Gå til innhold

Kutting av grønnsaker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Kan noen forklare meg om basiskunnskapene av kutting av grønnsaker? Alltid flate siden ned pga stabilitet. Hva mer?

På forhånd takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke bland redskaper som er brukt til rått kjøtt, sammen med de du skal kutte grønnsakene med.

Eneste jeg kom på i farta :P

Gjest navnelapp
Skrevet

Bruk pengar på ein god og skarp kniv, og eit slipejern. Då gjer du ein betre jobb, og har faktisk mindre risiko for å skjere deg.

Skrevet

Løk: Etter at du har delt løken i to (med "roten" ned så litt av den havner på hver halvdel), skjærer du noen snitt parallelt med skjærebrettet, alt etter hvor stor løken er og hvor store biter du vil ha, men pass på at du ikke skjærer helt inn til roten.

Så skjærer du flere snitt med kniven mot roten, men pass også her på at du ikke skjærer helt til roten, slik at løken henger sammen i rotenden. Til slutt skjærer du 90 grader på denne og da er bitene ferdig. Så kan du finhakke rotenden til slutt.

Agurk: Nesten samme metode: Skjær et stykke av agurken. Jeg pleier å skjære 5-6 cm. Så setter du kniven på skrå og skjærer nesten gjennom (ikke helt pga vinkelen på kniven) agurkblokken. Så snur du blokken 90 grader og gjør det samme. Så legger du agurken ned og da er terningene ferdig, du bare finkutter nederste skive som er igjen.

Denne metoden kan brukes på flere grønnsaker meg "lokal" tilpasning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...