Gå til innhold

Vi med candida i kroppen


Gjest PinkLeaf

Anbefalte innlegg

Gjest Lottiplott

Jeg tror det spørs hvilken grad av dietten du går på. Ei venninne måtte kutte ut MASSE, til og med enkelte frukter og grønnsaker fordi det var mye sukker i.

Jeg har kun fått beskjed om å kutte de verste - hvete, sukker, gjær og melk, så jeg forholder meg til det sykepleieren sa. Men man kan jo velge litt selv også om man vil ta en "heftigere" kur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier ikke blande meg i slikt, og jeg ønsker ikke å fornærme noen ved å gjøre dette. Ikke synes jeg dere er teite eller dumme heller. Men har dere pårøvd å tenke litt kritisk rundt definisjonen av denne sykdommen og behandlingen av den? Klipper inn et svar fra Lommelegen.no

Så over til ditt spørsmål om et familiemedlem som har hatt "alvorlig candidainfeksjon" og symptomer i form av oppblåsthet og smerter i magen, hvilket ble behandlet med "en spesiell diett".

Vi er da definivt over i ikke-skolemedisin.

Denne tilstanden du beskriver, er mye omtalt bl.a. i media, og teorien går på at man etter mange antibiotikakurer osv., skulle få en overvekst av candida i hele kroppen inkl. tarmen, og at soppen da "forgifter" organismen og gir en lang rekke generelle symptomer.

Noen behandlere, både ikke-medisinsk utdannende, men også noen (få) leger, er av denne oppfatning at dette er en faktisk medisinsk tilstand som kan behandles med diett og i noen tilfeller medisiner, men faktum er at dette ikke er en medisinsk påviselig eller vitenskapelig dokumentert tilstand eller behandling.

Det store flertallet av leger, både i Norge og internasjonalt, oppfatter derfor ikke dette som en reell sykdomstilstand, som kan påvises med sikre metoder og derfor heller ikke kan eller skal behandles selvfølgelig, idet man ikke skal behandle noe man ikke vet med sikkerhet eksisterer.

Diagnostikk og behandling av slik "candidainfeksjon" er altså ren alternativ medisin.

Vi her på Lommelegen driver med vitenskapelig fundert skolemedisin, og ikke "alternativ medisin". Begrunnelsen for dette ståstedet er at vi ønsker å være sikre på at den informasjon og de råd vi gir våre pasienter, er sikker informasjon og gode råd, og ikke spekulasjoner og fremfor alt at vi ikke anbefaler behandling, medisiner og dietter som er belastende for pasienten, uten sikker virkning. Mao. at vi som leger skal være pasientens "advokat" overfor de mengder av mer eller mindre seriøse behandlingstilbud som foreligger på det alternative marked.

Du finner helt klart behandlere inkl leger som hårdnakket vil si deg at denne tilstanden du snakker om, eksisterer og lar seg behandle med medisiner, men la det være helt klart at dette ikke er objektive sannheter basert på vitenskapelig kunnskap. Så kan du ut fra dette velge hvem du ønsker å tro på.

Jeg har ingen ambisjon om å fremstå som arrogant overfor "alternativ medisin" for de har i mange tilfeller mye positivt å bidra med, og har heller ikke noen tanker om at vi som "skolemedisinere" vet alt, jeg ønsker å bare å forholde meg til det vi faktisk vet pr idag, og jeg ønsker ikke å anbefale mine pasienter ting jeg ikke kan stå inne for.

Symptomlisten på slik "systemisk candida-infeksjon" som du omtaler, er så omfattende og inneholder så mange og uspesifikke symptomer, at enhver person som ser igjennom denne listen og krysser av på hvilke symptomer man kjenner seg igjen i, vil tilfredsstille kriteriene for "sykdommen". Da må man bli skeptisk. Dagbladet kjørte denne listen som en "selvtest" for noen år siden, og jeg skulle likt å se den person som ikke fikk "diagnosen" etter å ha gjort "testen". Og slår man ut på en slik test, så blir jo konsekvensen at man må "behandles". Mao. må "alle" behandles ??

Og så vil mange innvende at "ja men jeg ble jo så mye bedre i helsen" etter at man gjennomgikk dietten for denne tilstanden.

Ja det tviler jeg ikke på, men det betyr ikke at man har kurert en "sykdom",men det lar seg forklare med at dietten som foreskrives, inneholder så mye som generelt er bra for helsen, at det er ikke rart at mange og enhver kan føle seg friskere med en slik kur. Bl.a. går det ut på "totalavhold" fra alt sukker. Ikke rart at man føler seg friskere, når man vet hvor utrolig skadelig sukker er for helsen !

Jeg kan altså som du skjønner, ikke anbefale deg en diett mot en helt uvitenskapelig påstått tilstand som vi ikke engang vet om eksisterer, og det er sikkert av samme årsak at du ikke har fått hjelp hos din lege for dette.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg fullstendig klar over, men hvis du hadde hatt kronisk soppinfeksjon så hadde du antagelig gjort hva det skulle være for å bli kvitt den.. Eller? Så det er ikke slik at legen sier gå på diett og alle bare hopper på, men når skolemedisinen ikke virker så er det kanskje fornuftig å prøve noe annet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker #23 (og alle andre interesserte):

Jeg har vært hos 3 forskjellige leger, derav en fastlege, en privatlege og en tilfeldig amerikansk lege (fikk candidautbrudd på ferie) som alle helt uavhengig av hverandre ga meg denne diagnosen. Nå var jeg riktignok så "heldig" at man kunne fysisk se min soppinfeksjon, jeg spyttet det blant annet ut daglig. De tok i tillegg prøver fra både hals og tarm.

Det er med andre ord en høyst reell tilstand.

Foreleseren min på medisin grunnfag, en lege, bekreftet forøvrig også at det var mulig med candidaovervekst i tarmene, om enn uvanlig - det skal feks STOR mangel på de "snille" bakteriene til (noe som krever en god del sykdom til), og det er nok dette som gjør at mange leger river seg i håret ettersom alternative behandlere har en tendens til å sette denne diagnosen på "alle" med litt luft i magen og lite energi, gjerne gjennom såkalte spytt-tester eller bare ved å snakke med pasienten.

Når det er sagt, dersom man har mistanke om candida-overvekst er det ikke noe man kan gå halvveis eller 90% inn for å bekjempe. Min suksess-oppskrift var ekstremdiett med oppfølging av klinisk ernæringsfysiolog, reseptbelagte antisopp-medisiner over nesten to mnd i tillegg til reseptbelagte "snille" bakterier. Selv da ble jeg ikke helt bra, men vesentlig mye bedre. Jeg har ikke hatt noe candida-overvekst i luftveiene siden, og tarmprøvene viser framgang.

Før dette hadde jeg prøvd både 90% helhjertet diett, og kortere medisinperioder. Funket ikke. Candida er noe dritt og er mer avansert enn at man kan kutter på karbo. Dessverre.

Endret av Snop
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Hva koster reseptbelagte "snille bakterier"? Er det det samme som melkesyretabletter? Og var det diflucan du tok som soppmedisin?

Også, kan alle leger skrive ut dette, eller er det bare hvis man er heldig med legen sin?

en som lurer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^ Hva koster reseptbelagte "snille bakterier"? Er det det samme som melkesyretabletter? Og var det diflucan du tok som soppmedisin?

Også, kan alle leger skrive ut dette, eller er det bare hvis man er heldig med legen sin?

en som lurer

De kostet 500 kr. Ganske heftig. Det er pulverposer med sterkere konsentrasjon og/eller høyere mengde enn det man får i tablettform på helsekosten. Jeg husker ikke nøyaktig hva bakteriene i pulveret heter (tror det var flere forskjellige), men ifølge et papir jeg har med prøveresultatene mine her er det "Lactobacillus spp." jeg manglet.

Jeg prøvde flere soppmedisiner, blant annet diflucan. Sånn jeg har forstått det, kan alle leger skrive ut dette. Kom på nå at jeg også har fått medisiner av to vikarleger (som konkluderte kjapt med at det var candida), i tillegg til fastlegen, privatlegen og den amerikanske legen (Har med andre ord prøvd flere forskjellige medisiner/doser/behandlingstider).

Så det er nok ikke bare om man er heldig med legen :) Med mindre jeg har vært superheldig :P Det er forøvrig ikke sikkert jeg hadde fått noe som helst fra noen dersom jeg ikke hadde den sykehistorien og synlige symptomene. Så det har kanskje mest med det å gjøre. Jeg vet ikke :/

Endret av Snop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Hva koster reseptbelagte "snille bakterier"? Er det det samme som melkesyretabletter? Og var det diflucan du tok som soppmedisin?

Også, kan alle leger skrive ut dette, eller er det bare hvis man er heldig med legen sin?

en som lurer

Du kan også kjøpe noe som heter Vivag. Helt vanlige melkesyrebakterier. Litt usikker på pris, du får kjøpt dem på apoteket. Det er snille bakterier. Jeg fikk anbefalt dem sammen med diett og diflucan. Er nok forskjellig praksis på dette området utfra hva slags prøveresultater man får og hvilken lege man går til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvorfor man skal være så forsiktig med sitronsyre? Det står det ikke på min candida diett, men med en gang jeg ser på kostplaner på internett så står det at jeg ikke bør få i meg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også kjøpe noe som heter Vivag. Helt vanlige melkesyrebakterier. Litt usikker på pris, du får kjøpt dem på apoteket. Det er snille bakterier. Jeg fikk anbefalt dem sammen med diett og diflucan. Er nok forskjellig praksis på dette området utfra hva slags prøveresultater man får og hvilken lege man går til.

Jepp. Grunnen til at jeg fikk de på resept var fordi jeg gikk på de uten resept lenge men prøveresultatene viste at de ikke "slo leir", så jeg måtte få høyere konsentrasjon =) Men man kan absolutt prøve uten resept først som du sier, det er nok det vanlige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Sitron og lime saft omdannes til base når det fordøyes i kroppen. Så for all del ha sitronsaft i drikkevannet ditt. Hvis du er hardt rammet av Candida overvekst må du kutte ut alt sukker, gjær og matvarer som er mer sur en basisk. Da går du på en streng rensekur i starten.

Anbefaler boken til Dr. Young, pH Mirakelet.

En teskje natron morgen og kveld utblandet i vann, hjelper å drepe sopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt i mange år med matintoleranse (i hovedsak soya), samt "jevnlige" soppinfeksjoner kanskje en gang i året eller så.

På onsdag prøvde ble jeg anbefalt tarmskylling for å få magen i gang igjen, og ble gledelig overrasket. Jeg fikk behandling onsdag og torsdag, og føler meg allerede bedre. I utgangspunktet ville jeg ha colonhydroterapi for IBS (irritabel tarmsyndrom- irritable bowel syndrome), men gastrosykepleieren som foretok terapien sa at jeg hadde spor av høye candidaverdier, men hun det var mer en observasjon og ikke en diagnose.

Jeg fikk anbefalt candidadietten i en måned for å få tarmsystemet opp og gå igjen. Heldigvis må jeg ikke være superstreng og kutte helt UT, men bare kraftig NED på "de fire store". Jeg begynte såvidt i dag, og skal i gang for fullt på mandag.

Noen andre som vil følge meg i min candida-diett-tid? :)

Fikk du utført tarmskylding på et vanlig sykehus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitron og lime saft omdannes til base når det fordøyes i kroppen. Så for all del ha sitronsaft i drikkevannet ditt. Hvis du er hardt rammet av Candida overvekst må du kutte ut alt sukker, gjær og matvarer som er mer sur en basisk. Da går du på en streng rensekur i starten.

Anbefaler boken til Dr. Young, pH Mirakelet.

En teskje natron morgen og kveld utblandet i vann, hjelper å drepe sopp.

Men... alt endres til samme PH når det kommer til magesekken uansett. Hvorfor er sitron/lime noe unntak?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, jeg har akkurat fått beskjed om at jeg er full av sopp.... Legen foreslo at jeg i første omgang skal prøve meg på Candida-dietten, men jeg synes dette virker helt uoverkommelig. Kunne du tenke deg å hjelpe meg ved å skrive her hva du spiser til middag og slikt?

Jeg har null matlyst så tanken på å finne på noe til middag er grusom. Blir veldig glad hvis du gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker #23 (og alle andre interesserte):

Jeg har vært hos 3 forskjellige leger, derav en fastlege, en privatlege og en tilfeldig amerikansk lege (fikk candidautbrudd på ferie) som alle helt uavhengig av hverandre ga meg denne diagnosen. Nå var jeg riktignok så "heldig" at man kunne fysisk se min soppinfeksjon, jeg spyttet det blant annet ut daglig. De tok i tillegg prøver fra både hals og tarm.

Det er med andre ord en høyst reell tilstand.

Foreleseren min på medisin grunnfag, en lege, bekreftet forøvrig også at det var mulig med candidaovervekst i tarmene, om enn uvanlig - det skal feks STOR mangel på de "snille" bakteriene til (noe som krever en god del sykdom til), og det er nok dette som gjør at mange leger river seg i håret ettersom alternative behandlere har en tendens til å sette denne diagnosen på "alle" med litt luft i magen og lite energi, gjerne gjennom såkalte spytt-tester eller bare ved å snakke med pasienten.

Når det er sagt, dersom man har mistanke om candida-overvekst er det ikke noe man kan gå halvveis eller 90% inn for å bekjempe. Min suksess-oppskrift var ekstremdiett med oppfølging av klinisk ernæringsfysiolog, reseptbelagte antisopp-medisiner over nesten to mnd i tillegg til reseptbelagte "snille" bakterier. Selv da ble jeg ikke helt bra, men vesentlig mye bedre. Jeg har ikke hatt noe candida-overvekst i luftveiene siden, og tarmprøvene viser framgang.

Før dette hadde jeg prøvd både 90% helhjertet diett, og kortere medisinperioder. Funket ikke. Candida er noe dritt og er mer avansert enn at man kan kutter på karbo. Dessverre.

Hvis du leser det lommelegen skriver så legger han ikke skjul å at det finnes behandlere (inkl leger) som tror på dette. Candida er en sopp som finnes naturlig i kroppen og som man i så måte ikke skal utrydde. Man kan imidlertid få soppinfeksjoner på hud og slimhinner som ikke skal være der. Det er da man behandler med anti-soppmiddel.

Det blir også påpekt at det ikke finnes en troverdig test for overvekst av candida (i tarmen) og at symptomlisten er så omfattende at alle kan kjenne seg igjen i flere av punktene (og derfor kvalifisere for behandling).

Når det gjelder basisen for dette kostholdet som tar utgangspunkt i at det finnes "slemme" og "gode" bakterier i tarmen. Hvordan kan en matvare være "mat" for de slemme og i motsatt fall bekjempe de "slemme" uten at dette også påvirker de "gode"? De får jo næring på akkurat samme måte.

Jeg kan varmt anbefale en bok som heter "Bad Science" skrevet av Ben Goldacre. I denne boken forklares det hva som skal til for å kunne vitenskapelig dokumentere forskjellige alternative behandlinger. Det snakkes også varmt om placeboeffektens positive sider og han kritiserer en rekke "ernæringsspesialister". Boken er nyttig lesing for alle som er interessert i å ha et sunt og bra kosthold.

Når det gjelder akkurat candidadietten så er jo dette forsåvidt en fornuftig diett da det utelukker mange allergener og sukker. På en annen side er den ganske lik "specific carbohydrate diet" som også er en ganske bra diett ernæringsmessig. Det finnes en rekke slike forskjellige dietter som skal bekjempe det ene og det andre i tarmen. De fleste er faktisk ganske bra - fordi de inneholder bare sunne ting.

Det man bør tenke på er at man ikke spiser for lite. For det kan være minst like skadelig som å spise for mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

Hei TS, jeg har akkurat fått beskjed om at jeg er full av sopp.... Legen foreslo at jeg i første omgang skal prøve meg på Candida-dietten, men jeg synes dette virker helt uoverkommelig. Kunne du tenke deg å hjelpe meg ved å skrive her hva du spiser til middag og slikt?

Jeg har null matlyst så tanken på å finne på noe til middag er grusom. Blir veldig glad hvis du gidder.

Du kan finne en del tips på denne siden: http://www.yeastinfectionadvisor.com/candidadiet.html

Det varierer fra person til person hvor "hardt" du er rammet, så for min del holdt det å kutte ut hvete, sukker, gjær og melk.

Jeg spiste fortsatt ris, poteter, bær, frukt osv, bare droppet mat som pasta, vanlig butikkbrød og slikt. Jeg har også fått beskjed om å kun ha denne dietten i 4-6 uker, så jeg er ferdig med den nå, men spiser fortsatt mye supermat:)

Jeg spiser ofte kylling, fisk eller kjøtt med MASSE grønnsaker, og litt potet eller ris ved siden av. En ting jeg alltid er like glad i til middag er grønnsakssuppe, for da er det bare å slenge oppi hva som helst, også blir det som regel godt ;)

Men som sagt - les på "Candida Diet and the Good..." på siden jeg skrev øverst, der fant jeg masse tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser det lommelegen skriver så legger han ikke skjul å at det finnes behandlere (inkl leger) som tror på dette. Candida er en sopp som finnes naturlig i kroppen og som man i så måte ikke skal utrydde. Man kan imidlertid få soppinfeksjoner på hud og slimhinner som ikke skal være der. Det er da man behandler med anti-soppmiddel.

Det blir også påpekt at det ikke finnes en troverdig test for overvekst av candida (i tarmen) og at symptomlisten er så omfattende at alle kan kjenne seg igjen i flere av punktene (og derfor kvalifisere for behandling).

Ja, de fleste gangene jeg var hos lege, var det ganske liten tvil i og med at man kunne se det i halsen og jeg spyttet det ut daglig. Både fastlegen og øre/nese/hals-spesialist tok prøver som jeg mener 95% sikkert påviste candidainfeksjon - i halsen, altså.

Etter at jeg hadde det i luftveiene, armhuler og underliv (etter 10+ antibiotikakurer på ett år, og mange flere før det) konkluderte fastlegen med at det var sannsynlig at jeg også hadde det i tarmene, og hun ga meg anti-soppmidler på resept i én uke for dette. Jeg tok avføringsprøver som viste at noen av de "snille" bakteriene er fraværende, noe i hvert fall jeg lærte på medisin grunnfag at er "gyldig" grunn for å få candidaovervekst i tarmen.

Når jeg ikke ble bedre, dro jeg til privatlege som ga meg samme medisin som fastlegen, men i 2 mnd, i tillegg til diett. Her ble det også tatt svindyre avføringsprøver som ble sendt til utlandet - om disse bare er tøys eller ikke kan jeg ikke si noe om, men jeg vet at jeg ikke har hatt en eneste candidainfeksjon noen plass i kroppen siden og da skal jeg si meg fornøyd :)

Forøvrig googlet jeg "candida tarmen" og ser flere leger, blant annet på lommelegen, som er enige i at det finnes en del faktorer som kan føre til dette. Selv ble jeg fortalt på skolen (av en foreleser som selv er lege og ikke har lov til å lære oss noe alternativt) at candida i tarmen er svært overdiagnosert og at man enten skal være veldig syk og/eller ha tatt ekstremt mye antibiotika og/eller mangle bakteriene som holder candidaen i sjakk.

Overdiagnosert? Ja. Ikke-eksisterende? På ingen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...