AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #1 Skrevet 4. september 2011 Jeg har alltid lurt på om ikke mange folk blir skadet av all skytingen i luften som man gjerne ser ved feiringer i andre land. Jeg så dette senest på dagsrevyen i dag. Opprører i Libya feiret vilt med å skyte maskingeværene sine i luften. De kulene må jo komme ned en gang, ikke sant. Og de gjør vel omtrent like vondt på vei ned som opp?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #2 Skrevet 4. september 2011 Jeg har alltid lurt på om ikke mange folk blir skadet av all skytingen i luften som man gjerne ser ved feiringer i andre land. Jeg så dette senest på dagsrevyen i dag. Opprører i Libya feiret vilt med å skyte maskingeværene sine i luften. De kulene må jo komme ned en gang, ikke sant. Og de gjør vel omtrent like vondt på vei ned som opp? Kulene kommer selvfølgelig ned igjen, men de har ikke samme farta på vei ned som opp så det er sjeldent dødelig. De testet ut dette på mythbusters og jeg mener å huske at de kom fram til at det under helt bestemte omstendigheter kunne være dødelig, men ytterst sjeldnt da kulene har en helt annen hastighet på vei ned.
Gjest Katten. Skrevet 4. september 2011 #3 Skrevet 4. september 2011 Alt faller i samme hastighet uavhengig vekt, som er betraktelig lavere enn utgangshastigheten til en kule.
Næjøss Skrevet 4. september 2011 #4 Skrevet 4. september 2011 Men det kan selfølgelig skade et menneske hvis den skulle treffe når den kommer ned. Å få en fallende kule i hode eller ansikt kan medføre alvorlig skade, men hvor mange som faktisk blir skadet eller omkommer som følge av dette vet jeg ikke..
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #5 Skrevet 4. september 2011 Alt faller i samme hastighet uavhengig vekt, som er betraktelig lavere enn utgangshastigheten til en kule. Nope. At kulene skal falle i samme hastighet forutsetter at alle skyter i nøyaktig samme vinkel, og det gjør de jo ikke.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #6 Skrevet 4. september 2011 Når min far er på jakt, må han skyte varsel skudd for å gi beskjed til de andre han jakter med hvis han skyter noe slik at de kommer å hjelper. Men han sier at han aldri skyter i luften fordi det er farlig. Han skyter inn i en tue eller noe.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #7 Skrevet 4. september 2011 Når min far er på jakt, må han skyte varsel skudd for å gi beskjed til de andre han jakter med hvis han skyter noe slik at de kommer å hjelper. Men han sier at han aldri skyter i luften fordi det er farlig. Han skyter inn i en tue eller noe. Har de ikke radio/walkie talkie?
Gjest Skrevet 4. september 2011 #8 Skrevet 4. september 2011 Når min far er på jakt, må han skyte varsel skudd for å gi beskjed til de andre han jakter med hvis han skyter noe slik at de kommer å hjelper. Men han sier at han aldri skyter i luften fordi det er farlig. Han skyter inn i en tue eller noe. Så han bruker lyddemper på det skuddet som faktisk dreper dyret? Eller kanskje de har sånn eget språk. 2 skudd for faktisk drept dyr. Kjipt å bomme to ganger da.. Nei, ja. Veldig logisk.
Gjest Katten. Skrevet 4. september 2011 #9 Skrevet 4. september 2011 Da gravitasjonen er en konstant kraft, vil et fallende objekt nå en maks-hastighet. Veldig enkelt. 1
Rainbow Skrevet 4. september 2011 #10 Skrevet 4. september 2011 Det var nylig et innslag på NRK-nyhetene om en liten gutt som lå hardt skadet på sykehus. Han hadde vært med familien for å feire i Libya, og satt på en trapp utenfor huset sitt sammen med faren eller noe, da han ble truffet av en kule fra noen av de som skøyt opp i lufta. Nå var han så skadet at han kom til å måtte kobles fra respiratoren snart...!
Brunhilde Skrevet 4. september 2011 #11 Skrevet 4. september 2011 Det var nylig et innslag på NRK-nyhetene om en liten gutt som lå hardt skadet på sykehus. Han hadde vært med familien for å feire i Libya, og satt på en trapp utenfor huset sitt sammen med faren eller noe, da han ble truffet av en kule fra noen av de som skøyt opp i lufta. Nå var han så skadet at han kom til å måtte kobles fra respiratoren snart...! Er du sikker på at den kulen virkelig ble skutt opp i luften? Jeg vil tro at noen veiver og skyter i en hel annen retning enn de hadde tenkt, omtrent som med raketter på nyttårsaften her?
Gjest Nedfall Skrevet 4. september 2011 #12 Skrevet 4. september 2011 Mythbusters tok en grundig runde på dette fenomenet. De endte opp med både Busted , Plausible, og Confirmed (!) http://en.wikipedia.org/wiki/Celebratory_gunfire#Cultural_references Jo mer massiv kule, jo farligere, vil jeg tro.
Gjest Badabing Skrevet 4. september 2011 #13 Skrevet 4. september 2011 Det var nylig et innslag på NRK-nyhetene om en liten gutt som lå hardt skadet på sykehus. Han hadde vært med familien for å feire i Libya, og satt på en trapp utenfor huset sitt sammen med faren eller noe, da han ble truffet av en kule fra noen av de som skøyt opp i lufta. Nå var han så skadet at han kom til å måtte kobles fra respiratoren snart...! Jeg tror på deg. Jeg har lest om slike tilfeller tidligere også, selv om man nok skal ha maks uflaks. I Forsvaret skulle vi heller ikke ha våpenet rettet oppover husker jeg, og det er vel sikkert av en grunn.
ilcrappo Skrevet 4. september 2011 #14 Skrevet 4. september 2011 Alt faller i samme hastighet uavhengig vekt, som er betraktelig lavere enn utgangshastigheten til en kule. Det stemmer nok ikke helt. Luftmotstand gjør at fallhastigheten blir avhengig av massen til objektet.
Gjest Nedfall Skrevet 4. september 2011 #15 Skrevet 4. september 2011 Googlet for moro en litt på free-fall, og kom frem til bragdene til Joseph Kittinger på 50-60 tallet. Han var gal nok til å hoppe fra 31330 m, og oppnådde nesten 1000km/t (!). Godt hjulpet av tynn luft, antar jeg..
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #16 Skrevet 4. september 2011 Da gravitasjonen er en konstant kraft, vil et fallende objekt nå en maks-hastighet. Veldig enkelt. Det kommer helt an på vinkelen på geværet til den som skyter.
Gjest Katten. Skrevet 4. september 2011 #17 Skrevet 4. september 2011 Det stemmer nok ikke helt. Luftmotstand gjør at fallhastigheten blir avhengig av massen til objektet. Var det ikke heller snakk om form istedet for masse? 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #18 Skrevet 5. september 2011 Så han bruker lyddemper på det skuddet som faktisk dreper dyret? Eller kanskje de har sånn eget språk. 2 skudd for faktisk drept dyr. Kjipt å bomme to ganger da.. Nei, ja. Veldig logisk. Nei selvfølgelig ikke, men de bommer jo av og til. Det kan ikke bare komme springene hver gang de hører et skudd. De er jo tross alt veldig langt vekke fra hverandre. De jakter på et stort terreng som de har fått lov til å bruke av eieren. Dessuten får man kanskje ikke to sjanser etter hverandre. Hvis man først har bommet, tror ikke jeg hjorten blir i nærheten akkurat, og man kan ikke bare skyte vilt rundt seg heller. Har de ikke radio/walkie talkie? Jo, men kanskje noen ganger er de for langt vekke fra hverandre. Jeg vet ikke helt. Jeg vet bare det at de har signaler for å gi beskjed hvis et dyr er drept.
Giacomo_P Skrevet 5. september 2011 #19 Skrevet 5. september 2011 Prsojektiler er designet for minimal luftmodstand, og har liden overflade, og derved vil variablene i fallhastighet knapt være målbare. Gravitasjonen vil akselerere dem til maksimal fallhastighed (som jeg ikke husker tallet på i farten). Vinkelen skuddet avfyres i har ingen betydning så lenge prosjektilet kommer høyt nok til at det rekker å akselerere til makshastighed på veien ned. Og da snakker vi om høyder som er så lave at det sandsynligvis treffer noe andet på veien. Det er ikke så veldig mange meters fall før makshastighed er nådd.
Gjest Consensio Skrevet 5. september 2011 #20 Skrevet 5. september 2011 Når man skyter i luften, så har man gjerne våpenet litt vinklet. Det skal ikke mye vinkling til for at kula detter ned langt fra der hvor personen stod og avfyrte skuddet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå