Gå til innhold

Å begynne på vgs på nytt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som vet hva jeg må gjøre hvis jeg ønsker å gå tilbake på videregående? Jeg har fullført mine 3 år på allmenn studieretning for noen år siden, men angrer på at jeg ikke valgte noe yrkes rettet.

Jeg ønsker så gjerne å gå denne linja, vet noen hvordan mulighetene er for dette?

:goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå som privatist hos NKI eller NKS. Det gjør jeg, og jeg har også fullført vgs tidligere.

Ellers har kommunen din har kanskje tilbud om voksenopplæring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men jeg har lyst til å bli laborant. Så det blir litt annerledes. Jeg har jo allerede allmen, så jeg har jo liksom brukt opp "retten" min. Noen som vet om eller hvordan dette kan gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Jeg gikk også 3 år, vil også gå yrkesrettet! Ønsker ikke å betale i dyre dommer for nettbasert kurs og så ta privatisteksamen i alle fag, ønsker å være på en skole og få hjelp av lærerere spesielt til praktiske fag. Kun allmen tilbys som voksenopplæring i min kommune :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Jeg gikk også 3 år, vil også gå yrkesrettet! Ønsker ikke å betale i dyre dommer for nettbasert kurs og så ta privatisteksamen i alle fag, ønsker å være på en skole og få hjelp av lærerere spesielt til praktiske fag. Kun allmen tilbys som voksenopplæring i min kommune :sjenert:

Da er vi to da :) Jeg ønsker heller ikke det, og tror strengt tatt ikke det er mulig for å bli laborant. Jeg ønsker også å ha en lærer jeg kan spørre og forholde meg til. Privatist skolene er svindyre, og jeg tror ikke de tilbyr noe a la laborant heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt den aktuelle skolen og hør om de har ledige plasser på linja, og om det eventuelt går an å få til en ordning. Uansett begynner det å bli sent å komme i gang i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen planer om å få gjennomført dette i høst, men kanskje neste. Om det i det hele tatt er mulig.

Finnes det ikke noe sted hvor man kan få oversikt over hvilke videregående skoler som har hvilke linjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen planer om å få gjennomført dette i høst, men kanskje neste. Om det i det hele tatt er mulig.

Finnes det ikke noe sted hvor man kan få oversikt over hvilke videregående skoler som har hvilke linjer?

www.vilbli.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen rett til videre gratis utdanning når du allerede har fullført videregående. Du kan selvsagt kontakte de ulike skolene slik noen har foreslått, men problemet med dette er at det handler om økonomi og ikke bare hvor mange ledige pulter de har. At de har ledige plasser betyr ikke at de kan ta deg inn, da noen faktisk må betale for det. I utgangspunktet får de kun betalt for elever med rett til utdanning. Du kan prøve å legge saken din frem for skoler og inntakskontoret i din fylkeskommune, men det er ikke gitt at du vil komme så veldig langt. Når det er sagt kommer du i hvert fall ingen vei ved å ikke prøve.

Kan jeg spørre hva det er du har lyst til å jobbe med? I og med at du har bestått videregående og har generell studiekompetanse (regner jeg med) ville jeg seriøst vurdert en høyere utdanning.

Det er flere lab-relaterte utdanninger på høyskoler og universiteter. Jeg vet jo ikke akkurat hva du ønsker å jobbe innenfor, men for eksempel bioingeniør er en treårig yrkesrettet medisinsk labutdanning der du ender opp med god labkompetanse og autorisasjon som helsepersonell (krever dog noe realfag fra VGS). Du kan sikkert får flere andre forslag også, alt ettersom hva du ønsker å jobbe med.

Jeg ville i hvert fall vurdert det. Det er klart dette er betydelig mer krevende utdanninger enn laborant, men de kan samtidig også være mer givende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med at du allerede har fullført vgs, er at du ikke har skolerett lengre. Dette betyr at du kommer sist i køen når du søker, så pleier klassen vanligvis å bli full, blir det nok vanskelig for deg. Man har ikke krav på voksenopplæring når man allerede har vgs desverre. Men du kan begynne på en privatskole... Mest sannsynlig må du nok ta det som privatist og betale for skolegangen. Det positive med privatistutdannelsen (selv om det er dyrt) Er at du har krav på stipend fra lånekassen på samme nivå som de som tar høyere utdannelse... Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være kynisk på noen måte, men jeg tror det er så enkelt at du nok blir nødt til å betale selv... Det ville vært veldig urettferdig om samfunnet skulle betale hver gang noen har utdannet seg og så vil ombestemme seg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Hvorfor ikke ta en høyere utdanning som ligner på den yrkesrettede linjen du ønsker? En bachelor vil ta 3 år, like lang tid som 1 år yrkesfag + 2 år lærling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel ta noe annet ja.. :sjenert: Var ikke klar over at det var så komplisert. Tenkte at om det var ledige plasser var det null stress.

Har vgs ja, og ganske OK karakterer. Men ikke særlig med realfag da. Men jeg ander ikke hva jeg kan ta som tilsvarer laborant da. Vil ikke bli bioingeniør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å være kynisk på noen måte, men jeg tror det er så enkelt at du nok blir nødt til å betale selv... Det ville vært veldig urettferdig om samfunnet skulle betale hver gang noen har utdannet seg og så vil ombestemme seg...

Skjønner :) Men hvor kan man betale? Hvilken skole tilbyr noe slikt? Tror nok ikke det er noen muligheter for oss som vil bli laborant, men ikke valgte det når vi var 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel ta noe annet ja.. :sjenert: Var ikke klar over at det var så komplisert. Tenkte at om det var ledige plasser var det null stress.

Ja, men ledige plasser betyr egentlig «ledig plasser for elever med utdanningsrett som det offentlige betaler utdanningen for». Mange misforstår her og tror at skoler bare kan fylle på med folk så lenge de fysisk har plass.

Har vgs ja, og ganske OK karakterer. Men ikke særlig med realfag da. Men jeg ander ikke hva jeg kan ta som tilsvarer laborant da. Vil ikke bli bioingeniør.

Det er vel egentlig ingenting som direkte tilsvarer det. Laborant er tross alt helt i bunnsjiktet av utdannelser og på høyere nivå finner du vel bare studier der «laborantdelen» bare er en del av en mer omfattende utdannelse innenfor biologi/kjemi. Laboratoriearbeid er og blir et naturvitenskapelig felt.

Det bør jo også kanskje nevnes at mange av de som går laborant begynner på denne typen studier etterpå for å utvide mulighetene sine.

Du sier du ikke vil bli bioingeniør. Ok, det er jo greit, men hva er det du egentlig ønsker å jobbe med? Hva ville din drømmestilling vært?

Skjønner :) Men hvor kan man betale? Hvilken skole tilbyr noe slikt? Tror nok ikke det er noen muligheter for oss som vil bli laborant, men ikke valgte det når vi var 16.

Dette er nesten noe du må forhøre deg med fylkeskommunen om. Jeg tror ikke det er noen private som tilbyr noe standard utdanningsløp for faglaborant (eller noen som helst annen form for utdanning med mål om å ta fagbrev for den saks skyld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker i post #4 her. Jeg vil bli skredder/draktsyer, og det finnes ingen alternativ på høyskole/universitet for det dessverre. Så om man har tatt allmen er løpet kjørt evt reise til utlandet for å studere? :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er i samme situasjon. Da jeg gikk på vgs ble jeg syk (gjentakende kraftige infeksjoner) og jeg var så utmattet fra midten av 2.kl og helt ut 3.kl at jeg ikke klarte å konsentrere meg fullt om skolen. Endte opp med å prioritere et par fag, resten var det en bragd om jeg klarte en time uten å måtte støtte mitt eget hode. Snakket ikke med skolen om dette, og det var heller ingen av de ansatte som reagerte fordi jeg uansett fikk ganske greie karakterer (finfin hjerne). Har i senere tid funnet ut at jeg trolig hadde fått lov til å ta vgs over 4 år, men alt dette spiller ingen rolle nå som jeg har fullført.

Skal studere medisin, men har ALT for dårlige karakterer til dette (gikk ut med ca 50 studiepoeng). Nå har jeg startet på proskjektet med å ta opp hvert enkelt fag som privatist. Må sannsynligvis ta opp igjen rundt 8 fag, og jeg tar 2 nå i høst. Så dette kommer til å ta laang tid. Hadde håpet jeg kunne gå et år på påbygg, for da hadde jeg fått tatt rundt 5 av de fagene jeg uansett må ta opp. Men fikk ikke lov. Om jeg hadde fått lov til å starte på vanlig vgs igjen hadde det også vært konge, siden privatisteksamer er heftig! Vurderer å be om et møte med fylkeskommunen om de kan se på saken, inntil videre må jeg bare lese mot priv.eksamen...

Sånn i forhold til at det koster penger for hver enkelt elev, vet noen om hvor mye dette er snakk om og om det evt går ann å betale for det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er i samme bås som AB nr4.. Utrolig kjipt når de ikke har noen mulighet til å ta det på f.eks yrkesskole el.

Eller går det? Hva er evt. billigst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon. Da jeg gikk på vgs ble jeg syk (gjentakende kraftige infeksjoner) og jeg var så utmattet fra midten av 2.kl og helt ut 3.kl at jeg ikke klarte å konsentrere meg fullt om skolen. Endte opp med å prioritere et par fag, resten var det en bragd om jeg klarte en time uten å måtte støtte mitt eget hode. Snakket ikke med skolen om dette, og det var heller ingen av de ansatte som reagerte fordi jeg uansett fikk ganske greie karakterer (finfin hjerne). Har i senere tid funnet ut at jeg trolig hadde fått lov til å ta vgs over 4 år, men alt dette spiller ingen rolle nå som jeg har fullført.

Skal studere medisin, men har ALT for dårlige karakterer til dette (gikk ut med ca 50 studiepoeng). Nå har jeg startet på proskjektet med å ta opp hvert enkelt fag som privatist. Må sannsynligvis ta opp igjen rundt 8 fag, og jeg tar 2 nå i høst. Så dette kommer til å ta laang tid. Hadde håpet jeg kunne gå et år på påbygg, for da hadde jeg fått tatt rundt 5 av de fagene jeg uansett må ta opp. Men fikk ikke lov. Om jeg hadde fått lov til å starte på vanlig vgs igjen hadde det også vært konge, siden privatisteksamer er heftig! Vurderer å be om et møte med fylkeskommunen om de kan se på saken, inntil videre må jeg bare lese mot priv.eksamen...

Sånn i forhold til at det koster penger for hver enkelt elev, vet noen om hvor mye dette er snakk om og om det evt går ann å betale for det selv?

Hvor gammel er du? Du kan ta fag etter 23/5-regelen(trenger kun matte, naturfag, engelsk, historie, samfunnsfag og norsk + event. realfag), men da kan du ikke søke på studie før det året du fyller 23, og du må også dokumentere med 5 år med jobb og/eller studie.

Mine 5 år er fordelt på 3 år med vgs, 1 år på fhs og 1 år med 100% jobb , men jeg kunne også velge 2 år med 50% jobb istedenfor 1 år med 100% jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du? Du kan ta fag etter 23/5-regelen(trenger kun matte, naturfag, engelsk, historie, samfunnsfag og norsk + event. realfag), men da kan du ikke søke på studie før det året du fyller 23, og du må også dokumentere med 5 år med jobb og/eller studie.

Mine 5 år er fordelt på 3 år med vgs, 1 år på fhs og 1 år med 100% jobb , men jeg kunne også velge 2 år med 50% jobb istedenfor 1 år med 100% jobb.

Jeg blir 20 i år, er ikke jeg da litt for ung for 23/5-regelen? Og jeg har jo alle fagene jeg trenger, er det da sånn at jeg kan bare vente til jeg blir 23 også kommer jeg inn på medisinstudiet? Det høres snodig ut.

Endret av rox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...