Gå til innhold

Migrene - må jeg dra til legevakt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fått en intens hodepine, som jeg antar er migrene. Gjør ihvertfall bare vondt på ene siden av hodet, veldig markert skille! Har hatt noe lignende en gang før, var da hos fastlegen, og fikk migrenemedisin. Prøvde å ta denne da hodepinen startet (noen dager siden), men hjalp ingenting. Ifølge pakningsvedlegget kan man ikke ta på nytt før etter 48 timer tror jeg det var, men det har det snart gått nå, men det hjalp jo ikke da jeg tok.

Smertestillende (paracet og ibux, max dose av begge) hjelper ikke. Hodepinen er så intens at jeg blir svimmel, kvalm, og ikke får sove. Begynte torsdag, har lest at det ofte varer 72 timer? Blitt lite søvn, kan det være derfor den ikke går over?

Siden det er hodepine veldig markant på ene siden, er det vel relativt sikkert at det er migrene det dreier seg om? Og da er det vel ikke så mye man får gjort?

Gjør så vondt at jeg i perioder rett og slett begynner å gråte. Prøvde å ringe legevakt, men det var det lang kø, og kom ikke igjennom. Er nok mye mennesker der (er alltid det i helgen), og klarer ikke tanken på å sitte i timesvis på et fullstappet venterom med bråk, skrikende barn etc.

Noen som har noen gode råd? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Migrene sitter oftest ikke bare på den ene siden, men mer om et bånd rundt hodet. Har du hatt så intens hodepine så lenge, så kom deg til lege!

• Liker 1
Skrevet

Det er feil hva du over skriver, det vil du også se hvis du leser om migrene på nettet. Mange har det kun på et punkt på en side, det er forskjellig. Jeg synes det er dumt at du er så bastant på det. Jeg har migrene og jeg får det alltid rundt venstre øye, bak der. Lokasjonen kjenner jeg akkurat, samme gjelder min mor og venninne.

Jeg kan ta medisiner med 2 timers mellomrom. Noen ganger når jeg har migrene og jeg tar medisin, så kommer det tilbake kort tid etter. Da tar jeg ny medisin litt senere.

Tips fra dreven migrenepasient:

- knytt et skjerf (ikke store vinterskjerf) hardt rundt hodet ditt, og stram til. Ha det slik rundt hodet over lengre tid. Det hjelper. Om det er altfor stramt så løsner du litt.

- Ha en kald klut på panna

- Prøv å sove, putt inn ørepropper så du slipper å våkne

- Ta deg en dusj. Ta med deg en bøtte inn i dusjen, som du fyller kaldt vann og heller over hodet ditt, og så varmt vann med dusjen, kaldt vann igjen over hodet, så varmt etc . Gjør slik noen ganger.

Jeg har 1 gang i mitt liv vært på legevakten pga at jeg ikke hadd medisiner. Dette var i begynnelsen da jeg fikk migrene og det var helt uutholdelig. Dog går det over, selv om det er helt for jævli. Mine migrene varer som regel 48-72 timer, i varierende intensitet så jeg forstår godt hvordan du har det. Jeg har tatt meg selv i å slenge hodet i et stålrør bare for å fjerne litt av migrenesmerten og påføre min egen smerte.

Kanskje du kan få låne en sovetablett av noen slik at du kan sove deg gjennom store deler av det?

God bedring!

Vet ikke hvor lenge du har migrene, men selv om mine varer 3 dager så går jeg ikke til legevakta. Jeg venter det ut...Knytt et skjerf veldig hardt rundt hodet, det hjelper litt faktisk, uansett hvor rart det høres ut.

• Liker 1
Skrevet

Migrene sitter oftest ikke bare på den ene siden, men mer om et bånd rundt hodet. Har du hatt så intens hodepine så lenge, så kom deg til lege!

Ifølge min lege er "halve hodet" typisk for migrene, mens bånd rundt hodet er mer typisk spenningssmerter. Siden jeg hadde det slik sist, var han helt sikker på at det var migrene med en gang.

Det er feil hva du over skriver, det vil du også se hvis du leser om migrene på nettet. Mange har det kun på et punkt på en side, det er forskjellig. Jeg synes det er dumt at du er så bastant på det. Jeg har migrene og jeg får det alltid rundt venstre øye, bak der. Lokasjonen kjenner jeg akkurat, samme gjelder min mor og venninne.

Jeg kan ta medisiner med 2 timers mellomrom. Noen ganger når jeg har migrene og jeg tar medisin, så kommer det tilbake kort tid etter. Da tar jeg ny medisin litt senere.

Tips fra dreven migrenepasient:

- knytt et skjerf (ikke store vinterskjerf) hardt rundt hodet ditt, og stram til. Ha det slik rundt hodet over lengre tid. Det hjelper. Om det er altfor stramt så løsner du litt.

- Ha en kald klut på panna

- Prøv å sove, putt inn ørepropper så du slipper å våkne

- Ta deg en dusj. Ta med deg en bøtte inn i dusjen, som du fyller kaldt vann og heller over hodet ditt, og så varmt vann med dusjen, kaldt vann igjen over hodet, så varmt etc . Gjør slik noen ganger.

Jeg har 1 gang i mitt liv vært på legevakten pga at jeg ikke hadd medisiner. Dette var i begynnelsen da jeg fikk migrene og det var helt uutholdelig. Dog går det over, selv om det er helt for jævli. Mine migrene varer som regel 48-72 timer, i varierende intensitet så jeg forstår godt hvordan du har det. Jeg har tatt meg selv i å slenge hodet i et stålrør bare for å fjerne litt av migrenesmerten og påføre min egen smerte.

Kanskje du kan få låne en sovetablett av noen slik at du kan sove deg gjennom store deler av det?

God bedring!

Vet ikke hvor lenge du har migrene, men selv om mine varer 3 dager så går jeg ikke til legevakta. Jeg venter det ut...Knytt et skjerf veldig hardt rundt hodet, det hjelper litt faktisk, uansett hvor rart det høres ut.

Tusen takk for råd og velmenende ord! Jeg har også typen medisin som man tar med to timers mellomrom, tok to tabletter dagen det startet (3 timer imellom). Men det hjalp ingenting. Er første gangen jeg prøver den, har bare opplevd dette en gang før, og da varte det ikke så lenge.

Hadde det vært en annen type hodepine, eller noe jeg ikke skjønte hva var, hadde jeg nok gått til legevakt allerede. Men siden jeg er rimelig sikker på at det er "bare" migrene, vet jeg liksom ikke helt hvor mye vits i det er? Ligger i mørkt rom med ørepropper, og lysstyrken senket til halvparten av vanlig på laptopen, å sitte i sterkt opplyst rom med skrikende barn er nok det siste jeg trenger akkurat nå. Så legevakta er absolutt siste utvei. Må også ta buss i nesten en halvtime for å komme dit.

Har faktisk prøvd et par av tipsene dine allerede, la frossen ertepose på pannen, og knyttet kjøkkenhåndklær rundt! Det lindrer litt! Tror ikke jeg kjenner noen som har sovetabletter. Men det hadde jammen vært noe... Innbiller meg at litt av problemet nå er at jeg er i søvnunderskudd, det er vel en trigger for migrene?

Skrevet

Uff, det er ille, stakkars deg...! Jeg ringte legevakta da jeg hadde grusomme smerter over flere dager, snakket litt med dem og fant ut at jeg skulle vente til morgenen etter og heller ringe legen min da.. Fikk medisiner da som ikke hjalp siden det hadde gått så lang tid, men det gikk over etterhvert (tre dager var det vel), men var sliten i hodet en hel uke etterpå. Uff...

Skrevet

Migrene sitter som regel på ene siden av hodet,har du et bånd rundt hodet er det i de fleste tilfellene spenningshodepine.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Jeg går ut fra at legen har sørget for at alt annet kan utelukkes før han konstanterer migrene (jeg har vært gjennom EKG og blodprøver). Migrene som alltid er på samme side av hodet kan være et tegn på en hjernesvulst - så vær snill å utelukke med undersøkelser før man konkluderer.

Jeg har også migrene som ofte setter seg på høyre side - men veksler. Heldigvis er den tiden forbi da jeg hadde ukentlige migrene anfall.

Jeg sluttet på migrenemedisin da jeg oppdaget at jeg ble psykisk avhengig (jeg ble akutt dårligere hvis jeg tok siste tablett som var i huset). Nå bruker jeg bare koffeintabletter.

Kjøling av hodet kan fungere som god lindring. Acetylsalisyre (dispril eller albumin) kan også virke som nødmedisin. Ellers er søvn i et mørkt rom med rikelig frisk luft også god medisin.

De siste månedene har jeg kuttet daglig inntak av kunstig søtet brus, ost og MSG (finnes mye i orientalsk mat) og har opplevd en utrolig forbedring. Det er nå ukesvis siden sist jeg hadde anfall.

Det å spise og sove jevnt er også god hjelp.

Du / dere som har så lange migrene anfall har min dypeste medfølelse.

Endret av Blondie65
Skrevet

Synes det høres veldig overhysterisk ut å dra til legevakten pga migrene.. fikk "diagnosen" som 11 åring og har anfall flere ganger hver måned men har aldri hørt om noen som drar til legevakt for det.

Migrene er forresten en insnevring av blodårene i hjernen, noe som kan forklare hvorfor det kjennes forskjellig fra person til person.

- Legg deg i et kaldt mørkt rom og sov, noen ganger er det eneste som hjelper å sove det vekk.

• Liker 1
Skrevet

Frisk luft 1/2 time hjelper hvis du orker det, vanskelig hvis du har forferdelige smerter. Jeg fikk et tips om å trykke på kanten av øyebrynet ned mot øyet på den siden du har migrene. føl deg fram hvor det gjør mest vondt trykk på dette punktet til det ikke gjør vondt lenger.. dette gjør underverker for meg..

kutt ut alt søtt, kaffe, drikk masse vann og prøve å slappe av..

god lørdagskveld

Skrevet

Hvilke tabletter bruker du? De fleste tablettene er for svake for min migrene, så jeg har fått migrenetabletter med trekant på som gjør at jeg sovner relativt kort etter at jeg har tatt dem. Du kan jo ringe til legekontoret i morgen og fortelle saken slik som den er? Det er godt mulig at du får en akutt legetime så du får deg noen sterkere tabletter.

Gir deg en god :klemmer: Migrene er grusomt. Min migrene varer LENGE. Jeg spyr og besvimer :( Anbefaler deg ikke å sitte på legevakten i mangfoldige timer med sterkt lys, innstengt luft og bråkete barn/mennesker. Legg deg til å sove i et mørkt rom og ha vinduet åpent.

Skrevet

Synes det høres veldig overhysterisk ut å dra til legevakten pga migrene.. fikk "diagnosen" som 11 åring og har anfall flere ganger hver måned men har aldri hørt om noen som drar til legevakt for det.

Migrene er forresten en insnevring av blodårene i hjernen, noe som kan forklare hvorfor det kjennes forskjellig fra person til person.

- Legg deg i et kaldt mørkt rom og sov, noen ganger er det eneste som hjelper å sove det vekk.

Tja, min venninne har flere ganger vært lagt inn på sykehuset på grunn av migrene. Svigerinnen min også. De har naturlig nok vært innom legevakten siden man ikke blir lagt inn direkte.

• Liker 1
Skrevet

Har aldri hørt at man drar til legevakt p.g.a migrene. Men kanskje det føles litt vemmelig om det er første gang?

Men det du har høres veldig normalt ut i forhold til migreneanfall, både ut fra egen erfaring og det andre sier.

Kjempevondt ja, ubehagelig, ja. Men det går over, etterhvert. Jeg kan og ligge i flere dager med det når jeg får kraftig anfall. Så kan jeg også få anfall som varer noen timer.

Skrevet

Mener ikke å være frekk eller spydig, men hvis du orker å skrive så lange innlegg som du gjør her, er du vel ikke dårlig nok til å måtte reise på legevakta? For all del, jeg føler meg deg! Vet dessverre alt for godt hvordan det føles.

Ta maksdosen av den typen smertestillende du har tilgjengelig. Ibux og paracet kan kombineres. Skru av pc-en (den gjør bare vondt verre) og legg deg til å sove. Få det så mørkt som mulig og sett opp vinduet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Mener ikke å være frekk eller spydig, men hvis du orker å skrive så lange innlegg som du gjør her, er du vel ikke dårlig nok til å måtte reise på legevakta? For all del, jeg føler meg deg! Vet dessverre alt for godt hvordan det føles.

For noen av oss er det slik at vi er eller har vært nødt å leve med kraftig migrene. Det vil si både å gå på jobb og ta seg av barn - etc. - på tross av migrene anfall. Det siste vi trenger å bli gjort narr av fordi vi "tar oss sammen" for å få gjort normale ting på tross av migrenen.

Min migrene går voldsomt i bølger - så jeg kan ha "lyse øyeblikk" der jeg kan sitte foran PC.

Skrevet

Det siste vi trenger å bli gjort narr av fordi vi "tar oss sammen" for å få gjort normale ting på tross av migrenen.

Hvis du mener jeg gjorde narr av TS synes jeg du bør lese innlegget mitt én gang til.

Skrevet

For noen av oss er det slik at vi er eller har vært nødt å leve med kraftig migrene. Det vil si både å gå på jobb og ta seg av barn - etc. - på tross av migrene anfall. Det siste vi trenger å bli gjort narr av fordi vi "tar oss sammen" for å få gjort normale ting på tross av migrenen.

Min migrene går voldsomt i bølger - så jeg kan ha "lyse øyeblikk" der jeg kan sitte foran PC.

Følte da virkelig ikke at ho gjorde narr av. Jeg sliter med KRAFTIG migrene innimellom. Men ja, vi tar oss jo sammen og gjør de viktige tingene i livet som man bare MÅ gjøre. Men er enig i at å sitte på pc er vel ikke så viktig da.

Og når jeg har anfall er det vel ikke akkurat kvinneguiden jeg må inn å bli oppdatert på da.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du mener jeg gjorde narr av TS synes jeg du bør lese innlegget mitt én gang til.

Jeg synes du bagatelliserer hvor dårlig trådstarter er fordi hun sitter på Kvinneguiden. Du vet ingenting om det - det var mitt poeng.

Skrevet

Følte da virkelig ikke at ho gjorde narr av. Jeg sliter med KRAFTIG migrene innimellom. Men ja, vi tar oss jo sammen og gjør de viktige tingene i livet som man bare MÅ gjøre. Men er enig i at å sitte på pc er vel ikke så viktig da.

Og når jeg har anfall er det vel ikke akkurat kvinneguiden jeg må inn å bli oppdatert på da.

Er inponert over dere som bare må ta dere sammen og klarer det.Jeg for min del ligger 3 døgn i et kaldt rom og spyr.Har ingen mulighet til å ta meg sammen.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Er inponert over dere som bare må ta dere sammen og klarer det.Jeg for min del ligger 3 døgn i et kaldt rom og spyr.Har ingen mulighet til å ta meg sammen.

Jeg har hatt sånne dager jeg også. Men det er - bank i bordet - sjelden. Og det er ikke på sånne dager man tar seg sammen som regel.

Skrevet

Hva med å ringe legevakten og forklare situasjonen din?

God bedring! Jeg har selv hatt migrene (heldigvis ikke på mange år nå), og føler med deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...