Gå til innhold

Spasere istedenfor jogging


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i å gå turer. Men jeg er usikker på hvor mye jeg faktisk forbrenner/trener ved å kun spasere. Går turer hver dag, alt ifra en halv time til 2 timer. Ifølge vektklubben forbrenner jeg 360 kcal per time ved middels tempo, som da er 4 km/t. Er dette en bra treningsform? Leser jo om folk som jogger i én time, og som driver med diverse aktiviteter/styrke på treningssentre, da gjerne i over en time. Forbrenner disse dobbelt så mye som meg da? Jeg misliker sterkt å jogge, derfor velger jeg å gå istedet. Og ja, det krever at man har tid, men det er ikke noe problem for meg :)

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som trening er det på ingen måte tilstrekkelig. Du vil ikke komme i god form, få stort bedre utholdenhet eller bli så veldig mye sterkere av å gå turer.

Som mosjon, for forbrenningens skyld og for aktivitet er det helt ok. Det forutsetter at du ikke tusler av sted, men går litt raskt og ikke bare på en slette.

Velger du å gå tur i skog og mark, og gjerne blir sliten og svett av det, så er det grei trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man forbrenner ca like mange kalorier som kilo man veier på å gå (eller jogge) en kilometer.

Det vil si at hvis du veier 60 kilo forbrenner du 240 kalorier på å gå 4 kilometer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

360 forbrenner man ved jogging konstant. kan umulig stemme. å gå har liten effekt

Det kommer helt an på hvor mye du veier! Jeg forbrenner 300 kcal på en times middels gange og 850 kcal på en times middels jogging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spasere er for meg å gå pertentlig og pyntelig med penklær på en rolig tur.

Powerwalk eller Nordic Walking er navnene på mer aktive gå-metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ms. Raggsokk

Flytt turene dine til områder med bakker, ulendt terreng og litt utfordringer, så kan du fort bytte ut ordet "spasere" med "trene"! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg ordla meg litt feil her. Jeg går i nokså raskt tempo, både ned- og oppoverbakker. Blir noe anpusten i oppoverbakkene, og er som regel alltid svett når jeg kommer hjem. Kan jeg gå ned i kg av dette, eller må jeg ty til mer hardtrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg ordla meg litt feil her. Jeg går i nokså raskt tempo, både ned- og oppoverbakker. Blir noe anpusten i oppoverbakkene, og er som regel alltid svett når jeg kommer hjem. Kan jeg gå ned i kg av dette, eller må jeg ty til mer hardtrening?

Du trenger ikke trene i det hele tatt for å gå ned i vekt, men det er en sunnere måte å gjøre det på. Du må forbruke mer enn du spiser, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerwalker du så kan du gå ned i vekt ja; med riktig kosthold...Det var slik jeg startet med min trening...etterhvert så kommer du til et punkt der du må ta treningen til "the next level" om du vil bli mer fit.

Men for all del; Start med hard powerwalking; Jeg gikk i 7 km/, ble temmelig sliten av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...