Gå til innhold

Celleforandringer i livmorhalsen

påvist celleforandringer?  

9 stemmer

1. 1. Har du noengang fått påvist celleforandringer?

• Ja
      8
    • Nei
      1

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg sliter en del med celleforandringer i livmorhalsen, skifter mellom sin2 og sin3 (Sin1: milde forandringer, Sin2: moderate forandringer, og Sin3: store forandringer). Vil gjerne høre andres erfaringer og følelser rundt celleforandringer.

Jeg er 24år og er glad jeg tok celleprøve tidligere enn anbefalt. I to år har jeg nå vært under overvåkning, og har hatt perioder hvor jeg bare har håpet på at avgjørelse om operasjon skulle bli tatt. Men venter fortsatt.

Rundt samme tid som jeg tok første celleprøve, så gjorde min venninne det samme. Hun fikk beskjed om celleforandringer, og måtte tilbake etter et halvt år for å sjekke igjen, men da var det normalt igjen. Hun var irritert på helsenorge, da hun syntes det var lite informasjon og hun ble skremt av svaret på første celleprøve (litt hysterisk?). Men jeg tror jef har fått overbevist henne om at det er bedre med en sjekk for mye enn en for lite. Iallfall ettersom jeg nå sliter...

Har du tatt celleprøver? Hvordan har du opplevd dette?

Har du celleforandringer?

Tenkte vi kunne bruke denne tråden til å både dele erfaringer og stille spørsmål vi måtte få rundt dette...

Red: La til presisering (livmorhals), forklaring (sin1-2-3) og avstemning.

Endret av spinnwild
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker vi om celleforandringer i livmorhalsen nå? Sikker teit spørsmål men...

Skrevet

Hvis vi snakker om celleforandringeri livmorhalsen,så tror jeg ikke det er så uvanlig. Jeg har en søster og en venninde som fikk oppdaget celleforandringer i livmorhalsen, og begge har hatt laserbehandling på sykehuset, no big deal, inn og ut på et par timer. Men det er klart at når man får beskjeden, så er det skremmende.

Skrevet

Slenger meg på denne tråden!

Jeg har vært under "overvåking" hver 6 mnd nå i 2 år fordi celleforandringene enda ikke har gitt seg. Sist gang jeg var der ( i juni) så sa legen at han regna med at prøvene ville se bra ut denne gangen. Men det gjør de fremdeles ikke. Så nå må jeg inn igjen i januar og han sa at om det er likedan da så ville han sende meg videre. Hvor,det vet jeg ikke. Og til hva vet jeg heller ikke.

Har gått jevnlig til GU i mange år så da det dumpet et brev ned i postkassa mi om at de hadde funnet celleforandringer så ble jeg livredd. Men etter å ha snakket med legen så forstår jeg det slik at det er ganske vanlig.

Men hva betyr sin2 og sin3?

Skrevet (endret)

Tipper sin2 og 3 er graden av forandringer. Er selv konisert 2 ganger men mener de brukte begreper som "mindre forandringer" og "moderate forandringer". Etter å ha gått med mindre forandringer i en 2-års periode (tror jeg, men dette er lenge siden) gikk det over til å moderate. Da ville legen at jeg skulle koniseres. Den første gangen lagde jeg himla mye leven av at de skulle skjære i meg DER, og jeg fikk viljen min om narkose. Etter 1-2 år var forandringene der fremdeles (vet ikke i hvilken grad, for det ble aldri nevnt for meg) og jeg måtte ta en ny runde. Denne ganger kun lokalbedøvd, og det var sprøyta som var værst :)Alt dette skjedde på Ullevål sykehus. Gikk til kontroll i 3 år før jeg ble henvist tilbake til fastlege for vanlig rutinesjekk.

Men det som var litt rart, var at i månedene før de gikk over til moderat status blødde jeg brun guffe med spor av små hudflak etter samleie...

Har aldri hatt disse vortene heldigvis. Fant forresten en nyttig link:

http://www.lommelegen.no/845237/sannheten-om-hpv

Endret av Kontormus
Skrevet (endret)

JA jeg mener celleforandringer i livmorhalsen, beklager at jeg var litt utydelig der...

Sin1 er mindre forandringer (aom kan komme av menssyklus)

Sin2 er moderate forandringer

og Sin 3 er store forandringer.

Jeg har selv vært innom både skraping og klipping/skjæring (biopsi) der nede, og begynner å bli lei av dette... Til tider føler jeg at det hadde vært lettere å bare kutte vekk nedre del av livmorhalsen (og miste noen prosenter fruktbarhet), enn å sjekke hvert halvår... Det er stress. Jeg måtte bytte prevansjon, da jeg tidligere hadde p-ring, og da ikke kunne ha sex uten kondom i 1 til 2 måneder :S

Endret av spinnwild
Skrevet

JA jeg mener celleforandringer i livmorhalsen, beklager at jeg var litt utydelig der...

Sin1 er mindre forandringer (aom kan komme av menssyklus)

Sin2 er moderate forandringer

og Sin 3 er store forandringer.

Jeg har selv vært innom både skraping og klipping/skjæring (biopsi) der nede, og begynner å bli lei av dette... Til tider føler jeg at det hadde vært lettere å bare kutte vekk nedre del av livmorhalsen (og miste noen prosenter fruktbarhet), enn å sjekke hvert halvår... Det er stress. Jeg måtte bytte prevansjon, da jeg tidligere hadde p-ring, og da ikke kunne ha sex uten kondom i 1 til 2 måneder :S

Skjønner godt at du blir lei! Jeg blir lei av å bare måtte gå til kontroll hver 6. mnd og alltid få den samme beskjeden.

Har aldri fått hørt om jeg har sin1,sin2 eller sin3. Men jeg regner med det er sin1 eller 2. For ellers så må man vel inn hyppigere enn 6 mnd tenker jeg.?.

Ser noen nevne hpv-viruset lengre oppe. Det har jeg hadd (tror det ligger latent i kroppen når man først har fått det) men jeg ble "kvitt" det for lenge siden. Men som sagt så ligger vel viruset i kroppen fremdeles tror jeg.

Skrevet

Da jeg fikk påvist sin3, så måtte jeg fortsatt vente et halvt år til neste sjekk. Er nok den tiden de venter uansett, slik at det skal få tid til å forbedres (eller forverres, men heldigvis så skal det ta lengre tid å utvikle kreft...).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...