Gå til innhold

Savagedlights trimbok!


Savagedlight

Anbefalte innlegg

Hei! Takk for at du leser trimboka mi.

Jeg begynner med det første først:

Jeg har vært overvektig og i elendig fysisk form i en årrekke, til dels pga. medisinske problemer, men mest pga. at jeg rett og slett ikke brydde meg.

Jeg gikk på slanker'n i ca. 7mnd (streng lavkarbo, <15g carbs per dag), hvilket også innebar å nullstille kostholdet helt og legge til en og en ny matvare for å se hvordan jeg reagerte. Jeg fant ut at det var en del matvarer jeg ikke tålte (f.eks. melk, nøtter og hvete; Men jeg tåler merkelig nok ost). I løpet av slankeperioden gikk jeg ned ca. 35kg og ble normalvektig, og har holdt vekta stabilt i 2mnd. Lever fortsatt på lavkarbo kosthold da det passer meg veldig bra, men ikke like ekstremt som under slankeperioden; Det går nå på å unngå alt av raske karbohydrater og å holde totalt antall karbohydrater under 150g/dag, og selvsagt å holde meg unna de matvarene jeg fant ut jeg ikke tåler så godt. :)

Jeg er storfornøyd med resultatet fra kostomleggingen, men for å være helt ærlig med meg selv så har jeg ikke trent noe særlig, hverken før eller under slankekuren, ei heller etter. Det ble en del turgåing i begynnelsen av året, men det sklei ut og ble helt slutt på.

Jeg vil gjerne bli i bedre fysisk form; så derfor har jeg bestemt meg for å følge et treningsopplegg, om jeg vil det eller ei den aktuelle dagen.

For å gjøre det lettere for meg å gjennomføre, så prøver jeg å snu det hele til noe positivt:

Min biologiske klokke er helt i villrede hvis jeg ikke passer på og tvinger meg selv til å stå opp til et gitt tidspunkt, og ender gjerne med at jeg står opp på kvelden og legger meg på formiddagen. Veldig upraktisk!

For å hjelpe til på dette så har jeg da altså i første omgang bestemt meg for å stå opp mellom 7 og 8 på morgenen, og å ta en joggetur før kl. 12, og en til på ettermiddagen (før kl. 1800). Jeg satser på å få flyttet den første joggeturen til ca. kl 0800 før uka er omme. :)

Foreløpig så er opplegget å jogge/løpe 1km på intervall (1min jogging, 1min gåing). Satser på å få til 1min jogging/30s gåing før jeg øker distansen.

Første hovedmål er å kunne jogge 5km uten stopp, men det trengs et par delmål på veien. Jeg vet ikke helt hva de skal være, men regner med jeg får en viss magefølelse om det om ikke så alt for lenge. :)

Jeg bruker RunKeeper for å følge med på fremgangen, hvor mye jeg har løpt, hvor raskt osv.

Du kan følge meg her om du vil, men jeg skal og prøve å holde meg i skinnet og oppdatere tråden her med jevne mellomrom; Det er jo så mye mer å si enn bare hva man har gjort!

Endret av Savagedlight
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flink du er!! :) Når du har klart å gå ned så mye, så er jeg 100% sikker på at du løper 5km sammehengende innen jul - om ikke enda flere km! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jaggu i dårligere form enn jeg trodde!

Jogget/gikk med 1min intervall, 1km, kl. 11 i dag, og gjentok det samme (men denne gangen med hunden) rundt kl. 18.

Ble ikke spesielt svett eller noe, men kjente pulsen var litt i høyeste laget; Og det kjentes ut som jeg ikke fikk tatt opp nok oksygen på slutten, selv om jeg konsentrerte meg om å puste i någenlunde store drag.

Jeg har lagt merke til dette før også, at jeg rett og slett mister pusteevnen enkelte ganger ved høy aktivitet, men trodde ikke det var såppass ille som jeg nå har funnet ut. Det er spesielt ille på vinterstid, men det er vel mere normalt tenker jeg...

Jeg får se an hvordan dette går utover neste uke, deretter sjekke litt med mamma for å se hva hun tror det er for noe, før jeg evt. vurderer å stikke en tur til legen for å sjekke om alt er som det skal. Det kan jo hende at det er bare sånn det er når man er i elendig form, men.. skader ikke å være på den sikre siden vel? :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader ikke, det fins jo noe astma som slår ut ved kulde, gjør det ikke?

Dessuten, bruker Runkeeper selv, og den følger deg ikke for hvert skritt, den kutter gjerne litt svinger mellom målepunktene, så med mindre du løper helt rett, eller på mølle, kan du regne med at du løper litt lenger enn den sier. Ca 7% for lite fikk jeg på en løype med kjent lengde.

Det er kanskje demotiverende å vite, med tanke på at man ikke får målt nøyaktig, men selv ble jeg mer demotivert over hvor kort og langsomt den påstod jeg løp da jeg begynte å bruke den.

Lykke til, og velkommen hit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ei oppmålt løype på 1.02km som jeg løper etter, så den er nok relativt nøyaktig. Jeg har dog sett kommentarer fra folk om at den voice-couchen ikke alltid er helt til å stole på med min tlf-modell, da den blir forsinket enkelte ganger; I så fall kan det jo hende at jeg jogger lenger enn jeg tror, og dermed tror jeg er i dårligere form enn jeg er.. Men men. Jeg får se om jeg ikke får testet med en annen timer som piper hvert minutt, bare for å sjekke. :)

Klips: Takk skal du ha! :)

Endret av Savagedlight
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ann å spørre hvor gammel du er tro? :)

Syns du gjør en god jobb jeg! Fortsetter du sånn så kommer du nok til å merke forbedringer ganske fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på om jeg ikke skal presse meg selv skikkelig senere i dag; Ta denne 1km joggeturen som jeg gjør, ta 5-10min pause og ta den igjen; Gjenta et par ganger... bare for å se hvor lista virkelig ligger.

Endret av Savagedlight
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ble nok med den ene kilometeren i morges.

Tar pause i morgen, og begynner igjen på mandag. Kan jo ikke slite seg ut hver dag heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yess da. Ble til at den rotslåtte sofapoteten kom seg ut på en joggetur med hunden i dag og. :)

Etter at hunden hadde gjort sitt fornødne, og jeg gjorde jo det som gjøres skal med det, tok jeg opp mobilen og trykte på "resume" på RunKeeper. La den nedi lomma, og jogget videre; "ACTIVITY STOPPED." ???? Åja, glemte å låse... så da har visst mobilen gnidd seg til et trykk på 'stop'. >< Fant ikke noen vei utav det, så måtte bare lagre det jeg hadde gått/løpt så langt og starte den på nytt.

Det var litt teit, syns jeg. Men men, får huske tastelåsen neste gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeeei! Mobilen min var utladet så den vekte meg ikke, og jeg sov til 12 i dag :(

Da får jeg bare hive meg i gang og sjekke hvor lista ligger i dag, sånn at jeg er helt utslitt i kveld sånn at døgnrytmen min ikke sklir HELT ut! :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok intervall-jogging på 1min jogg/1min gå, 1km. Tre minutters pause, så 1km til. Da var jeg *HELT* gåen en liten stund.

Da vet jeg det. Så får jeg prøve å gjennomføre det løpet to-tre ganger i uken for å presse meg selv. Blir jo ikke framgang uten at man presser grenser :) Må bare ikke falle for fristelsen å gjøre det for ofte.

Hvis noen har tips for hvordan jeg bør legge opp treninga så er jeg lyster øre. :) Målet er å få bedre kondisjon, og gulrota der fremme er å kunne jogge 5km sammenhengende.

Endret av Savagedlight
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...