Gjest tenåringsmamma Skrevet 3. september 2011 #1 Skrevet 3. september 2011 Ja, tenåringen røyker og snuser visstnok i blant, og ingenting jeg sier eller gjør vil få henne til å slutte med dette. Det jeg har lyst å gjøre, er å ta bort ukepengene hennes, for højeg ønsker ikke bidra til hennes tobakksvarer. Hva hadde dere gjort? Noen med lignende erfaringer her?
Gjest pysepusen Skrevet 3. september 2011 #2 Skrevet 3. september 2011 Jeg hadde lett tatt bort ukepengene hennes. Men om hun tjener dem via husarbeid så blir det nok lite gjort da 1
Gjest Silvermist Skrevet 3. september 2011 #3 Skrevet 3. september 2011 Ja, tenåringen røyker og snuser visstnok i blant, og ingenting jeg sier eller gjør vil få henne til å slutte med dette. Det jeg har lyst å gjøre, er å ta bort ukepengene hennes, for højeg ønsker ikke bidra til hennes tobakksvarer. Hva hadde dere gjort? Noen med lignende erfaringer her? Hadde jeg snust og/eller røykt som 15-åring hadde jeg fått husarrest, vært uten lommepenger og det hadde vært en stemning hjemme som hadde fått den kalde krigen til å fremstå som varm og koselig. 12
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #4 Skrevet 3. september 2011 Jeg synes du skal gjøre som du har lyst til, altså slutte å gi henne ukepenger. Hun vil nok ikke slutte med det første allikevel, men hun vil skjønne at du er seriøs og du vil ikke bidra til hennes tobakksvaner som du sier. 4
altflyter Skrevet 3. september 2011 #5 Skrevet 3. september 2011 Der røk lappen enkelt og greit. Hun er bare et barn, og jeg ville tatt fra henne et privilegium hun har til hun slutter. Å ta fra henne ukepengene, er et strengt tiltak, men kanskje nødvendig... Men desverre, så får hun nok tak i snusen uansett... Har du snakket med henne om hvorfor hun gjør dette? Kanskje det er en underliggende årsak/et rop om oppmerksomhet? 2
Gjest Rampunge Skrevet 3. september 2011 #6 Skrevet 3. september 2011 Kjøpt snus til ungen. Neida, jeg ville ikke det. Men dagens foreldre gjør det, mange av de i alle fall.
Gjest badeand1 Skrevet 3. september 2011 #7 Skrevet 3. september 2011 Jeg hadde tatt vekk ukepenger om hu fikk det. eller slutta å betale tlf regninga hennes.. 3
Compaq Skrevet 3. september 2011 #8 Skrevet 3. september 2011 Jeg hadde sluttet å gi ukepenger, da blir det iallefall vanskeligere å få tak i røyk og snus. 5
Gjest tstenåringsmamma Skrevet 3. september 2011 #9 Skrevet 3. september 2011 Jeg synes at å la lappen ryke er for streng, vi har heller aldri gjort noen avtale om at hun skal få lappen om hun holder seg rusfri. Hun er ikke av typen som 'reker' mye ute, og fullstendig husarrest vil ikke fungere, det er jo anledninger der hun må være ute, som trening, skole og andre ting. God idé å snakke med henne, mulig hun ønsker en reaksjon på oppførselen sin. 1
Gjest tstenåringsmamma Skrevet 3. september 2011 #10 Skrevet 3. september 2011 Nekte betale telefonregninga er også en god idé! For en periode da kanskje? Er litt redd for å gjøre noe som gjør henne lukket, nå er hun nemlig ganske åpen og ærlig om hva hun driver med.
hederlig Skrevet 3. september 2011 #11 Skrevet 3. september 2011 (endret) Det begynner riktignok å bli en stund siden jeg selv gikk på ungdomsskolen, men det betyr ikke at jeg ikke husker 14 og 15-åringer snuse og røyke av den grunn. Den dag i dag har jeg fremdeles kontakt med noen av disse, som til stadighet har perioder hvor de forsøker å slutte med dette usunne avhengighetstullet som får lommeboka til å skrike. Det er når jeg ser disse personene svette av absinenser jeg priser meg selv for aldri å ha startet med slikt. Jeg syns rett og slett du skal ta en skikkelig moralpreken med din datter. Få henne til å se for seg ett helt liv hvor hun må innrette seg med dette konstante suget og pengesluket. Det er lett å se for seg at dette er kult nå, men spørr henne hvor kult dette er frem i tid når ingen lenger ser på dette som ett statussymbol på noen annen måte enn dumskap. Endret 3. september 2011 av hederlig 3
Gjest Solise Skrevet 3. september 2011 #12 Skrevet 3. september 2011 Siden hun er jente er hun nok til en viss grad opptatt av utseende. Fortell henne hva røyk og snus gjør med utseende hennes. Dvs, røyk gir henne dårlig hud, gule tenner, fett hår, mye dårligere kondis, gule negler osv. Snus gir gule tenner og nikotinet i snusen gjør at blodårene trekker seg sammen og øker motstanden for blodstrømmen. Når blodtrykket stiger må hjertet arbeide hardere og du får dårligere kondisjon. Snus kan også forsterke mulighetene for diabetes. For meg hjalp det hvertfall at mamma fortalte meg om hvordan røyk virker på utseende, og at snus faktisk er farlig og gir dårlig kondis:) lykke til!
Mamma1 Skrevet 3. september 2011 #13 Skrevet 3. september 2011 Her er tenåringene lovt 10 000 på 18års dagen sin om de ikke begynner å røyke eller snuse. Det har fungert så langt, og jeg er ikke i tvil om at det kommer til å gå bra. Eldste er 16 nå.
Rosalie Skrevet 3. september 2011 #14 Skrevet 3. september 2011 Som eg fekk høyre då eg var tenåring og vart teken i røyking: "Jasså, unge dame. Har du råd til det der, så har du óg råd til å halde deg med eigne lommepengar." Eg slutta ikkje, men eg held røykinga til eit minimum så lenge eg budde heime. Eg røykar ikkje lenger no, men eg har grunna reaksjonen til mor mi i tenåra, aldri klart å røyke framfor foreldra mine.
Rosalie Skrevet 3. september 2011 #15 Skrevet 3. september 2011 Her er tenåringene lovt 10 000 på 18års dagen sin om de ikke begynner å røyke eller snuse. Det har fungert så langt, og jeg er ikke i tvil om at det kommer til å gå bra. Eldste er 16 nå. Eg synst det var så artig med ein kompis av meg, eg. Han var tilbydd den avtala i byrja av tenåra. Då såg han berre på foreldra sine og sa: "Neitakk. Eg gidd ikkje måtte ljuge for å få lappen, slik alle som har den avtala med foreldra sine gjer" 7
Karolineb Skrevet 3. september 2011 #16 Skrevet 3. september 2011 vis henne damer med appelsinhud og rynker til de tusen. forklar henne at gutter ikke liker å kline med askebeger og gule tenner faktisk er avstøtende og det er lite fristene å kysse med folk som har dem. røyket en periode selv (er 15 år) og når jeg oppdaget alt dette, sluttet jeg. jeg vil ikke bli som dem! når moren min oppdaget at jeg røyka, sendte hun en lang mld om at hun håpet jeg ikke ødela livet med dette osv og at hun var glad i meg og stolt av meg. Men husk; Det er morro å gjøre forbudte ting. men det er også lett å fortsette hvis man får vite det er greit av foreldra. så snakk med henne, som de andre sier. det er smart
Gjest MorAase Skrevet 3. september 2011 #17 Skrevet 3. september 2011 Ja, tenåringen røyker og snuser visstnok i blant, og ingenting jeg sier eller gjør vil få henne til å slutte med dette. Det jeg har lyst å gjøre, er å ta bort ukepengene hennes, for højeg ønsker ikke bidra til hennes tobakksvarer. Hva hadde dere gjort? Noen med lignende erfaringer her? Sånn går det når en ikke har dyp nok tillit fra småbarnsalderen av... Men ja, jeg ville fjernet alle mulige goder og utover det ignorert hele dritten. Jeg hadde sagt vær så god, ødelegg kroppen din, det er du som må leve med den, men ikke tro at du får en krone av oss for å ødelegge den. Så, om hun så vil på kino, eller ha mat i kantina på skolen eller hva som helst annet, så hadde jeg krevd å betale og overlevere varen.
Phaedra Skrevet 3. september 2011 #18 Skrevet 3. september 2011 Vi har nettopp hatt samme runden. Vi har gitt tenåringen vår beskjed om at snusing slutter h*n med fort som fy, og hvis dette ikke skjer vanvittig kjapt blir vi nødt til å kutte ukeslønna fullstendig, fordi vi nekter å la våre penger gå til sånt. edit: tenåringen her ble også lovet masse penger til sertifikatet av et familiemedlem dersom h*n lot være å røyke. Vi trodde alle at dette skulle være insentiv nok. Til vår tore skuffelse ble tenåringen tatt på fersken i å røyke, og får nå ikke disse pengene. 1
Annta Skrevet 3. september 2011 #19 Skrevet 3. september 2011 Vi har nettopp hatt samme runden. Vi har gitt tenåringen vår beskjed om at snusing slutter h*n med fort som fy, og hvis dette ikke skjer vanvittig kjapt blir vi nødt til å kutte ukeslønna fullstendig, fordi vi nekter å la våre penger gå til sånt. Det å nekte tenåringen å røyke/snuse, vil jo bare gjøre at h*n får mer lyst til å gjøre opprør. Jeg hadde ikke gjort stort ut av det. Å inndra ukepengene har ingenting å si, de får tak i det de skal ha uansett.
Phaedra Skrevet 3. september 2011 #20 Skrevet 3. september 2011 Det å nekte tenåringen å røyke/snuse, vil jo bare gjøre at h*n får mer lyst til å gjøre opprør. Jeg hadde ikke gjort stort ut av det. Å inndra ukepengene har ingenting å si, de får tak i det de skal ha uansett. Hvordan? Ved å tigge? H*n har ikke jobb. Det kommer uansett til å svi og å kutte betraktelig ned på forbruket. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå