Gå til innhold

Vi med candida i kroppen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, de fleste gangene jeg var hos lege, var det ganske liten tvil i og med at man kunne se det i halsen og jeg spyttet det ut daglig. Både fastlegen og øre/nese/hals-spesialist tok prøver som jeg mener 95% sikkert påviste candidainfeksjon - i halsen, altså.

Etter at jeg hadde det i luftveiene, armhuler og underliv (etter 10+ antibiotikakurer på ett år, og mange flere før det) konkluderte fastlegen med at det var sannsynlig at jeg også hadde det i tarmene, og hun ga meg anti-soppmidler på resept i én uke for dette. Jeg tok avføringsprøver som viste at noen av de "snille" bakteriene er fraværende, noe i hvert fall jeg lærte på medisin grunnfag at er "gyldig" grunn for å få candidaovervekst i tarmen.

Når jeg ikke ble bedre, dro jeg til privatlege som ga meg samme medisin som fastlegen, men i 2 mnd, i tillegg til diett. Her ble det også tatt svindyre avføringsprøver som ble sendt til utlandet - om disse bare er tøys eller ikke kan jeg ikke si noe om, men jeg vet at jeg ikke har hatt en eneste candidainfeksjon noen plass i kroppen siden og da skal jeg si meg fornøyd :)

Forøvrig googlet jeg "candida tarmen" og ser flere leger, blant annet på lommelegen, som er enige i at det finnes en del faktorer som kan føre til dette. Selv ble jeg fortalt på skolen (av en foreleser som selv er lege og ikke har lov til å lære oss noe alternativt) at candida i tarmen er svært overdiagnosert og at man enten skal være veldig syk og/eller ha tatt ekstremt mye antibiotika og/eller mangle bakteriene som holder candidaen i sjakk.

Overdiagnosert? Ja. Ikke-eksisterende? På ingen måte.

Det er ingen tvil om at man kan få candidainfeksjoner, men det er påfallende at vanlige leger ikke finner dem, mens alternativbehandlere stadig gjør.

Du gir jo et ganske godt svar på hvorfor de finner det, eller hvorfor de leter etter det.

Det er viktig å være litt kritisk til det man leser på nettet også. Fort gjort å la seg overbevise.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen tvil om at man kan få candidainfeksjoner, men det er påfallende at vanlige leger ikke finner dem, mens alternativbehandlere stadig gjør.

Du gir jo et ganske godt svar på hvorfor de finner det, eller hvorfor de leter etter det.

Det er viktig å være litt kritisk til det man leser på nettet også. Fort gjort å la seg overbevise.

Det er helt sant. Jeg tror vi egentlig er ganske enige. Jeg gikk til en kostveileder (ikke ernæringsfysiolog) før alt dette, som ut fra en liten samtale om min mangel på energi + den såkalte spyttesten (som bare er tull) fortalte meg at hun var heeeelt overbevist om at jeg hadde candida i tarmene :huh:

Selv om hun tilfeldigvis hadde rett i at jeg hadde et sopp-problem, er det jo urovekkende at folk uten medisinsk bakgrunn så lett slenger ut denne diagnosen. Jeg for min del føler meg trygg på at det er det jeg har hatt siden det i min sak er så stor enighet blant "skikkelige" leger, men unngår å fortelle det til folk da jeg tenker at de tipper jeg har fått diagnosen av noen humbug-behandlere siden dette dessverre er så vanlig.

Men for all del, det er jo flott om det får folk til å bli mer obs på hva de putter i munnen ;P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...