Gå til innhold

Piercing i navlen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tok piercing i navelen når vi var i syden.. Var vel 29 juni. Renset godt og det grodde relativt fort uten noe rødhet, vondt, gugge eller sånn så jeg byttet piercing etter sånn... 4 uker? Det gikk helt fint og merket ingenting annet enn jeg gjør da jeg bytter i ørene (som jeg har hatt i 3-4 år).

Så var vi i syden igjen nå forrige uke, og etter det var den litt rød/øm og jeg byttet tilbake til piercingen jeg fikk når jeg tok den... Kirurgisk stål? Eller hva det heter. Og nå er begge "hullene" (altså der den går inn og kommer ut) røde med sånn... Akkurat som "flass" rundt. Det er veldig vondt å komme borti (akkurat som å rive av en sårskorpe på innsiden) og den setter seg fast hele tiden så jeg må presse den hardt gjennom hullet for å liksom "åpne det igjen" (skal ikke huden IKKE gro fast i kirurgisk stål? :s)...

Det virker ikke betent, ikke noe hovent, ikke mer rødt enn akkurat rundt og det kommer ikke noe væske eller slikt ut. Har prøvd å rense det både med klorhexidin, saltvann og vasket den med intimsåpe i dusjen, har også hatt ute piercingen for å rense "gjennom" selve hullet og jeg renset piercingen godt før jeg tok den i.. WTF skjer? Er det vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første sommeren jeg hadde piercig fikk jeg panikk da jeg ble rød rundt den. Renset og styra og ordna, helt til mamma spør: "Har du husket å spøre ordentlig med solkrem da?" :sjenert: Så det var grunnen til at jeg var rød....

Men uansett, jeg hadde en infeksjon en gang, og da ble jeg både rød og veldig hoven, salmtidig som jeg var kvalm og blek. Måtte på akutten, siden infeksjon i navelen kan spre seg inover i organene. Jeg ville gått innom et piercingstudio eller rett og slett til legen å forhørt meg om jeg var deg. Det kan være at du reagerer på metallet feks. Du burde heller ikke ha byttet piercing så raskt, tror jeg. Husk at man skal rense 2-3 ganger daglig de første 3-4 ukene, deretter en gang om dagen og etterhvert kan man trappe ned. Jeg renset min kun ukentlig etter ca 6 måneder!

Et siste tips: kirurgisk stål er ikke å anbefale! Gå for titanium! Dyrere ja, men bedre kvalitet, mindre problemer og mye bedre for hullet.

Skrevet

Jeg sluttet å rense etter 2 uker, hele saken så 100000 ganger bedre ut da.

Noen sier man kan bytte etter 1 mnd, noen sier 3 mnd... Jeg var på piercingstudio første gang jeg byttet for å være sikker på at det ikke var for tidlig (var der for noe annet egentlig da :P), så tror ikke de hadde byttet hvis det ikke burde vært gjort.

Jeg er ikke solbrent......... det har jo ingenting med at den sitter fast å gjøre heller?

Jeg reagerer jo ikke på metallet, hadde jo stangen i fra jeg tok den til jeg byttet første gangen :P merket jo ingenting da. oooog tviler på at de hadde gitt kirurgisk stål (hvis det er det jeg har da) til alle som tar piercing hvis det er dårlig. det er jo for at kroppen ikke skal støte den fra seg eller at den skal gro fast.....?

og jeg skrev at jeg ikke hadde infeksjon. hvertfall som sagt ikke hoven eller væske som jeg SKREV..

Skrevet

Oi, ta litt på vei eller? :forvirret: Jeg prøvde å skrive et hyggelig og hjelpsomt svar til deg, men jeg er ingen ekspert jeg heller, så jeg beklager hvis mine ord ikke var gode nok for deg. Den historien jeg skrev om solbrenhteten min var bare for morro skyld, etter det du skriver regnet jeg jo ikke akkurat med at det gjalt deg.

Hvis piercingen sitter fast i hullet og det gjør vondt må du jo skjønne at noe er galt? Infeksjon eller ei, det burde sjekkes ut :) Jeg leste innlegget ditt, så jeg vet hva du skrev om ingen håvenhet eller væske.

Og nei, de gir ikke automatisk kirurgisk stål til alle som tar piercing, da har du isåfall ikke vært på et bra sted. Jeg fikk velge mellom kirurgisk stål eller titanium. "Alle" har kirurgisk stål fordi det er det billigste alternativet. Det var også bare et tips, som du kan droppe om du vil ;)

Lykke til med piercigen da :)

• Liker 1
Skrevet

Oi, ta litt på vei eller? :forvirret: Jeg prøvde å skrive et hyggelig og hjelpsomt svar til deg, men jeg er ingen ekspert jeg heller, så jeg beklager hvis mine ord ikke var gode nok for deg. Den historien jeg skrev om solbrenhteten min var bare for morro skyld, etter det du skriver regnet jeg jo ikke akkurat med at det gjalt deg.

Hvis piercingen sitter fast i hullet og det gjør vondt må du jo skjønne at noe er galt? Infeksjon eller ei, det burde sjekkes ut :) Jeg leste innlegget ditt, så jeg vet hva du skrev om ingen håvenhet eller væske.

Og nei, de gir ikke automatisk kirurgisk stål til alle som tar piercing, da har du isåfall ikke vært på et bra sted. Jeg fikk velge mellom kirurgisk stål eller titanium. "Alle" har kirurgisk stål fordi det er det billigste alternativet. Det var også bare et tips, som du kan droppe om du vil ;)

Lykke til med piercigen da :)

Da kan det vel hende jeg har titanium? Jeg sa jo "tror jeg" mener jeg. Det var et bra sted ja, det stod pokaler der for det hadde vunnet diverse greier osv. Altså jeg er hypokonder/nervevrak NR 1 og jeg turte å ta der kun med TO drinker, så da er det bra. Hehe.

Var ikke meningen å avfeie deg om det virket sånn, var bare min måte å si at jeg ikke trodde det. Jeg vet ikke hva som skjer jeg, virker som den har begynt å oppføre seg som et sår. Byttet til gullstang og det ble verre, så byttet jeg til sølv og det ble ikke bedre, så nå har jeg tatt den kirugisk stål/titanum etc. i igjen, og det er litt bedre. Men det kommer sånn, skorpe rundt kanten nede, tror det er det den henger seg fast i... Jeg er veldig sånn gro fort da, liksom, har jeg et kutt f. eks. gror genseren fast i armen på 2 timer, men jaa, skal ta tattoo imorgen så får de til å se om det er noe stress da :-)

Skrevet

Da kan det vel hende jeg har titanium? Jeg sa jo "tror jeg" mener jeg. Det var et bra sted ja, det stod pokaler der for det hadde vunnet diverse greier osv. Altså jeg er hypokonder/nervevrak NR 1 og jeg turte å ta der kun med TO drinker, så da er det bra. Hehe.

Var ikke meningen å avfeie deg om det virket sånn, var bare min måte å si at jeg ikke trodde det. Jeg vet ikke hva som skjer jeg, virker som den har begynt å oppføre seg som et sår. Byttet til gullstang og det ble verre, så byttet jeg til sølv og det ble ikke bedre, så nå har jeg tatt den kirugisk stål/titanum etc. i igjen, og det er litt bedre. Men det kommer sånn, skorpe rundt kanten nede, tror det er det den henger seg fast i... Jeg er veldig sånn gro fort da, liksom, har jeg et kutt f. eks. gror genseren fast i armen på 2 timer, men jaa, skal ta tattoo imorgen så får de til å se om det er noe stress da :-)

Jeg tror det er bevegelsesirritasjon jeg. Noe som er veldig vanlig for sånne piercinger. Bytt til noe annet enn en ring, gjerne en sånn "banan". For da minsker du bevegelsen av piercingen. Tape den gjerne også. Rens med saltvann og ha på brulidine. La den være i fred ellers.

Skrevet

Jeg tror det er bevegelsesirritasjon jeg. Noe som er veldig vanlig for sånne piercinger. Bytt til noe annet enn en ring, gjerne en sånn "banan". For da minsker du bevegelsen av piercingen. Tape den gjerne også. Rens med saltvann og ha på brulidine. La den være i fred ellers.

Og ikke overrens! Vet om mange som får problemer fordi de overdriver rensinga, piller på eller bytter piercing i hytt og pine.

Skrevet

Thea: Renser den ikke nå, ved overdreven rens lar man ikke såret gro, da holder man det åpent. Og teipe den skal jeg ikke gjøre fordi... Når jeg var barn og plastret sårene mine grodde de ikke og ble betente fordi de ikke fikk luft så jeg har lært min lekse.

Jeg har aldri hatt ring i navlen, hahahah går det an i det hele tatt?!! Ante jeg ikke.

Jeg har hatt sånn banan siden jeg tok den, og det har jeg jo enda. Så aner ikke hvor det kom fra.

Men som sagt, det går bra nå, er bare at den "størkner" litt nede hvis det er skorpe, ellers ikke vondt og sånn lenger, og som sagt også: skal ta tattoo imorgen så sjekker det der.

Tipper problemet oppstod fordi vi var i Syden, det var sol og varme (som bakterier elsker) og vi badet hele tiden i et grumsete solkrem og svettefylt basseng så da byttet jeg/tok ut piercingen og renset gjennom hver dag fordi jeg er litt hygienefreak. Og jeg våkner til stadighet av at jeg prøver å dra den ut i søvne, så er sikkert det som har gjort det? :P

Skrevet

Thea: Renser den ikke nå, ved overdreven rens lar man ikke såret gro, da holder man det åpent. Og teipe den skal jeg ikke gjøre fordi... Når jeg var barn og plastret sårene mine grodde de ikke og ble betente fordi de ikke fikk luft så jeg har lært min lekse.

Jeg har aldri hatt ring i navlen, hahahah går det an i det hele tatt?!! Ante jeg ikke.

Jeg har hatt sånn banan siden jeg tok den, og det har jeg jo enda. Så aner ikke hvor det kom fra.

Men som sagt, det går bra nå, er bare at den "størkner" litt nede hvis det er skorpe, ellers ikke vondt og sånn lenger, og som sagt også: skal ta tattoo imorgen så sjekker det der.

Tipper problemet oppstod fordi vi var i Syden, det var sol og varme (som bakterier elsker) og vi badet hele tiden i et grumsete solkrem og svettefylt basseng så da byttet jeg/tok ut piercingen og renset gjennom hver dag fordi jeg er litt hygienefreak. Og jeg våkner til stadighet av at jeg prøver å dra den ut i søvne, så er sikkert det som har gjort det? :P

Jeg skjønner ikke hvorfor du spør om råd når du tydeligvis har svarene fra før. Og du trenger da ikke å svare spydig. Mitt råd om å bytte fra ring til labret var bare sånn generelt i tilfelle det var sånn at du faktisk hadde ring.

Forøvrig så er tape er noe helt annet enn å plastre. Det er å bare feste den til huden slik at den ikke beveger seg. Ikke dekke den helt til med masse plaster. Men lykke til med piercingen. Jeg gidder i hvertfall ikke gi flere råd til en som gir uttrykk for at svarene en får er skikkelig dumme.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du spør om råd når du tydeligvis har svarene fra før. Og du trenger da ikke å svare spydig. Mitt råd om å bytte fra ring til labret var bare sånn generelt i tilfelle det var sånn at du faktisk hadde ring.

Forøvrig så er tape er noe helt annet enn å plastre. Det er å bare feste den til huden slik at den ikke beveger seg. Ikke dekke den helt til med masse plaster. Men lykke til med piercingen. Jeg gidder i hvertfall ikke gi flere råd til en som gir uttrykk for at svarene en får er skikkelig dumme.

Spydig?! Hva snakker du om?

Spurte når jeg tok tatovering idag og han sa det så helt greit ut, og at det sikkert bare var irritert fordi jeg hadde vært i syden. Så sa han at jeg bare skulle rense med saltvann innimellom og ikke plukke. Så fikk jeg en mindre piercing jeg kunne bytte til hvis den beveget seg/var øm. Han sa jeg absolutt ikke måtte tape, for da får den ikke luft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...