Gå til innhold

Problemer med svigesøster..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et problem i min elskede svigefamilie; nemlig en av mine to svigesøstre! De er til sammen fire i søskenflokken, hun her er yngst og fire år eldre enn meg. Hun har alltid vært søt, snill og hyggelig. Men hun er også ganske kvass, sier hva hun mener, klager støtt og stadig og baksnakker alle andre. Så da baksnakker hun vel oss også, antar jeg..

Første gangen hun var hos sin bror, min samboer, etter at jeg flyttet inn fløy hun rett inn på kjøkkenet og begynte å rydde benk og ta oppvasken. Jeg synes ikke det er ok jeg, det var ikke strøkent der - men det har jo noe med å gjøre at jeg holdt på å flytte inn! Hva sier hun om meg da? Jeg er ikke dame og husmor nok? Jeg fikk fort følelsen av at jeg måtte være litt forsiktig med hva jeg gjorde - hver minste tabbe vil nok bli baksnakket til andre. Om jeg har på meg en tskjorte hun ikke synes er fin, om jeg sier noe hun synes er rart, etc. Jeg burde kanskje ikke bry meg, men jeg vil jo så utrolig gjerne at svigefamilien min skal like meg! Så da er det blitt sånn at jeg passer på alt jeg gjør, alt jeg sier og at jeg virkelig har noe fornuftig å si om jeg tar kontakt med henne..

Så, i forbindelse med bryllupet til min eldste svigesøster så hadde hun jo forberedt endel ting siden det er søsteren som skal gifte seg. Hun skulle ha hjelp til et par ting, jeg fikk sms midt på natten en ukedag om vi kunne hjelpe henne. Jeg skrev at selvsagt kunne vi det. Noen dager senere krevde hun at NÅ kom hun for å fikse det. Vi var ikke hjemme akkurat da, så da fikk hun noen andre til å fikse det. Senere ringte hun og ba om hjelp med noe annet, jeg visste ikke hvordan vi kunne hjelpe med det - og det visste ikke min samboer heller. Men vi sa at hun måtte jo bare komme til oss så kunne vi prøve alle tre. En halvtime senere får min samboer en kjeftemelding om at han aldri brydde seg og at hun visste vi hadde det travelt for tiden, men blablabla.. Skikkelig sur. Jeg ser ikke hva jeg gjorde galt her heller, men har erget meg lenge over at hun hersjer fælt med sin bror, krever ditten, krever datten, snakker til han i akkurat den tonen hun vil. Så jeg sendte sms tilbake til henne (siden alt hunikke fikk hjelp med tross alt var ting hun hadde tatt kontakt med MEG for) og oppsummerte vel egentlig bare at vi hadde jo tilbydt og å hjelpe, vi hadde jo gjort det vi kunne. Da fikk min samboer igjen en krass melding som begynte med at det var nå ikke meg den meldingen var til, blabla.. Ignorerer meg altså fullstendig og fortsetter å kjefte på min samboer. Og jada, jeg vet jeg ikke burde blandet meg, men jeg elsker jo mannen min og kan ikke fordra at han blir behandlet så dårlig!

Så, i forbindelse med bryllupet var også jeg spurt om å gjøre endel ting. Plutselig får jeg sms fra svigesøster som skal gifte seg om at jeg var fritatt fra alt jeg skulle gjøre - siden det virket som om vi hadde så mye å tenke på. Jeg har ikke snakket med henne i det hele tatt, dette har hun hørt fra søsteren sin. For det første er det ikke sant, for det andre er det ganske opplagt at hun har sitti og snakket skitt om oss og for det tredje så visste hun at det betød mye for meg å få ta del i bryllupet - så dette har hun gjort helt bevisst! Min stakkars svigesøster som gifter seg visste vel ikke hva hun ble blandet inn i. I tillegg dukket det opp endel småting som ble hinder for meg de neste dagene - som hun tydelig har "satt ut".

Jeg VET det bare er småting, men jeg blir så lei meg! Jeg klarer ikke ha et skikkelig forhold til henne når jeg vet hun baksnakker alt og alle hele tiden, når hun tydelig er såpass frekk at hun stikker kjepper i hjula for meg i forhold til resten av svigefamilien. Er dette ok? Det skal sies at resten av svigefamilien elsker jeg, herlige mennesker hele gjengen. Det er bare denne krasse, bortskjemte yngste datteren i familien som er problemet.

Bør jeg skjerpe meg, se forbi sånne ting? Ser forsåvidt ingen annen løsning, jeg er ikke interessert i å ta opp noen "kamp" med henne. Dette ble skrekkelig langt. Men nå fikk jeg i alle fall lettet litt på hjertet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble det her forståelig i det hele tatt?

Skrevet

Ble det her forståelig i det hele tatt?

Nei ikkje alt spes det om at brura sendte melding

Skrevet

joda, jeg skjønte det :)

jeg ville spurt om hun ville komme på kaffe en dag og luftet følelser og tanker du hadde da.

hun trenger tydeligvis å bli fortalt at "hør her!nå er det nok, dette er ikke ok, og jeg ønsker å stoppe det nå før det går for langt" og "jeg oppfattet det som at du prøver å stikke kjepper i hjulene, hvorfor gjorde du det slik egentlig?".

på denne måten får hun også tjangs til å lufte sin side av historien, kanskje var ikke ting ment slik fra hennes side slik du oppfattet det?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ringt til bruden og sagt at jeg vil gjene gjøre de oppgavene for jeg har gledet meg til å få ta del i bryllupet. Unngå å starte noen baksnakkingskampanje om hennes søster, uansett. Hvis hun sier noe om ikke du har det så travelt da? Så sier di nei, det har du alldeles ikke, du har både tid og lyst til å hjelpe når familie spør, sålenge du får litt varsel i forkant så du rekker å hive deg rundt.

Så kan du ta opp problemene med ndre søsteren istedet, at du ikke liker hvordan ting ble gjory. Vær rettferdig, direkte og fast.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke hun behandler deg bra og du burde absolutt snakke med henne om det, men jeg synes ikke du skal blande deg opp i hvordan hun 'herser' med storebroren sin. Kanskje hun er vant til å rydde litt når hun besøker ham, så det er ikke så rart at hun gjorde det samme bare fordi du også bodde der. Noen ting er gammel vane. Jeg er den bortskjemte lillesøsteren i min familie (av mine storebrødre, ikke av foreldre) og jeg vet jeg kommer til å ha litt problemer med å justere det når de får samboere som ikke er enig i at jeg er livets midtpunkt. :) Dette er uansett noe samboeren din selv får stå for, og hvordan forholdet hans til søsteren er synes jeg ikke du bør blande deg så mye oppi, for det kommer ikke noe godt ut av det.

Skrevet

Jeg synes ikke hun behandler deg bra og du burde absolutt snakke med henne om det, men jeg synes ikke du skal blande deg opp i hvordan hun 'herser' med storebroren sin. Kanskje hun er vant til å rydde litt når hun besøker ham, så det er ikke så rart at hun gjorde det samme bare fordi du også bodde der. Noen ting er gammel vane. Jeg er den bortskjemte lillesøsteren i min familie (av mine storebrødre, ikke av foreldre) og jeg vet jeg kommer til å ha litt problemer med å justere det når de får samboere som ikke er enig i at jeg er livets midtpunkt. :) Dette er uansett noe samboeren din selv får stå for, og hvordan forholdet hans til søsteren er synes jeg ikke du bør blande deg så mye oppi, for det kommer ikke noe godt ut av det.

..Men synes du virkelig selv at du er viktigere enn alle andre? :lete:

• Liker 1
Skrevet

Når broren får seg samboer, så er det faktisk også hennes kjøkkenbenk. Og hun har rett til å nekte andre damer å ta seg for på hennes kjøkken. Der er det bare å si fra hvordan du vil ha det, fast og bestemt, men ikke sint eller surt. En søster må tilvennes at det er nye folk i huset like godt først som sist. Jeg tror ikke du vil tjene noe på å smyge deg rundt i eget hjem på lang sikt, selv om søsteten kan bli litt snurt over å bli avtronet på kort sikt. Du får fortelle hvordan du vil ha de, så foreta en sjarmoffensiv så dere blir venner igjen. Du må sette deg i respekt hvis du ikke vil være noens dørmatte ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...