Gå til innhold

Småbarn og bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg må bare si at jeg ikke er mor selv, og planlegger ikke å bli det i nermeste framtid heller... I allefall, altså. Når barna er små, hvorfor "lar" dere slektninger kjøpe så forbaska mye leker til ungene? Hvorfor er det så få som ønsker seg penger til barna sine istedet? De fleste unger rekker jo såvidt å se på en leke i et par sekunder før de bytter uansett. Er det ingen som tenker lengre enn nesetippen?

Jeg tenker i allefall at når jeg får barn vil jeg heller be de sette inn en liten pengesum hvis de ønsker det enn å kjøpe haugevis med plastleker som er "ut" om et par dager. Jeg skulle gjerne ønske foreldrene mine hadde gjort det med meg også. Dessverre ble det mye plastgreier her også. Heldigvis fikk jeg en del sølvbestikk til jul og bursdag helt fra jeg ble født fra bestemor, noe jeg er utrolig glad for i ettertid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, jeg ville jo kjøpt en ting eller to til ungen selv, eventuelt latt besteforeldre som ABSOLUTT ville kjøpe noe kjøpe noe istedet. Bare ikke førti plastender, dukker osv.

• Liker 1
Skrevet

Min venninne ønsker seg litt ekslusive kvalitetsklær på mitt fadderbarns vegne fra meg! ;)

Ellers er jeg absolutt enig i poenget ditt, selv om jeg synes mange foreldre er flinke til å ønske seg litt mer alternative ting. Ikke nødvendigvis penger, men mer varige ting enn drittleker i grelle farger.

Skrevet

nå har ikke jeg barn, og har ikke planer om å få det heller. Men når unger begynner å bli såpass store at de skjønner litt (3-4 år og oppover?), så lurer de jo på"hvorfor tante eller bestemor ikke har med gave". det at de har satt inn en liten pengesum på en konto, er vel ikke som gave å regne for ungen som har bursdag. For de ser vel ikke noe til de pengene på maaange år, og det har vel liten verdi for dem der og da.

Dessuten, det er ikke nødvendigvis sånn at foreldre alltid ønsker seg ting på vegne av barna deres. Jeg vet ihvertfall at i min familie (der det er mange små barn) så er ikke det vanlig praksis, kanskje til jul, men ikke til bursdager. Og de ganger de ønsker seg ting, eller ihvertfall tipser slektninger om hva de kan gi hvis de står fast, så er det vel like vanlig å ønske seg ordentlige klær, som feks ullundertøy som ungene sikkert trenger, framfor leker.

Skrevet

Det jeg mente med penger var vel mer praktiske saker ja. Selvfølgelig er jeg for at lille Ola skal få en lekebil eller to, men ikke klatrestativ, ny brannbil-seng, fire forskjellige plastleker, ninja turtles kostyme, fire-fem barnefilmer, tusenfryd-tur og ferie til legoland på en gang....

En god del av de barneburdagene jeg må gå i inneholder MANGE av disse gavene... Personlig setter jeg heller av en liten sum til bursdagsbarnet, det vet jeg kommer godt med, selvom det kanskje er lite nytte for øyeblikket.

Skrevet

Jeg har intrykk av at mange mener at penger ikke er gave. Jeg har sett flere bryllupstråder og bursdagstråder der folk nekter å gi penger i gave. "Da finner jeg heller en gave jeg synes passer". :roll:

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Det som er, er at de fleste vil kjøpe noe de ser barnet blir glad for, å desverre ikke bryr seg om hva foreldrene sier.

• Liker 3
Skrevet

Eg ynskjer meg ikkje leiker til ungane mine. Tykkjer dei har meir enn nok frå før, til tross for at eg ser at dei har lite leiker ift dei fleste andre ungar. Eg kjøper så og seie aldri leiker til dei utanom bursdag/jul, for eg vil at dei skal få oppleva den kjensla av å verkeleg ynskje seg noko, og gleda når dei endeleg får det, slik eg hugsar frå min eigen barndom. Hugsar eg gjekk og ynskja meg ting i fleire månader, og lukka då eg endeleg fekk det (til jul eller bursdag), var enorm. Mange ungar i dag får ikkje oppleva dette, fordi dei får det dei ynskjer seg med ein gong, eller t.o.m før dei i det heile tatt ynskjer seg det.

Når ungane mine har bursdag, kjøper eg ei leike og ein ting dei treng (som parkdress, jakke, støvlar osv). Spør andre kva ungane ynskjer seg, svarar eg ting dei treng. Eg kjøper berre skikkelege leiker til dei, ikkje billege greier som blir øydelagt etter to timar. Heller færre, men gode leiker, tenkjer eg. Foreldra mine kjøper sølvbestikk til dei ;) Og så ein liten ting utanom då, det er tross alt ikkje så moro å få sølvbestikk når du er tre, sjølv om du sikkert blir glad for dei tjue år seinare ;)

Til andres ungar spør eg kva ungen treng. Viss ungen ikkje treng noko spesielt, kjøper eg leiker som lego/duplo og andre kvalitetsleiker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sagt fra til min famile at vi ikke ønske oss leker til vår sønn. Men hjelper det ....

Hater billige plastleker som går i stykker før burdagsfesten er slutt!

Skrevet

Jeg blir veldig glad for alle leker jeg får. Barnet vokser og utvikler seg og jeg synes det derfor sikkert er like spennende som barnet selv å få noe nytt og pusle med... hørtes nesten ut som jeg sitter å leker alene etter at barnet har lagt seg...

Jeg bruker også alltid å kjøpe leker til andre barn og synes penger er ganske kjedelig og voksent. Hva i all verden skal et barn med sølvbestikk?????

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes også at leker er noe tull å få, og ønsker det aldri til ungene. Så besteforeldre og oldeforeldre gir alltid penger, som jeg enten sparer eller kjøper noe de faktisk trenger for.

Når det gjelder tanter/onkler og venner, så gir de aldri penger. Men om de spør meg om hva ungene vil ha/trenger så sier jeg forskjellige klær etc. som trengs. Men 80 % av de de får er ræl av plast allikevel.

Skrevet

Det jeg mente med penger var vel mer praktiske saker ja. Selvfølgelig er jeg for at lille Ola skal få en lekebil eller to, men ikke klatrestativ, ny brannbil-seng, fire forskjellige plastleker, ninja turtles kostyme, fire-fem barnefilmer, tusenfryd-tur og ferie til legoland på en gang....

En god del av de barneburdagene jeg må gå i inneholder MANGE av disse gavene... Personlig setter jeg heller av en liten sum til bursdagsbarnet, det vet jeg kommer godt med, selvom det kanskje er lite nytte for øyeblikket.

Vel, de fleste barn får bare gaver to ganger i året. Jeg for min del lot folk få kjøpe akkurat hva de hadde lyst til å kjøpe til dem.

Husker at jeg sa til mor og far hva jeg ønsket meg til ungene, de kjøpte gjerne litt dyrere gaver, ellers gav folk hva de ville uten min innblanding.

Syntes forresten ikke at ungene fikk så mye tull til bursdag og jul. Når de begynner med barneselskaper så har de fleste med seg penge-gaver. Tanter og onkler gav en fin blanding av klær og leker, såvidt jeg husker. Var aldri noe problem.

• Liker 2
Skrevet

Min barn samler på Brio og lego pluss et par serier til. Da får de leker de kan ha glede av leeenge. Og så ønsker jeg penger med en liten ting ved siden av.

Sist bursdag var yndlingspresangen dattera fikk en liten rosa skriveblokk og en rosa penn. Tipper det hele kostet ca 50 kr. Flere dyre gaver var ikke så stas.

Poenget er at det går fint å ha med en liten ting ungene kan pakke opp og bli glade for og sett inn/gi litt penger i tillegg.

• Liker 1
Skrevet

Hjemme hos oss praktiserer vi det slik at ungene skriver ønskelister og familie /venner følger den.

Ja, det er billige plastleker i bøttevis på den lista, men so what??? Det er deres bursdag og de må få ønske seg det de vil.

Jeg ser det som feil at jeg skal ønske meg noe på andre sine vegne deriblandt mine barn.

Ting de trenger som klær, sportsutstyr osv kjøper jeg når behovet melder seg, da jeg ser det som min forsørgelses plikt å skaffe dem disse tingene.

Da de er små å ikke ønsker seg noe er det jo greit å ønske penger på konto til dem. Men etter at de ble eldre og ønsket seg andre ting så setter jeg og far en fast sum inn på konto hver mnd.

Syntes ikke noe om at ungene skal "bruke opp" julegave/bursdagsgave kvota si på ullsokker og strømpebukser. Hvor gøy blir det på julaften for en 5 åring som bare åpner opp gaver med klær???

Dessuten er det verdt å huske på at den gullringen, parfymen eller christian dior mascaraen som du kanskje fikk i gave av din mann til jul har du akkurat like lite behov for som en unge har for leker men, du ønsket deg den og fikk den for det.

• Liker 11
Skrevet

Jeg må si meg enig med siste ab her. Det hadde vært kjempefint å ønske seg tripp trapp stol eller ny utedress til barnas bursdag men hvor gøy er det for giverene og barnet?

Det er min oppgave å sørge for at barna har det de trenger i hverdagen og å legge til side penger på sparekonto.

Til store dager som bursdager og jul så vil jeg at de som står de nær selv skal få kunne velge noe å gi som de tror vil passe (jeg er ikke noe fan av ønskelister heller :P ) og som barna kan få pakke opp og glede seg over. Og jeg er lei for å si det, men, ullklær er ikke helt den store høydaren..

Og når barne leker med og bruker tingene de har fått senere så minner jeg de nå og da på hvem de har fått det av frem til de husker det selv. Og det er kjempekoselig å høre eldstemann snakke om hvor glad hun er i bamsen hun har fått av onkel "ditt eller datt" :rodmer:

• Liker 2
Skrevet

Signerer to siste anonyme her. Kunne heller aldri tenkt meg gi en parkdress i julegave til barna mine. Kjenner noen som til og med gav bilstol i bursdagsgave til barnet. I mine øyne er det foreldrene sin plikt handle slikt uavhengig av om barnet har bursdag eller ikke.

Her skriver barnet, som til tross for enda å være ganske ung, ønskeliste. Ikke jeg som styrer hva som skal stå der, men ja; som 4 åring ønsket han skrive opp både spidermangenser og batmansokker. Ull intr. han seg lite for så det kommer ikke opp på listen. Besteforeldre kjøper det de ønsker. Hadde jeg nevnt vinterdress hadde de nok heller gitt meg penger med tro om at jeg hadde det vanskelig økonomisk for tiden.

Selv om barna får ønske seg det de vil trenger det ikke bety at barna er storforlangende og bortskjemte. Forøvrig fins det mye kvalitetsleker og leker som fremmer både språk og motorikk. Kan ikke se å være plaget av av folk kjøper dritt.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg syns ikke det er en uting at barn har mange forskjellige leker. Lekene bidrar til stimulering og utvikling og barna lærer masse! Sansestimulering, rom-retnings-forståelse, ord, tall, farger, empati for bamser og dukker osv osv osv... Barna vil ikke lære like mye om de leker med de samme lekene hver dag, året rundt.

+ Rollespill! En av de viktigste aspektene i barns utvikling :)

Selvfølgelig finnes det en mellomting da :)

Praktiske ting i hverdagen syns jeg at foreldrene bør stå for selv.

Endret av CoffeeCup
  • Liker 3
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg synes det er viktig å ha forskjellige leker! Det er jo blant annet på denne måten de utvikler seg. Jeg synes kanskje han fikk litt vel mye sandkasse-leker til bursdagen sin da, men da gjemte jeg bort litt etterhvert og bytter dem ut innimellom slik at det føles som noe nytt og spennende! Det gjør jeg også med inne-lekene. Han har f.eks. forskjellige putte-leker. De blir byttet om når jeg ser at han begynner å bli lei av den han har. Barn trenger variasjon! Så jeg er glad for at folk kjøper leker jeg slik at vi kan skape variasjon for sønnen vår og leke med mye forskjellig! Han hadde kjeda seg om det kun var Duplo og to biler i en uke... En annen ting jeg ser på som positivt med at andre kjøper leker, er at de gjerne tenker annerledes enn meg slik at han får noe vi absolutt ikke hadde tenkt på!

Men når det er sagt; han fikk seng og tripp trapp-stol av mine foreldre til jul i fjor og skal få klær i år. Likevel vil de også gi en leke for det er det han blir glad for og de vil se den gleden! Mamma har allerede begynt å gå på lekebutikker for å se hva hun tror han vil like :fnise: Og da vil ikke jeg være teit å ta fra dem den gleden! :)

• Liker 1
Skrevet

Når barn har bursdag eller det er jul,hvorfor i all verden skal alle kjøpe klær eller gi penger??Hvor gøyt er det for de små??

De vil ha leker og ting å pusle med og kose seg med.Ingen gleder seg til bursdagen eller til jul om det er klær ,penger og sølvtøy??

2ganger i året kan vi kjøpe inn noe gøyt / noe de små ønsker seg.Skal vi ta fra de gleden for at DU og NOEN andre syns det er teit??

Hva med barna?Det er deres dag,skal de ikke få kose seg og glede seg?Og attpåtil få noe de har lyst på enn noe de "kanskje" kan bruke om 20-30år"..Eller masse klær som i hovedsak skal kjøpes til hverdags egentlig og ikke spare opp og fylle opp på bursdag/jul??

Mine barn får leker og de får det som andre kjøper.uansett om det er klær eller leker.Men vi passer på at vi og noen andre i familien avtaler og kjøpe leker for det er kun her det blir sånt ,ellers bare klær...Spesielt til jul.Stakkars småbarn.Skal de sitte å leke med sølvskje ,eller se på at pengene gror da eller?

Bilstol,selng,klær og annet utstyr hører til hverdagen og ting som trengs.Ikke til bursdag og jul,ihvertfall ikke fra foreldrene.

en 3-4-5åring osv ønsker seg ikke penger og klær.Men noe å leke med/utfolde seg/utforske/vokse med.Utvikle seg og stimulere sansene sine.

Og dessuten,om du ikke skal ha barn hvorfor gidd du og bry deg??

Skrevet

Nå har sønnen min blitt så stor at han gleder seg over lekene han får. Det kan virke som om han overser noen av dem, men så går det en liten stund, og så har han funnet glede i det han kanskje ikke interesserte seg for med en gang..

Vi kjøper nesten ingenting av leker til han selv, og litt leker må de jo få ha. Og interessen forandrer seg jo med alderen. Så sånn sett syns jeg det er fint at han får leker. Vi pleier å ønske oss både leker og klær til han. Penger vet vi at han får uansett av besteforeldre og olderforeldre, så da får han litt av alt.

Han blir mest glad for å få leker. Pengene tar jo vi hånd om, og klærne bare kaste han fra seg. Og siden det er hans dag, så er det klart han må få det han syns er mest stas.

Når noen ikke liker å gi pengegaver, så tror jeg det enten er fordi de syns det blir upersonlig, eller fordi de gjerne ikke vil man skal vite den eksakte summen man gir.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...