppi det du ønsker... tomat, agurk......

server med ris, poetstappe, nachos, pita, hva enn du vil...... :P

Men de fleste oppskrifter i bøker og på nett er enkle å følge, du kan jo se om du finner en oppskrift du vil lage... også stille mer konkrete spørsmål...

Gjest NerdMedSverd
Skrevet

Takk for alle tips, sett litt på nettet nå. Har kommet frem til at jeg skal slå til med denne retten i morgen, kan umulig være så altfor vanskelig. Spesielt når jeg har et helt døgn på å forberede meg.

Skrevet

Om du ønsker litt oversikt og holde det enkelt anbefaler jeg deg og velge ut hva slags kjøtt som skal være basis de forskjellige dagene.

F.eks

Mandag - Fjærfe

Tirsdag - Fisk

Onsdag - Fjærfe

Torsdag - Fisk

Fredag - Fe

Lørdag - Hyggemat

Søndag - Kjøttfri

Så kan du se litt på matprat og godfisk som nevnt, se litt rundt etter noe som frister.

Laks med påsmurt en 50/50 blanding av honning og sennep, stekes i ovn 200 gr 20 min.

Torsk steker jeg i pannen så lenge det sier på pakken. Krydrer med salt, pepper og sitron.

Kyllingfilet steker jeg til den får fin farge, stapper litt krydderkremost inni og steker på et brett med litt vann oppi i 200gr 20 min.

Serveres med ris/potet og dampede grønnsaker. Og en dæsj matyoghurt smaksatt med krydderurter, salt, pepper og sitron.

Brød er jeg ikke noe god på. Men baguetter og slikt får jeg til. Bare å følge oppskriften godt og behandle deigen med respekt etter den har hevet. Hvis ikke kan du risikere å slå ut all luften og få noen harde klumper.

• Liker 1
Gjest NerdMedSverd
Skrevet

Å lage en "matplan" var neimen ikke dumt. Får tenke litt nøye ut hvordan jeg legger den opp, masse fisk kanskje. Så blir jeg stor og sterk.

Når du sier at du steker kyllingfilet på et brett med vann, vil det si at du legger kyllingen rett på en slik?

Morten-fisk-6.jpg

• Liker 1
Skrevet

og et tips når du er student, er å lage i store mengder, sånn som gryter. Da kan du fryse ned og ha til senere :)

Hvis du er glad i suppe, så er det også enkelt å lage med råvarer.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Ikke direkte det du spute om, men jeg vil gjerne slenge ut en tips om blitz sin kokebok "aktivistenes kokebok". Den har stort sett bare svært enkle oppskrifter, men samtidig fokus på at det skal være sunnest og billigst mulig :) Setter stor pris på denne som student. Den har bare vegetarmat, men du kan jo bruke den supplerende :)

• Liker 1
Skrevet

Ja det går ann å bruke den der selv om sølefaren er endel større. :gjeiper: Selv bruker jeg bare brødformer i teflon.

Skrevet

Takk for alle tips, sett litt på nettet nå. Har kommet frem til at jeg skal slå til med denne retten i morgen, kan umulig være så altfor vanskelig. Spesielt når jeg har et helt døgn på å forberede meg.

Kylling er kjempe enkelt å steke, hvis du vile gjøre det i ovn så anbefaler jeg å bruke ildfastform.

men det den middag du har tenkt å lage imorgen er veldig enkelt. ratatouille tar litt tid å lage, men er kjempe enkelt.

lykke til :)

Gjest NerdMedSverd
Skrevet (endret)

Ait. Jeg steker kyllingen i vanlig panne ved første forsøk, så kan jeg heller prøve ut i ovn neste gang.

Skal prøve å få kjøpt meg kamera i morgen så jeg kan dokumentere min første ordentlige middag :--D

e:Nok en gang, takk for alle innspill. Settes pris på

Endret av NerdMedSverd
Skrevet

Kylling er kjempe enkelt å steke, hvis du vile gjøre det i ovn så anbefaler jeg å bruke ildfastform.

men det den middag du har tenkt å lage imorgen er veldig enkelt. ratatouille tar litt tid å lage, men er kjempe enkelt.

lykke til :)

Ja, det er det nok. Men den blir enten for rosa eller tørr når jeg lager. :ler:

Skrevet

Noe som er kjempeenkelt og nesten ikke krever matlaging:

Bruk den platen du la ut bilde av. Ta en tynt lag med stekeolje på den. Sett ovenen på 200 grader. Krydre en kyllingfilet over og under. Legg den på platen. Skjær opp en potet i skiver, spre de utover platen, En halv løk delt i to (så du får to store båter) legges på platen, en stor tomat som er delt i to legges på platen. Litt brokkoli legges også på. Og en gulrot som du skjærer på langs først, og så deler du de to i to på midten så du har 4. Legges også på platen.

Smør med litt olje, og krydre rikelig med salt, pepper og annet krydder du liker (kyllingkrydder fra Santa Maria er godt synes jeg).

Sett i ovnen i ca 25 minutter.

Enkelt og godt.

Skrevet

Tenker du litt budsjett også?

En pakke med gule tørkede erter blir fin ertesuppe med grønnsaker. Legg ertene i vann over natta. (1/2 pakke gir bra konsistens) Kokes i 1,5 time, tilsett 1 hakket løk.

Når det er cirka halv time igjen, tilsetter du 2-4 poteter i biter, 1-3 gulrot og alt du liker av grønnsaker som f.eks. purre, kålrot, hodekål, sellerirot. Ha i litt buljong eller salt, og pepper.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Ikke direkte det du spute om, men jeg vil gjerne slenge ut en tips om blitz sin kokebok "aktivistenes kokebok". Den har stort sett bare svært enkle oppskrifter, men samtidig fokus på at det skal være sunnest og billigst mulig :) Setter stor pris på denne som student. Den har bare vegetarmat, men du kan jo bruke den supplerende :)

Det er masse snadder i "aktivistenes kokebok" :)

- et eksempel er Rød linsesuppe med karri :spise:

Skrevet

Frelsesarmeen selger en kokebok som heter Suppe på en spiker, som tar for seg enkle og billige hverdagsretter. Det kan kanskje være verdt å ta en titt på den?

• Liker 1
Gjest Survival
Skrevet

Jeg ser at flere kommer med bokforslag, så tenkte jeg kunne anbefale boka "Fra Boller til Burritos" eller hva den heter ;) Den er brukt i heimkunnskap på ungdomsskolen i hvert fall, og er ment for folk som er helt grønne på matlaging. Her står enkle, men gode, klassiske oppskrifter på matretter.

• Liker 1
Gjest NerdMedSverd
Skrevet

Yes, min første rett ble en suksess. Inviterte en venn bort for å smake, hun ble imponert. Rett før jeg melder meg på master chef her.

Skrevet

Yes, min første rett ble en suksess. Inviterte en venn bort for å smake, hun ble imponert. Rett før jeg melder meg på master chef her.

ja der ser du:) er ikke så vanskelig som man kanskje skulle tro :) nå er det bare å prøve seg på neste rett!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...