Gå til innhold

ROTTER TÅLER IKKE VANN!!


gerotten

Anbefalte innlegg

OBS ALLE ROTTEEIERE!!Jeg har hatt mange rotter i mitt liv.Jeg har alltid blitt veldig knyttet til hver eneste en,og derfor er det trist at de ikke lever så lenge.Ofte dør de av kreft eller LUFTVEISINFEKSJON/LUNGEBETENNELSE.Dette fikk mange av mine rotter,og jeg var fortvilet fordi jeg ikke kunne finne ut hva det var på den tiden,jeg så at de nøys og var snørrete,og pustet tungt.Jeg dro til vetrinæren min gang på gang.Hver gang fikk jeg det samme svaret:Vi må ta pensilin og håpe at det går over(Som det IKKE gjorde)Jeg så at de ble sykere og sykere,og til slutt døde de.Dette hendte med ca rotter.Og så en dag etter at jeg fikk internett ser jeg på en rotteside at de nr1)Ikke kan bli våte da de kan bli syke at veldig lite når de er våte ok kalde.2)Od dette er det utrolige:De tåler ikke SPON!(sagfliset du får kjøpt i dagligvarehandlen)Sponet inneholder et støv som de får i lungene og det er omtrent en sikker død å bruke det over tid.Bittert at ikke veterinæren visste dette.Ingen opplyser om slikt i dyrebutikken heller!UTROLIG ELLER HVA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Jeg måtte også lære den harde veien. Mine døde også av lungebetennelse, men jeg avlivde de etter å ha prøvd pencilinkur en gang. Brukte også spon, og det andre harde greiene. Husker ikke hva det het, men de bruker det i dyrebutikkene, men enkelte rotter kan faktisk reagere på det også :o

Det en skal bruke er avispapir som har lagt i noen dager slik at sverten ikke farger av, for da sparer en rottene for små spon i lungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagflis er noe dritt! :(

Burde vært forbeholdt staller!

Vi advarer også mot bruk av sagflis til ilder pga. samme ting. Støvet ødelegger lungene...

Alternativt kan man bruke f.eks. yesterdays news (sammenpresset papir. Ser ut som pellets.) eller spesialmekket papir til rottebur. Men det vet dere sikkert allerede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er dyrebutikker dårlig til å informere om rotters behov. Jeg er rotteentusiast, og bruker mye tid på mine egne rotter, og å lære mer om arten deres generelt.

Rotter har blitt holdt som kjæledyr i over 100 år. De rottene man finner i dyrebutikk har ikke vært villrotter på utallige generasjoner, og man har brukt innavl og linjeavl for å få fram rotter med spesielle farger, pelstyper, ører, haleløse rotter osv. Derfor har det seg sånn at tamrottene våre har dårlig immunforsvar.

Det stemmer ikke at rottene ikke tåler vann, men det stemmer at de ikke tåler å være våte og kalde. Skal man likevel bade rottene sine på vinteren, skal man passe på å ha de i et varmt rom til pelsen tørker.

Det stemmer også at rotter ikke skal ha spon/sagflis. Støvet fra dette strøet, trekker seg inn i luftveiene på rotta, og kan gjøre den syk. Dette BØR dyrebutikker informere kjøpere om. Kjøper man imidlertid rotter fra private oppdrettere, får man mer informasjon, da oppdrettere gjerne vil forsikre seg om at rottene de selger får det bra!

Det beste alternativet man finner til burstrø til rotter i butikker, er Yesterday's News som er pellets laget av resirkulert avispapir, som medlem av NTF (Norsk TamrotteForening) får man imidlertid kjøpt et strø laget av asp, som er beregnet for labrotter og labmus.

Vil anbefale alle rotteinteresserte å ta en titt på NTF sin hjemmeside!!

http://www.tamrotter.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Lungebetennelse er nok en vanlig utgang på et rotteliv, desverre, men også andre ting kan skje. Ene hetterotten måtte vi til dyrlegen med nå i vår, for hun ble plutselig så rar. Hun hadde store problemer med balansen, problemer med å gå, datt bakover helt ukontrollert hvis hun prøvde å klatre eller reise seg på to, hun sluttet å spise, fikk stygg pels og små sår fordi hun skrapte seg opp. Det viste seg at hun hadde fått hjerneslag! Så hun ble avlivet, stakkar...

Søsteren lever enda, har hatt henne i to år nå. Hun er pigg og fin enda heldigvis! :D Og etter hun ble alene er hun blitt en skikkelig koserotte, det var hun ikke før. Det var det nemlig søsteren som var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, altfor mange rotteliv ender i sykdom. Det er veldig trist, og man er heldig hvis man får ha rotta si i mer enn to år. De fleste rotter er ganske gamle da, og kan dø av alderdom selv om de ikke har vært syke.

De er elskelige, sosiale små vesener, og det er veldig trist når man mister en av dem. Selv om de er små, har alle hver sin personlighet, og det er utrolig givende å bli kjent med dem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære hulderlise.Den rare oppførselen kan være at rotta har fått kreft(meget vanlig) og at den har spredt seg til hodet og gått utover balansenervene.Det har hendt meg,både med katt og rotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten kan det ha skjedd ved at rotta hadde luftveisinfeksjon, og fikk betennelse i mellomøret. Da henger rottas hode skjevt, og det går utover balanseevnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta
Kjære hulderlise.Den rare oppførselen kan være at rotta har fått kreft(meget vanlig) og at den har spredt seg til hodet og gått utover balansenervene.Det har hendt meg,både med katt og rotte.

Kan godt hende det kan ha vært kreft - men dyrlegen mente det var et hjerneslag. Og i forhold til symptomer og årsaksforhold når det gjelder hjerneslag, så tror jeg også det. Men det spiller ingen rolle nå, dakkar rottusen lever uansett ikke lenger. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Kan nok være enig med deg Lurven, de kan "lungebetennelse" og "mellomørebetennlse" - og det er det. Og det kan jo de fleste rotteeiere også.

Forskjellen er at dyrlegen kan skrive ut medisiner, det kan ikke vi....

Men mange dyrleger spesialiserer seg og driver smådyrpraksis, og de kan mye om gnagere også! Så har man valget, så går man med rotten til en som kan smådyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med andre smådyr og sagspon da? ...*kikke på marsvinburet* ...Det blir ikke akkuratt lite støv av sponet og høyet .... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...