Gå til innhold

Småbarn og bursdag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her fikk jenta mi ny sykkel til 8 års dagen,og den trengte hun og blir brukt Mye.Ellers får hun leker,ski/skøyter,spill til ds eller klær.

Hun blir glad for det hun får,penger settes inn på konto eller hun får handle leker/klær for dem.

Til jul og bursdag får hun ønske seg det hun vil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna våre har tre sett med besteforeldre, og de har virkelig tatt av det siste året, så i år har vi bedt alle om å dempe seg litt. Det er klart barna skal få ønske seg ting og glede seg til gavene, men jeg klarer ikke å se at de blir mer glade for 50 leker enn 10 (ihvertfall ikke når de er så små).

Som forelder gir vi ikke så mye nyttig i gave til barna, men vi synes det er koselig når andre gjør det.

Gjest Rampunge
Skrevet

Vi har ønsket oss treleker på vegne av barnet, men mest fordi vi selv ikke hadde noe barnet kunne arve, samt at det kan brukes i generasjoner! Tretogbane feks, helt genialt, men dyrt!

Skrevet

Hmm. Det hender at besteforeldre spør hva ungen trenger når hun fyller år, om hun f.eks trenger ny kjeledress osv, men da svarer jeg bare nei, og foreslår heller noen leker jeg vet vil passe alderen (dukkevogn, lekekjøkken, tegnestifter ..alt ettersom) eller bøker. Jeg kjøper klær og utstyr til datteren min som hun trenger rett som det er, det er min plikt som mor. Til bursdagen sin (og jul) skal hun få noe hun SELV vil ha.

Gjest glad for gaver
Skrevet

Jeg er glad for det barna får, om besteforeldre, tanter eller onkler vil gi penger, ting som leker eller klær er opp til dem.

Spør de meg, må jeg høre med barna for å si noe de ønsker seg, ikke hva jeg syns er praktisk eller mener barna trenger. Om ikke den ene leken de fikk holder veldig lenge, eller om noen kjøper klær jeg ikke ville valgt eller lignende spiller ingen rolle, alltid tanken som teller. Gleden ved og gi og få er det som gjelder. :D

Barna mine fikk hver sin jakke fra onkel her rett før sommerferien var slutt(det uten bursdag) og ble kjempe glade!! :) Vi som foreldre ble også glade, da noen hadde tenkt på våre barn og ønsket å gi de noe så fint og praktisk som en jakke! :)

Skal vi gi bort gave til bursdag eller Jul spør jeg også hva de ønsker seg. Når barna er små hører jeg med foreldrene, etter som de blir større (10+) henvender jeg meg direkte med bursdagsbarnet. :)

Ønsker de penger, så får de det+ en liten ting/leke etter som. Samme med praktiske ting, som ulltøy ell.l. Sist vi var i en bursdag ønsket foreldrene body og klær til gutten som fylte 1. Da fikk han ullbody og str.bukse (siden vi er kommet til høsten),og et fly av god kvalitet fra riktige leker. Alle er fornøyd. :) :)

Skrevet

Mine barn får både penger, fornuftige ting og leker til jul og bursdag. Vi har stor familie så jeg ønsker meg ofte begge deler for at det ikke skal bli for mye. Alikevel får de plenty med leker så de er alltid fornøyd.

Skrevet

Det er jo ikkje akkurat slik at ungar som får praktiske gåver ikkje får leiker i det heile tatt då... Eg trur berre det er bra med litt "kjedelege" gåver også. Mange ungar har så masse leiker at romma flyter over - og så vil foreldra at dei skal ynskje seg enno meire leiker til bursdag? :klo: Er ikkje det å be om storforlangande ungar, for ikkje å snakke om uante mengder å rydde?

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikkje akkurat slik at ungar som får praktiske gåver ikkje får leiker i det heile tatt då... Eg trur berre det er bra med litt "kjedelege" gåver også. Mange ungar har så masse leiker at romma flyter over - og så vil foreldra at dei skal ynskje seg enno meire leiker til bursdag? :klo: Er ikkje det å be om storforlangande ungar, for ikkje å snakke om uante mengder å rydde?

Får ikke de fleste barn "kjedelige" gaver i form av penger og ting de trenger også da? Det er i hvertfall mitt inntrykk. Da jeg var liten fikk jeg begge deler, og det gjør også min sønn og andre barn jeg er i bursdag hos. Jeg syns det virker som om foreldre kommer med forskjellige forslag til hva barn skulle ønske seg, både i form av leker og ting de måtte trenge..

• Liker 1
Skrevet

Får ikke de fleste barn "kjedelige" gaver i form av penger og ting de trenger også da? Det er i hvertfall mitt inntrykk. Da jeg var liten fikk jeg begge deler, og det gjør også min sønn og andre barn jeg er i bursdag hos. Jeg syns det virker som om foreldre kommer med forskjellige forslag til hva barn skulle ønske seg, både i form av leker og ting de måtte trenge..

Eg veit ikkje. Ser jo ikkje slik ut når ein les denne tråden, "alle" skriv jo om kor synd det er på ungane som får praktiske ting til bursdagen og meiner at ungar treng masse ulike leiker.

Skrevet

Eg veit ikkje. Ser jo ikkje slik ut når ein les denne tråden, "alle" skriv jo om kor synd det er på ungane som får praktiske ting til bursdagen og meiner at ungar treng masse ulike leiker.

Jeg tror vel ikke noen syns det er synd.. Jeg gjør i allefall ikke det. Men jeg vil jo gjerne at han skal få litt leker å glede seg over også, det er jo tross alt hans dag.. Det praktiske er det jo tross alt jeg som gleder meg mest over..

• Liker 1
Skrevet

jeg har litt samme tankegang som TS.

Etter noen julaftener med tantebarn og diverse så har jeg blitt direkte sjokkert. Jeg nekter å tro at en 5 timers gaveåpning der hele bøtteballetten sitter og ser på en 4-åring åpne pakker har noen hensikt.

Etter alle de gavene, så ante ikke jentungen hvem de var fra. En del av tingene hadde hun fra før, enkelte av de regelrett kastet hun fra seg og kunne ikke gitt mer f.

Da hun ble spurt på slutten om hun hadde fått alt hun ønsket seg svarte hun surt: Nei

Var du fornøyd med alle de flotte gavene din? Nei, var svaret

Jeg ble så pinlig berørt på morens vegne at jeg bestemte meg der og da at jeg skal gjøre mitt ytterste for å ikke oppdra barnet mitt til å bli slik.

Vi blir snart foreldre, og jeg og sambo hadde en diskusjon rundt dette, der vi er uenige.

Jeg kan gjerne tenke meg at flere går sammen om noe skikkelig, som treleker som nevnt over her. I stedet for mange ting til en billig penge. Jeg er overbevist om at det ikke er kvantitet men kvalitet som teller. Leker blir det meeeer enn nok av. Hvorfor få over 80 gjenstander. Jeg skjønner det bare ikke. 20-30 må jo være meeeeer enn nok!

Jeg mener ikke man skal få ALLE til å kjøpe ull. Praktiske ting som man må ha i hverdagen står jeg for selv. Men leker er jo best om det er av kvalitet. Samme med når man ønsker seg en sykkel eller andre større ting. Jeg er vokst opp med at slikt får man i gave, ikke en vilkårlig onsdag fordi man viiiiiiil haaaaa.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror vel ikke noen syns det er synd.. Jeg gjør i allefall ikke det. Men jeg vil jo gjerne at han skal få litt leker å glede seg over også, det er jo tross alt hans dag.. Det praktiske er det jo tross alt jeg som gleder meg mest over..

Eg meiner jo heller ikkje at ungane berre skal få praktiske ting. Men eg meiner ikkje at dei berre skal få leiker heller.

Skrevet

Sist min gutt hadde bursdag fortalte jeg hva som fenger han mest ifht leker akkurat nå, samtidig sa jeg hvilken str han bruker i klær. Og til besteforeldre sa jeg at vi har sagt at han ønsker seg det og det i leker, og at det derfor kan være greit å få penger fra de. jeg tror nemlig ikke at tanter og venner har så lyst til å gi penger, da de gjerne gir en litt mindre sum enn besteforeldrene.. Han fikk alt dette på bursdagen sin. Ikke for mye av det ene eller det andre, men akkurat passe ;)

Skrevet

Er jo ofte slik at en leke passer til et visst alderstrinn, og etterhvert som de blir eldre så trenger de nye utfordringer. Unger skal ha leker. Det er viktig for utviklingen. Det har ikke noe med å være storforlangende eller ei å gjøre. Om rommet flyter, så kan man vel gi vekk de gamle lekene da. De som ungene har vokst ifra..

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er jo ofte slik at en leke passer til et visst alderstrinn, og etterhvert som de blir eldre så trenger de nye utfordringer. Unger skal ha leker. Det er viktig for utviklingen. Det har ikke noe med å være storforlangende eller ei å gjøre. Om rommet flyter, så kan man vel gi vekk de gamle lekene da. De som ungene har vokst ifra..

Det ene utelukker ikke det andre. Her ønsker vi oss både praktiske ting og leker. Til jul i fjor var mine tvillinger 1,5 år. Da ønsket vi oss ullklær og vanlige klær fra slekta, så kjøpte vi selv noen solide, gode leker til dem. De lekte med den første leken de pakket opp og var fornøyd med det. De fikk alikevel masse leker fra diverse venner og familie, men (heldigvis) masse klær også.

4-åringen fikk mye leker, men heldigvis også litt praktiske ting. Vi passer på å ønske oss konkret fra hver enkelt som spør, som sagt vi har stor slekt i inn og utland, noen bor langt unna. Da er det enklere å sende penger eller klær i posten.

Ofte foretrekker vi å kjøpe lekene selv, da vi vet best hva som ungene liker og hva som ikke går i stykker ved første bruk. Heller noen store, dyre og solide ting enn masse billig plast-ræl.... Her går det mye i Lego, Duplo, Brio-tog, Playmobile og Fisher Price, samt spill, puslespill, bøker og tegnesaker. Vi prøver å balansere det litt så ungene ikke får alt for mye. Enig med Imli ang ryddinga. Plast-ræl overalt, det orker jeg ikke....

Endret av Caramba
Skrevet

Eg har som sagt ikkje skrevi noko om at eg ikkje vil at ungane skal ha leiker. Klart dei skal det, og eg trur neppe det er eit problem at dagens norske ungar har for lite leiker, for å seie det slik...

Og kvalitetsleiker, som dei Caramba nevner - lego/duplo, brio, fischer price osv, er leiker som er interessante å leike med i mange år, heile leike-haugen treng vel ikkje akkurat byttast ut to gonger i året...

Her held det i alle fall lenge med duplo, brio-tog, småbilar, dokker og kosedyr.

Skrevet

Når guttungen var liten tass så ønsket jeg mye praktisk til han, ulltøy, klær osv og han fikk ofte disse tingene sammen med en liten lekebil eller noe i den duren.

Penger har jeg også opplevd at mange ikke vil gi, samme med gavekort. Det må være en ting for at det skal være gave sier noen.

Nå er han 9 år, og sier jo selv hva han ønsker seg til jul og bursdag, men jeg er veldig glad for at det er flere i familien som også tenker praktisk og heller kjøper en liten leketing og så noe praktisk ved siden av.

Eller at flere går sammen for en litt større ting, som ski, sykkel osv.

Skulle alle kjøpt leker så hadde det blitt for mye rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...