Gå til innhold

Psykolog ifbm tinnitus

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

legen min har anbefalt meg å gå til en psykolog pga tinnitusen min (grad 3). Andre som har gjort det, og vil fortelle litt? Har litt problemer med å se hvordan det skal hjelpe, men er jo villig til å prøve alt... Og nå lurer jeg jo litt på hva jeg kan forvente.

Takknemlig for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig legeannbefaling må jeg nå bare si. :klaske:

Skal en kanskje late som en ikke har tenitus :gjeiper:

Nei det er nå det siste jeg kunne tenke meg å forsøkt på det problemet.

Men om en er veldig deprimert på grunn av plagene (noe en fort kan bli av å gå slik også) kan det jo være forsøket værd for å kanskje få snakket fra seg litt frustrasjon.

Men å løse selve problemet med tenitus på den måten har jeg ingen tro på.

Har også tenitus, har akkurat bestilt time hos manuellterapaut.

Jeg tror noe av problemet kan komme fra nakke og ryggplagene mine. Siden mitt problemet startet etter en nakkeskade.

Skrevet

Om det ikke hjelper til å ta vekk problemet så kan det kanskje gjøre det lettere å leve med det :)

• Liker 1
Skrevet

Dette syns jeg var merkelig anbefaling ja. Om du sliter med å forholde deg til tinnitusen, tenker jeg at du kanskje kunne hatt godt av å snakke med en audiopedagog. De holder til på høresentralene på sykehusene.

Skrevet

Ingen som har vært borti dette, altså?

Kan utdype litt. Jeg har gått til behandling hos audiopedagog (visstnok den beste i landet ifølge andre spesialister på emnet) siden desember ifjor, men behandling har ikke ført frem. I mitt tilfelle er ikke alternativet psykolog tenkt ut for å bli kvitt tinnitusen, men som et ledd i å mulig kunne lette hverdagen litt. De har dessverre ikke funnet noen årsak til min tinnitus, så de kan ikke behandle den. Tinnitus grad 3 (som er min "diagnose") betyr at man er alvorlig hemmet i hverdagen av sin tinnitus, slik at man ikke fungerer i jobbsituasjon, studiesituasjon, osv.

Jeg kan stille spørsmålet litt annerledes da: er det noen her som har vært hos psykolog i forbindelse med hørselproblematikk?

Igjen; jeg blir takknemlig for alle svar.

-TS

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg har ikkje vore det, men eg kjenner folk som har vore det. Då handlar det om å mestre tinnitusen, finne strategiar for å takle stresset det medfører og dei eventuelle depresjonane som kan følge av det.

Gjest tinnitusgjest
Skrevet

Jeg har 15-års"jubileum" med tinnitus i år, og var for mange år siden med på et forskningsopplegg på UiO der vi lærte om Tinnitus Retraining Therapy (TRT), en metode som bl.a. går ut på å lære seg å "overhøre" lyden, både ved mer psykologisk trening/bevissthet, og ved bruk av annen lyd, gjerne en lydstimulator eller andre hjelpemidler. Hjelpemidler kan en søke NAV om å få dekket. Se link. http://www.nlsh.no/hjelpemidler-ved-tinnitus/category20953.html

Hvis psykologen du skal til, kan noe om dette, kan det sikkert være en hjelp, også om du trenger hjelp til å takle den alvorlige graden av tinnitus du har. Jeg setter inn link til Hørselshemmedes landsforbunds informasjon om tinnitus. De har også en telefontjeneste du kan bruke. http://www.hlf.no/Horselhemminger/Tinnitus/

Lykke til!

Skrevet

Takk for gode svar :)

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...