AnonymBruker Skrevet 2. september 2011 #1 Skrevet 2. september 2011 Vet ikke om dette er riktig sted å poste det, så flytt det hvis det ikke passer inn her. Vi fikk vite i dag at kommunen i et kommunestyremøte har besluttet å sette opp boliger til rusavhengige og kriminelle like ved huset vårt. Skog er hugget og ting begynner å bli klart, men vi som blir rammet av dette har ikke fått noe varsel eller noen ting. Jeg trodde det var vanlig praksis å informere de som kommer like ved slike boliger før de setter igang med arbeidet? Vi liker ikke dette. Vi venter en baby og ser lite frem til at rusa og kriminelle folk skal gå rundt husveggen vår. Vi kommer nok til å finne et annet sted å bo, men huset blir jo mye vanskeligere å selge med disse andre boligene rundt Vi får jo ikke gjort noe med dette, men trodde som sagt at kommunen skulle varsle de som blir naboer før de setter igang med arbeidet. Vi har enda ikke fått noe skriftelig, bare muntlig bekreftelse på dette...
Dubbedingsen Skrevet 2. september 2011 #2 Skrevet 2. september 2011 Det kan jo være snakk om boliger for rehabilitering og oppfølging, og hvis de som klarer å komme seg ut av rusavhengighet ikke skal kunne bo en plass så er det jo rett på gata igjen. Og alle har rett til bolig og vi kan ikke sende alle til et boligfelt midt på Finmarksvidda. Og vil jo tro det kommer et nabovarsel etter hvert og da kan dere jo protestere.
Gjest Spinell Skrevet 2. september 2011 #3 Skrevet 2. september 2011 Kommunen varsler alltid i avisene + på sine egne hjemmesider osv om oppstart av planarbeid. Er det store saker avholdes det gjerne folkemøter osv. Man plikter selv å sette seg inn i hva som foregår av planer, men kommunen plikter å legge tilrette for at man kan tilegne seg denne informasjonen. I tillegg skal de som er direkte berørt av planen (har eiendom som grenser til) få planforslag tilsendt. Er det skjedd en saksbehandlingsfeil, må dere klage på det. Var området regulert allerede før dere flyttet dit får dere i alle fall ikke medhold, da dere selv plikter å finne ut av hva som finnes av planer i området.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2011 #4 Skrevet 2. september 2011 Det kan jo være snakk om boliger for rehabilitering og oppfølging, og hvis de som klarer å komme seg ut av rusavhengighet ikke skal kunne bo en plass så er det jo rett på gata igjen. Og alle har rett til bolig og vi kan ikke sende alle til et boligfelt midt på Finmarksvidda. Og vil jo tro det kommer et nabovarsel etter hvert og da kan dere jo protestere. Disse er helt klart ikke ute av avhengigheten sin. De har begynt å klargjøre for bygging og da burde nabovarselet vært i posten vår allerede. Kommunen varsler alltid i avisene + på sine egne hjemmesider osv om oppstart av planarbeid. Er det store saker avholdes det gjerne folkemøter osv. Man plikter selv å sette seg inn i hva som foregår av planer, men kommunen plikter å legge tilrette for at man kan tilegne seg denne informasjonen. I tillegg skal de som er direkte berørt av planen (har eiendom som grenser til) få planforslag tilsendt. Er det skjedd en saksbehandlingsfeil, må dere klage på det. Var området regulert allerede før dere flyttet dit får dere i alle fall ikke medhold, da dere selv plikter å finne ut av hva som finnes av planer i området. Vi har tomt som grenser til hvor det skal bygges. Men som sagt ikke mottat noe varsel. Det er forsåvidt greit at de bygger boliger. Alle skal ha en verdig måte å leve på. Men jeg syns det er merkelig at vi ikke har mottatt noe form for varsel eller beskjed. Selv om vi i utgangspunktet skal følge med på dette selv.
Dubbedingsen Skrevet 3. september 2011 #5 Skrevet 3. september 2011 Disse er helt klart ikke ute av avhengigheten sin. De har begynt å klargjøre for bygging og da burde nabovarselet vært i posten vår allerede. Hvodan vet du dette?
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #6 Skrevet 3. september 2011 Disse er helt klart ikke ute av avhengigheten sin. De har begynt å klargjøre for bygging og da burde nabovarselet vært i posten vår allerede. Hvodan vet du dette? Jeg vet at de ruser seg. Det er ikke alle som bor i byer hvor det er store forhold. Og det at jeg har begynt å klargjøre tomten vet jeg fordi jeg ser det.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #7 Skrevet 3. september 2011 Jeg vet at de ruser seg. Det er ikke alle som bor i byer hvor det er store forhold. Og det at jeg har begynt å klargjøre tomten vet jeg fordi jeg ser det. Og du vet 100% at det er de som ruser seg som skal bo der? Hvis problemet er så stort så får du selge og kjøpe hus en annen plass. Du får ikke løst saken med å diskutere den her inne. Vi er ikke kommunen og du kan jo ringe komunnen å snakke med dem en gang til å høre hvordan du skal gå frem for å klage på eventuelle vedtak, og be om kopi av vedtaket gjort av bystyret og ta kontakt med de andre naboene. Så kan dere levere felles klage.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #8 Skrevet 3. september 2011 Hvordan vet du hvem som kommer til å bo der før boligen i det hele tatt er bygd?
Gjest Blondie65 Skrevet 3. september 2011 #9 Skrevet 3. september 2011 Du må klage øyeblikkelig på manglende nabovarsel. Det spiller ingen rolle om de skal bygge luksusvilla, rusboliger, rehabiliteringssenter, eller hva de skal bygge. De SKAL varsle om byggestart for tilstøtende naboer.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #10 Skrevet 3. september 2011 Og du vet 100% at det er de som ruser seg som skal bo der? Hvis problemet er så stort så får du selge og kjøpe hus en annen plass. Du får ikke løst saken med å diskutere den her inne. Vi er ikke kommunen og du kan jo ringe komunnen å snakke med dem en gang til å høre hvordan du skal gå frem for å klage på eventuelle vedtak, og be om kopi av vedtaket gjort av bystyret og ta kontakt med de andre naboene. Så kan dere levere felles klage. Hvordan vet du hvem som kommer til å bo der før boligen i det hele tatt er bygd? Igjen, som jeg skrev over. Ikke alle bor i store byer hvor det er store forhold! Du må klage øyeblikkelig på manglende nabovarsel. Det spiller ingen rolle om de skal bygge luksusvilla, rusboliger, rehabiliteringssenter, eller hva de skal bygge. De SKAL varsle om byggestart for tilstøtende naboer. Takk, det var det jeg trodde også! En ting er at det kommer boliger for rusmisbrukere der, som noen andre sa, de må ha et sted å bo de også. Det som er saken her er at hvis vi hadde fått vite dette før de faktisk satte i gang med arbeidet så kunne vi forberedet oss på det, og kanskje tatt noen grep for å finne annen bolig. Jeg forstår at de må ha tak over hode, men jeg akter ikke å oppfostre et barn vegg i vegg med rusmisbrukere så lenge det er mulig å unngå det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå