Gå til innhold

LA DYR FÅ VÆRE DYR!!


gerotten

Anbefalte innlegg

Alt for mange behandler dyrene sine feil.Noen har det med å innbille seg at dyr er som barn.Noen liker å kle dem opp,utstille dem, el lign..Jeg synes det er på tide å la dyrene få mer kontroll over sine egne liv.Ingen puddel synes det er stas å dra til skjønnhetssalongen,der negler blir lakkert og hunden blir dollet opp til den ser ut som en klovn.Noen ler å synes det er så søtt med slike ting,men jeg blir bare deppa.Hundene blir badet og parfymert før de skal feks på utstilling.Bort med den naturlige lukten som forresten er veldig viktig for hunder.La dyr få ha et meningsfylt liv for DEM,de eksisterer da vel ikke for at vi skal more oss?Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Delvis enig.

Jeg synes ikke det er ille å ha katten på utstillinger jeg...

Men nå har ikke jeg vært på andre dyreutstillinger, så de skal jeg ikke uttale meg om.

Ellers er for øvrig pusen her hjemme "barnet vårt", på en måte,- og vi må jo gi henne mat, stell, aktivitet og kos, som for et barn.

Men jeg er svært klar over at de ikke er barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske enig med deg. Jeg har rasekatt selv og har fått anbefalt å ta den med på utstilling. Men det vil jeg aldri gjøre! Jeg har ikke noe tro på at kattene synes det er ålreit å sitte flere timer i bur, bli vasket, pudret, børstet og løftet og sett på alle mulige vinkler...

Jeg vil aldri utsette kattene mine for noe de ikke trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to babyer i hus: en gul labrador tispe og en sort labrador hanne. Jeg koser med dem, jeg duller med dem, jeg steller dem, jeg snakker med dem og jeg lar dem leke sammen, møte andre hunder, jakte litt, kanskje spore litt, løpe masse løs i skogen, apportere, bruke hodet på lydighet. Jeg elsker de firbente babyene mine og de elsker meg.

Ikke alle hunder tar skade av litt menneskeliggjøring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen dyr direkte lider av utstilling en-to ganger i året.

Jeg ser på dyra mine som mine barn. Og de blir behandlet etter det. Bortskjemt til de grader, men de er verdt det.

Skulle jeg la ildern være ilder.. ville det si at den skulle løpt rundt og bitt folk og gjort fra seg der det passet den. Trening av dyr er viktig. De har jo biltt avlet frem av mennesker i mange år, og har tilpasset sin levemåte etter vår(og litt omvendt)

Delvis enig med innlegget ditt. Men så lenge ikke ting overdrives, mener jeg at alt er ok.

Selv er jeg heller mot sirkus, der villedyr i fangenskap skal oppføre seg som mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er viktig at dyr på leve som dyr. Forskjellen på mennesker og dyr er at vi kan tenke og har laget oss en kulturell verden, mens dyr kategoriseres under natur. Vi velger å ta med oss dyra inn i vår kulturelle verden, og da blir det enda viktigere for oss å ha kunnskap om dyrets behov og hva som strider mot deres natur. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg enig med deg. :Nikke: Det er mye hysteri rundt det å dolle opp dyrene i "fjonge" klær. Ser med skrekk på hva enkelte i USA finner på. Der er kjempestas å la vovven gå i siste mote, og butikker som selger klær til dyr popper opp over alt. :o Det ville jo være en tragedie hvis ikke den firbente blir sett i designerklær.

Selv har jeg en kastratpus, og han gjør stort sett det han ønsker. Herpe sofaen i stuen vet han at vi ikke setter pris på, men han er da stort sett verdens snilleste pusegull. :D

Ingen klær på den katten, bare masse kos, stell og omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet helt enig! Samtidig: Selv om jeg syns det er fjollete og trist med folk som kler opp puddelen sin, så tenker jeg også at så lenge dyret har det bra og det gir eieren noe (kanskje den eneste gleden en gammel enkefrue har i livet :( ) så er det vel greit?

Med å ta dyrene vekk fra sitt naturlige habitat og inn i husene våre, har vi jo allerede ødelagt deres naturlige liv, så om det er ille, er vel skaden allerede skjedd?

Har forøvrig lest et sted at huskatter som av en eller annen grunn blir overlatt til seg selv i naturen (og som overlever....) forandrer seg: De vokser og blir større, og de får et annet ansikt. Dette fordi huskatter aldri blir helt voksne fysisk (og mentalt?). De er som evige kattetenåringer som har mamma/pappa til å passe på seg/fôre seg i motsetning til en naturlig, vill katt som på et tidspunkt blir voksen. Merkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...