Gå til innhold

hvordan hadde dere reagert

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kuttet ukepengene hvis noen av mine unger hadde begynt å snuse eller røyke i den alderen!

Videoannonse
Annonse
Gjest tstenåringsmamma
Skrevet

Tusen takk for mange gode råd! Skal sette meg ned med henne nå, håper jeg når inn med min velmente moralpreken:)

Gjest Silvermist
Skrevet

Tusen takk for mange gode råd! Skal sette meg ned med henne nå, håper jeg når inn med min velmente moralpreken:)

Du skal ikke håpe, du skal vite. Hvis ikke har du tapt.

Skrevet

Fortell henne hva du mener om det- ikke nekt henne, men når du ser henne med det, kom med noen smarte meldinger om hvor dumt hun er, at hun er smartere enn dette , hvor lite pen hun er etc.. alt i en vanlig tone.

Da vil hun selv etterhvert føle seg dum og selv slutte med det, dette er en domino effekt- "alle de andre gjør dette", og kanskje hun prøver å opponere mot deg på en måte.

Ikke nekt henne- DA vil hun helt sikkert gjøre det bak din rygg, noen ganger er det kult å si " Ha ser mamma meg nå så killer hun meg".. De tror de er tøffe overfor hverandre.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Vi hadde samme runden da jeg var på den alderen. Fullstendig pengestopp, jeg måtte sykle på alle aktiviteter, ble ikke hentet på skolen og stemningen var kjiiip ved middagsbordet. Gjorde opprør? Javisst, jeg knuste nok endel dører i sinne. Men fant ut at jeg satte såpass pris på skyss, matpakke, ukepenger og god stemning at jeg slo fra meg tanken på å begynne (jeg kom aldri så langt at jeg fikk begynt, foreldrene mine straffet meg da jeg snakket om å starte).

Tilby dere å sponse litt av førerkort e.l. dersom poden slutter? Det gjorde mine foreldre, og noen år senere satt jeg der med et stort glis om munnen og førerkort som var 100% finansiert av foreldrene mine fordi jeg ikke røykte, snuste eller drakk. :)

Skrevet

jeg er 13 og jeg snuser... men tenk om du røyket også begynte mannen din og ta ifra deg penger og bilen : )

Skrevet

jeg er 13 og jeg snuser... men tenk om du røyket også begynte mannen din og ta ifra deg penger og bilen : )

En 13-åring er et barn, og foreldre bestemmer over barna sine. Det er helt riktig og sånn det må være. Så dte blir en helt annen sak med to voksne personer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gjort flere ting.

Først og fremst pratet med henne om det. Si hvor skuffet dere er fordi hun snuser. Spør henne hvorfor hun gjør det og hva hun vet om snusing? Fortelle om farene og at dere ikke ønsker dette for henne, fordi dere bryr dere om henne.

Spør om det er noe hun har tenkt å fortsette med... Jeg hadde indratt ukepenger for en periode, for eksempel 2-3 uker, dersom hun sier at hun vil slutte selv. Si at dersom hun klarer å vise det denne perioden vil hun få starte med ukepenger igjen. Men at neste gang kanskej konsekvensene blir større. Poengter at dette er noe dere gjør fordi dere er bekymret for henne og vil at hun skal forstå alvoret.

Skrevet

Å fjerne privilegium mener jeg egentlig blir feil. Mener barna i utgangspunktet bør være såpass rustet at de ikke tar slike dumme valg i utgangspunktet. Man skal ikke la være å velge å røyke fordi man ikke får lommepenger, men fordi man vet at røyk er farlig. Det er det som er litt feil med samfunnet nå til dags, man er mer redd for ytre konsekvenser av våre handlinger, enn konsekvensen av selve handlingen. Man er f.eks mer redd for å bli tatt i kontroll uten bilbelte enn å kræsje uten bilbelte.

Jeg begynte selv å røyke som 15-åring, bare så det er sagt.

Skrevet

Argumentet å ikke inndra ukepenger fordi de uansett klarer å få tak i snus/røyk/alkohol er bare tåpelig. Det er da ikke det det handler om, det er snakk om prinsipper og hva man ønsker at penger skal brukes til!

Jeg er enig i at lommepenger inndras i første omgang. Å gjøre det på den måten er ikke å straffe henne, men forklare at ens egne hardt tjente penger ikke var ment til å finansiere stygge uvaner som snusing og røyking (dette forutsetter jo da at foreldrene selv ikke gjør noen av delene, men det antar jeg).

• Liker 2
Skrevet

Eg synst det var så artig med ein kompis av meg, eg. Han var tilbydd den avtala i byrja av tenåra. Då såg han berre på foreldra sine og sa: "Neitakk. Eg gidd ikkje måtte ljuge for å få lappen, slik alle som har den avtala med foreldra sine gjer" :ler:

Helt enig, en slik avtale betyr ingenting. Ungdommen vet akkurat hvordan røyking og snusing skal skjules for foreldrene. Senest igår kjørte jeg en ung jente som fortalte hvordan hun hadde kamuflert røyking for sine foreldre i årevis.

Skrevet

Det vil ikke hjelpe å ta fra lommepengene. Er selv 16 snuser eller røyker ikke(drikker da) og jeg vet at de som snuser og røyker enten kjøper det selv, stjeler det og/eller ber om å bomme snus og røyk enten fra kompiser eller fremmede. Og det er enkelt å skjule at man røyker og snuser, det nesten fysisk umulig at en tenåring aldri kommer til å røre verken snus, røyk eller alkohol.

Skrevet (endret)

Dere som lover barna lappen eller et større pengebeløp hvis de holder seg unna røyk og snus til de er 18. Hva om dere har to eller flere barn, et av dem blir tatt på fersken med snus eller sigaretter, mens et annet av barna bruker snus i skjul i alle år. Det er ikke vanskelig, og jeg kjenner flere som har smugrøykt i årevis og deres ikke-røykende foreldre har ikke den fjerneste anelse.

En sånn deal kan bli uhyre urettferdig. Et bilsertifikat kommer lett på 40.000 så det er snakk om mye penger.

Endret av Jytte
Skrevet

Hvis foreldrene ikke røyker og heller ikke oppdager at poden røyker så synes jeg det tyder på dårlig forhold mellom foreldre og ungdom.

Min tenåring hadde ikke tatt mange trekkene før jeg kjente det på lukten. Han er nå snart 16, men var ikke 15 når han begynte. Han trodde han lurte meg lenge, men til slutt innrømte han at han røykte, og at han skulle slutte. Han trodde nok han klarte å lure meg der også ...en god stund, men jeg kjente lukten..

Han vet han ikke får lov å røyke av oss foreldre, og han har aldri gjort dette hjemme. Han har ikke lommepenger til å finansiere forbruket, men allikevel har han røyk. Hvem som betaler har jeg ikke fått ut av ham, han sier han får av kompiser, men hvor lenge det er aktuelt er jeg mer usikker på. Det jeg vet er at moren til minst en kompis kjøper røyk og snus til sin sønn.

Skrevet

Jeg begynte selv å røyke som 15-åring, bare så det er sagt.

Fordi du var dårlig rustet til å ta et slikt valg, eller fordi du var ung, dum og ga litt blanke i langtidskonsekvensene fordi 1) "det kan ikke skje med meg" eller "det skjer langt fram i tid, og da har jeg sluttet", og/eller 2) det er andre ting som er viktigere (popularitet/å være en del av gjengen/alle gjør det/man ser mer voksen ut/man vil bryte grenser etc.)?

Vi har en godt rustet tenåring som hadde alle beveggrunner til å ikke begynne, men allikevel falt for fristelsen. Vi vet tenåringen kjenner til konsekvensene. Vi vet tenåringen vet det er teit. Og vi vet tenåringen lyver om å slutte fordi h*n ikke klarer å se langt nok fram i tid til å bry seg om konsekvensene. Det er så mye annet som er viktigere akkurat nå :gjeiper:

Gjest badeand1
Skrevet

Forskjell på en 13 åring og en voksen dame vettu.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var 16-17 år når mamma fant ut at jeg snuset.

Hun ba meg gi henne snusboksene, så heiv hun dem i ovnen. Så hadde hun den lange og strenge talen, som gjorde at jeg fikk utrolig dårlig samvittighet for snusinga (kun mamma'er som kan slikt)... Talen virket i to dager før jeg begynte igjen.

Er 21 i dag, snuser enda.

Skrevet

Moralprekener, inndraging av lommepenger osv vil ikke få henne til å slutte.. Det hjelper heller ikke å mase om skadevirkninger på lang sikt. Noen gang hørt om en tenåring som tenker langt frem? Da jeg var 15 og fant ut at det var kult å snuse, lo moren min av meg, sa jeg så latterlig ut og passet på å gjøre meg flau over snusen min ved en hver anledning... var plutselig ikke så kult lenger når moren din står og gapskratter og peker på deg foran alle vennene:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...