Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 4. september 2011 #1 Skrevet 4. september 2011 Jeg har slitt med dette en tid. Trent jevnlig siden rundt mars. Går mye tur, trener litt styrke og ellers får jeg også litt trening i hverdagen med stallarbeid og håndtering av en dustehest som gjerne er mer over bakken enn hun er på. Men et problem har jeg - jeg går tom for energi ila. sekunder dersom jeg skal jogge! Blir kvalm, lettere svimmel og får lette kramper i hele kroppen. Får ikke dette dersom jeg går raskt / går raskt i motbakke, det kommer KUN når jeg jogger! Må presisere at jeg ikke har syklet, svømt eller forsøkt annen form for utholdenhetstrening, så usikker på om reaksjonen er den samme der. Spiser godt, men sliter til tider med å holde på maten pga sykdom, kan det være at jeg "mister" energi på den måten tro? Tips til lettvint småmat (enkel å spise før/under/etter trening)? Jeg må også si at jeg aldri har mål om å jogge langt av gangen, har noen små løyper jeg bruker, flate og fine.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #2 Skrevet 4. september 2011 Det er sånn med jogging. Det er en egen teknikk, men du lærer etter hvert. Annen kondisjonstrening vil du nok få til bedre, som sykkel f.eks. Men ikke gi opp joggingen! Prøv litt intervaller så kommer det seg etter hvert!
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 4. september 2011 #3 Skrevet 4. september 2011 Så det er vanlig å møte veggen litt? Trodde ikke man skulle det når man har begynt så forsiktig som undertegnede har
Gjest *Maja* Skrevet 4. september 2011 #4 Skrevet 4. september 2011 Så det er vanlig å møte veggen litt? Trodde ikke man skulle det når man har begynt så forsiktig som undertegnede har Haha...første gangen jeg prøvde å jogge lå jeg på gulvet og hev etter luften! Trodde seriøst jeg skulle DØ! Mange som vil begynne med å jogge starter alt for hardt, og det gir kroppen skikkelig sjokk! SÅ; Start med powerwalkingen med SMÅ joggeintervaller...om det så bare er 1 minutt, gå igjen...vent til pulsen føles levelig igjen, småjogg igjen osv...etterhvert blir joggeintervallene lettere og lettere; SÅ kan du begynne å jogge lengre turer. Det er viktig at du ikke presser deg for hardt med jogging i starten; Det tar tid å komme inn i rett løpeteknikk og puste riktig...babysteps er nøkkelordet her 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #5 Skrevet 4. september 2011 Ja, jeg vet om folk som er godt trent, men likevel sliter med jogging. Det må læres, men det klarer du! Det kan ta tid så vær tålmodig!
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 4. september 2011 #6 Skrevet 4. september 2011 Takk for råd. Jeg har den siste måneden forsøkt å gå fort, med små intervaller på 30 sek med rolig jogg. Ogd et failer og det failer. Hmf.
Gjest *Maja* Skrevet 4. september 2011 #7 Skrevet 4. september 2011 Takk for råd. Jeg har den siste måneden forsøkt å gå fort, med små intervaller på 30 sek med rolig jogg. Ogd et failer og det failer. Hmf. Det du definerer som rolig jogging er da for fort for deg...du må da senke joggetempoet enda mer...du føler kanskje at det virker teit og at det ikke gir noe effekt; Men det gjør det! Du skulle sett meg i starten Kan så vidt kalle det jogging(det minuttet jeg prøvde), men som sagt; Det tar tid for kroppen å venne seg til joggeteknikken...jogg så sakte at det bare er hakket raskere enn det raskeste du klarer å gå...farten kommer senere... Alt du trenger nå er å la kroppen lære seg teknikk....
Kokos Skrevet 4. september 2011 #8 Skrevet 4. september 2011 Anbefaler å følge et treningsprogram, for eksempel dette. Der får du en konkret plan, med overkommelige mål Jogging er smertefullt hvis du ikke er vant til det! Men så bedres formen veldig raskt bare du kommer i gang og ikke har for lange pauser mellom hver gang. Lykke til!
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 4. september 2011 #9 Skrevet 4. september 2011 Takk for link til program. Jeg må nok bare tåle litt ja...
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 5. september 2011 #10 Skrevet 5. september 2011 Da har jeg vært ute og testet programmet du linket til, Kokos. Ogd et funket supert! 5 min gange - 1 min løping - 5 min gange - 3 min løping - 8 min gange ble min egen versjon av Dag 1, men det var veldig lettvint Så TAKK!
Kokos Skrevet 5. september 2011 #11 Skrevet 5. september 2011 Da har jeg vært ute og testet programmet du linket til, Kokos. Ogd et funket supert! 5 min gange - 1 min løping - 5 min gange - 3 min løping - 8 min gange ble min egen versjon av Dag 1, men det var veldig lettvint Så TAKK! Så bra! Har ikke fullført programmet enda selv, men jobber med saken. Heia oss!
Gjest Daenerys Skrevet 5. september 2011 #12 Skrevet 5. september 2011 Trikset er å jogge veldig sakte ja - jeg jogger ofte i rask gange tempo Det holder i starten, du trenger ikke jogge raskere.
Dragonfly84 Skrevet 5. september 2011 #13 Skrevet 5. september 2011 Men et problem har jeg - jeg går tom for energi ila. sekunder dersom jeg skal jogge! Blir kvalm, lettere svimmel og får lette kramper i hele kroppen. Får ikke dette dersom jeg går raskt / går raskt i motbakke, det kommer KUN når jeg jogger! Jeg blir også kjempekvalm når jeg jogger! Det går fint å gå raskt, svømme, sykle, bruke ellipsemaskin, ri i trav og galopp lenge... Men jogger jeg tror jeg at jeg må spy. Sist jogga jeg kanskje ett minutt, gikk tre til fem, jogga ett igjen, og etter kanskje tre kilometer ble jeg altså forferdelig kvalm, svimmel og så nærmest i kryss og måtte gå resten. Kanskje det er for lang distanse (min tur er på ca. 5 km)?
Gjest *Maja* Skrevet 6. september 2011 #14 Skrevet 6. september 2011 Da har jeg vært ute og testet programmet du linket til, Kokos. Ogd et funket supert! 5 min gange - 1 min løping - 5 min gange - 3 min løping - 8 min gange ble min egen versjon av Dag 1, men det var veldig lettvint Så TAKK! STÅ PÅ
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #15 Skrevet 8. september 2011 Da har jeg vært ute og testet programmet du linket til, Kokos. Ogd et funket supert! 5 min gange - 1 min løping - 5 min gange - 3 min løping - 8 min gange ble min egen versjon av Dag 1, men det var veldig lettvint Så TAKK! hvordan holder du rede på tiden? Ser for meg mye stress å sjekke klokka hele tiden.
Gjest Nedfall Skrevet 8. september 2011 #16 Skrevet 8. september 2011 TS: Når du jogger, hvor lenge er det siden du sist spiste? Venter man så lenge at man begynner å bli sulten, går man tom for energi på ett blunk. Lurt å hive innpå litt raske karbohydrater rett etter turen også.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 12. september 2011 #17 Skrevet 12. september 2011 hvordan holder du rede på tiden? Ser for meg mye stress å sjekke klokka hele tiden. Jeg har en stor pulsklokke med gdt belyst display. Dvs kan jeg enkelt kaste et lite blikk ned på den. Jeg løper kanskje ikke på sekundet riktig, men den gir meg ok kontroll på tiden TS: Når du jogger, hvor lenge er det siden du sist spiste? Venter man så lenge at man begynner å bli sulten, går man tom for energi på ett blunk. Lurt å hive innpå litt raske karbohydrater rett etter turen også. Takk for svar. Jeg blir veldig kvalm om jeg er i aktivitet rett etter jeg har spist, så gjerne 15-30 min etter måltid trener jeg. Takk for tips
Gjest Nedfall Skrevet 12. september 2011 #18 Skrevet 12. september 2011 Jeg blir veldig kvalm om jeg er i aktivitet rett etter jeg har spist, så gjerne 15-30 min etter måltid trener jeg. Takk for tips Lurt å vente litt etter måltidet, ja. Jeg hadde en fiks ide om å vente i 2-3 timer etter jeg hadde spist. Da var tanken tom, gitt. 30min høres greit ut.
Grønt blad Skrevet 12. september 2011 #19 Skrevet 12. september 2011 Jeg blir småkvalm hvis jeg trener mindre enn en time etter at jeg har spist. Bør helst vente to timer. Jogg også sakte, i gåtempo. I stedet for å stoppe helt/gå for å puste og hvile, jogg på stedet.
Gjest gutt92 Skrevet 12. september 2011 #20 Skrevet 12. september 2011 Kan være pga dårlig form generelt? Folk kan si de spiser godt uten å faktisk gjøre det. Spis 5-6 måltider daglig og få i deg proteiner og noe frukt/grønt til hvert HELST. Ca. 1-2 timer før du skal jogge kan du kanskje ta en liten bolle havregryn`? Energien holder lenge, så tar du en banan etter 30-45 min. for å fylle opp glykogenlagre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå