Gå til innhold

Hund og katt, noen med erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Vi har tenkt å skaffe oss en katt.

Fra før av har vi en hund på snart 2 år og et barn på 6 år.

Vi titter på annonser og ser at det er mange katter der ute som er både hunde og barne vante.

MEN, vår hund er ikke vant med katter så jeg lurer på om det da har noe å si at katten er vant med hunder???

Jeg vet jo at mange katter og hunder kan bli bestevenner og at mange mennesker har begge deler.

Men jeg lurer rett og slett på hvordan jeg skal indrodusere de for hverandre og hvordan jeg kan legge til rette for at det skal bli best mulig for alle parter.

Takker for alle råd og svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er ikke helt samme sak, men når vi fikk marsvin, så satte vi de på gulvet, så ba vi hunden ligge på gulvet, så lå han der til de kom bort og da snuste de på hverandre, så klatret marsvinene opp på han og alle sovnet happily ever after. men vi var kanskje heldig da :P vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere skaffe en voksen katt eller en kattunge? Vi hadde en motsatt situasjon, altså skaffet en valp når vi hadde to voksne katter fra før. Det har gått seg til etterhvert det. Tror faktisk det er lettere om hunden er der først. Det er nok katten som kan gjøre størst skade, så bare pass på at den ikke blir trengt opp i et hjørne, så den må forsvare seg med sitt beste våpen, klørne. Det kommer jo litt an på hva slags hunderase dere har. Er det en terrier type, ville jeg nok tenkt meg om (de er ofte avlet for å drepe byttet). Når dere henter katten, kan dere stenge hunden inne på et rom og la pusen få gjøre seg kjent i huset. Etter en stund kan dere la dem bytte plass, slik at de kan bli kjent med luktene til hverandre. Til slutt kan de presenteres for hverandre, men under oppsyn. De må få "gjøre opp" med hverandre selv. Ikke tving noen til noe. Pass på så hunden ikke jager katten uten at den har en flukt mulighet. Som regel er det kattene som får full kontroll etterhvert som de blir trygge. Det tar noen dager, så går det seg nok til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter det solvær sier. Det er lettere om man har en hund fra før og får en kattunge. En kattunge lærer seg mer å tolerere en hund, en enn gammel sær katt gjør. Vi hadde en hund når jeg var liten og fikk også en kattunge ett par år senere. Det gikk kjempefint. De ble veldig gode venner og det var så morsomt å se på. :) Bare la de bli vant til hverandre litt og litt av gangen så går det veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hatt problemer egentlig, men nå er hunden blitt veldig vant til katter etterhvert.

Kan være greit å la katten være en stund i et rom, å så ta katten ut å slippe hunden dit etterpå for snusing. Og hold fast hunden til å begynne med, så slipper dere en katt som rømmer oppetter gardiner og vegger :D

Og så vil jeg anbefale å høre med FOD og Dyrebeskyttelsen etter katt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk oss nettopp kattunge, og har en stor berner sennen på snart tre år fra før.

Var litt spente, men det har gått superbra! Første dagen da katten kom så hadde vi hunden ute i løpestreng de første timene, så katten fikk gjøre seg litt kjent i huset. Etter ei stund tok vi hunden inn, i band. Lille katten sto med verdens søteste kul på ryggen og freste (ingen tror de er så tøffe som kattunger :fnise:). Hunden har fast liggeplass på et teppe i gangen, og den fikk beskjed om å legge seg og la pus være. Har en ganske lydhør hund, så den gjorde det. Selv om hun holdt på å dø på seg etter å snuse på den lille hårbylten..

Etter som dagene gikk ble kattungen tøffere og tøffere. Listet seg bort til hunden og snuste på potene, og ga henne et klask på nesen da hunden prøvde å snuse tilbake.

Nå er kattungen 16 uker, jakter på halen til hunden når hun logrer, drikker konsekvent av vannskåla til hunden, koser seg inntil beina på hunden når hun kommer inn fra tur eller løpestreng... Og kattungen lar hunden på snuse på seg:-) Kommer fortsatt et eller annet minifres innimellom da, men det er bare for å tøffe seg.

Det artigste er at vi har hatt noen episoder der venniner av minstejenta (7-8åringer) har glemt og lukke ytterdøra og kattungen prøver å komme seg ut (skal være innekatte lenge enda, helt til hun er sterilisert, vaksinert og chippet), ta piler hunden etter, tar kattungen forsiktig i nakkeskinnet og bærer henne inn til oss :rodmer: Søtingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde hun først og fikk så en kattunge. Hunden var lite tøff og hardhendt først og katten var redd. Jeg bestemte meg for at dette måtte de bare ordne opp i selv. Så lenge det ikke var fare for liv og helse. Det tok you dager, da gadd ikke katten mer og slo til hunden så den skvatt nok ganske bra. Da fikk hun satt seg i respekt, og nå er de verdens beste venner. Det gikk ca to uker før de begynte å leke og sove sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...