Gå til innhold

Sjekke ektemenns vandel?


Nusse

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om dette forslaget:

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/3301947.html

Burde dette ikke også gjelde for norske kvinner som vil gifte seg med utenlandske menn? Og hvorfor skulle ikke norske kvinner kunne sjekke norske menns vandel før eventuelt ekteskap?

Synes forsåvidt forslaget har mye for seg, men alle burde i tilfelle ha samme rettigheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes forsåvidt forslaget har mye for seg, men alle burde i tilfelle ha samme rettigheter!

Greit nok, men da bør det gjelde alle....kvinner som menn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man ikke skal gifte seg med folk man ikke stoler på?

Desverre er det jo mange tragiske tilfeller av at folk stoler blindt på psykopater. Men de som burde gjøre det vil kanskje ikke bruke retten til å sjekke vandel heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvorfor skulle ikke norske kvinner kunne sjekke norske menns vandel før eventuelt ekteskap?

Eller at norske menn skal kunne sjekke norske kvinners vandel før et eventuelt ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilket stadium i "gifteprossessen" skal kvinnene gis denne muligheten?

Skal kvinnene kunne få innsyn hvis mennene motsetter seg dette?

Hvordan blir mennenes rettssikkerhet (f.eks. personvernet) ivaretatt?

Hvordan skal man bevise/konstantere at dette er folk som virkelig skal gifte seg, eller om det bare er vanlige, nysgjerrige mennesker?

Skal en gang dømt bety alltid dømt, og skal en dom skal alltid henge som et Demokles-sverd over den dømte?

Hvem skal forklare dommenes art/innhold for personer med annet språk og kultur?

Som dere andre påpeker: Hvorfor gjøre forskjell på mann/kvinne, norsk/utenlandsk?

Osv osv

Min mening: Dette virker lite gjennomtenkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man faktisk kunne forhindre noen tragedier ved å finne en måte å gjøre dette gjennomførbart på. Jeg mener også at det må være like rettigheter for alle. Når man gifter seg, må faktisk ektefeller gi hverandre en egenerklæring på at de ikke har kjønnssykdommer. Jeg mener at dette kan være på linje med det, bare at det ikke er en egenerklæring, men en vandelsattest. De har det jo når de ansetter folk som skal jobbe med barn, så hvorfor ikke ved ekteskap?!?

En annen ting er at mange svimer rundt og tror de skal reformere mannen sin eller kona si, sånn redningsengler... så kanskje noen ville se på en eller annen dom som sin utfordring... "Hos MEG skal det iallefall ikke bli slik" - så jeg tror ikke alle tragedier ville kunne unngås.. men noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man ikke burde gifte seg i det hele tatt.....

Heeeyy !!!

Måkke si sånt så tidlig på morran!

En stakkar kan jo sette hjertet i halsen..... :ler:

Er forøvrig enig med dere. En slik rettighet bør gjelde for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke alle som vil sjekke i strafferegisteret da? Eller er det beskyttet av personvernet? Hvordan skulle ellers de utenlandske damene kunne sjekke? Og jeg tror faktisk det er enklere å ta det andre veien, hvis en dame i thailand søker om familiegjenforening her pga ekteskap, så gir ambassaden henne informasjon hvis mannen er tidligere straffedømt pga. konemishandling. Det er da mye lettere å gjennomføre enn å få kvinner til å sjekke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke alle som vil sjekke i strafferegisteret da? Eller er det beskyttet av personvernet?

Meget streng taushetsplikt, krever lov for å få se i det. Ville du likt om hvem som helst kunne sjekke deg?

Burde dette ikke også gjelde for norske kvinner som vil gifte seg med utenlandske menn?

Du forstår vel at Norge ikke kan bestemme hvilke registre norske kvinner skal få titte i i andre land?

Synes selv det er en super ide, når man leser om menn som har kone nr 5 fra polen, og alle er blitt banket til det ugjenkjennelige og sendt ut av landet etter kort tid.

Men synes ikke de bør få lese i strafferegisteret ukritisk, men at myndighetene kan gjøre oppmerksom på voldssaker mot kvinner de har bodd med før. Andre kriminelle ting bør forbli hemmelig, slik det er for deg og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at mange svimer rundt og tror de skal reformere mannen sin eller kona si' date=' sånn redningsengler... så kanskje noen ville se på en eller annen dom som sin utfordring... "Hos MEG skal det iallefall ikke bli slik" - så jeg tror ikke alle tragedier ville kunne unngås.. men noen.[/quote']

Merkelig fenomen det du beskriver her, det er jo t.o.m. kvinner som skriver til voldsforbrytere i fengslene (f.eks. de dømte i Baneheiasaken!).

Så er det de som endelig klarer å komme seg ut av et forhold med vold og overgrep, bare for å gå rett til en ny mann som ikke er noe bedre! :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...