Gå til innhold

Kjekk artikkel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noen motivasjonsfaktorer til å begynne å jogge også? Jeg kan egentlig ikke fordra det, det gir liksom ingen mening og jeg blir så utrolig fort sliten. Jeh har spilt fotball i alle år, og kan løpe i 2 timer etter en ball, men jogging. Dååån, jeg blir sliten etter noen meter. Likevel klarer jeg fint en time halvannen på spinning, jeg trener ganske mye og er i god form. Men finner ikke koden til denne løpingen altså. Noen gode råd :)

Skrevet

"Ny forskning viser at du kan forbrenne opp mot 20 ganger så mye ved å kun trene kondisjon"

Det står jo bare at Styrketreningsgruppen skulle gjennomføre åtte øvelser med 12 repetisjoner i tre sett, tre ganger i uken, så hvordan kan de da fastslå at man forbrenner 20 ganger så mye når det finnes 100 forskjellige måter å trene styrke på med tanke på intensitet og tyngde?

Å løpe 5km 4 ganger i uka er da være mye mer slitsomt enn å trene 8 styrkeøvelser 3 ganger i uka. La oss si at de øker intensitet og tyngde programmet på styrke slik at den fysiske påkjenningen blir like stor under styrke som kondisjonstreningen, da skal det være sikkert og visst at man ikke vil forbrenne 20 ganger så mye ved kondisjon.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har du noen motivasjonsfaktorer til å begynne å jogge også? Jeg kan egentlig ikke fordra det, det gir liksom ingen mening og jeg blir så utrolig fort sliten. Jeh har spilt fotball i alle år, og kan løpe i 2 timer etter en ball, men jogging. Dååån, jeg blir sliten etter noen meter. Likevel klarer jeg fint en time halvannen på spinning, jeg trener ganske mye og er i god form. Men finner ikke koden til denne løpingen altså. Noen gode råd :)

Vel for å være ærlig så begynte jeg å jogge for 1 1/2 år tilbake siden....før det så hadde jeg ikke jogget siden jeg MÅTTE løpe på ungdomsskolen. Jeg har alltid vært en anitjogger, og synes det var DØDskjedelig...

Jeg startet med powerwalking for å komme i bedre form, men på et punkt så gav det meg ikke motstand...jeg hadde også fryktelig lyst å få ned fettprosenten, og da brente jeg rett og slett ikke nok med powerwalkingen.

Så jeg bet i det sure eplet og begynte med joggeintervaller og seriøst; Trodde jeg skulle omkomme etter 5 meter :sjokkert:

Pur vilje fikk meg igjennom startfasen; Tanken på at en VET at det som gjør vondt det gjør en sterkere! *Spiller "Eye of the Tiger" i hodet*

Etter et par uker så var plutselig ikke så ille; etter 3 måneder hadde jeg allerede redusert fettprosenten kraftig.

Og er her er motivasjonen; Av alt jeg har trent: Boksing, kampsport, spinning, styrke etc så er jogging den formen for trening som har gitt meg ufattelige resultater på KORTEST tid.

Jeg har oppnådd kroppen jeg alltid har ønsket meg kun ved å investere en halvtime 5-7 dager i uka...

:danse:

Endret av *Maja*
  • Liker 2
Skrevet

Vel for å være ærlig så begynte jeg å jogge for 1 1/2 år tilbake siden....før det så hadde jeg ikke jogget siden jeg MÅTTE løpe på ungdomsskolen. Jeg har alltid vært en anitjogger, og synes det var DØDskjedelig...

Jeg startet med powerwalking for å komme i bedre form, men på et punkt så gav det meg ikke motstand...jeg hadde også fryktelig lyst å få ned fettprosenten, og da brente jeg rett og slett ikke nok med powerwalkingen.

Så jeg bet i det sure eplet og begynte med joggeintervaller og seriøst; Trodde jeg skulle omkomme etter 5 meter :sjokkert:

Pur vilje fikk meg igjennom startfasen; Tanken på at en VET at det som gjør vondt det gjør en sterkere! *Spiller "Eye of the Tiger" i hodet*

Etter et par uker så var plutselig ikke så ille; etter 3 måneder hadde jeg allerede redusert fettprosenten kraftig.

Og er her er motivasjonen; Av alt jeg har trent: Boksing, kampsport, spinning, styrke etc så er jogging den formen for trening som har gitt meg ufattelige resultater på KORTEST tid.

Jeg har oppnådd kroppen jeg alltid har ønsket meg kun ved å investere en halvtime 5-7 dager i uka...

Ah, så deilig å lese! Jeg har også vært en sånn gåer. Men har plutselig fått en trang til å begynne å løpe på gåturene. Har derfor begynt å jogge mer eller mindre 4-5 dager i uka, men bare en halvtime hver gang. Så det var motiverende å se at den oppskriften har funka for deg :D

Skrevet

Det eneste som egentlig får meg ut er at jeg har lagt inn Misjonen, med Antonsen og Golden, på iPoden. Da går tida fort og jeg glemmer at jeg løper når jeg har det å høre på. Er så underholdene atte. Så kan jeg glede meg til å høre på det en halvtimestid når jeg er ute og løper ;)

Gjest Villrips
Skrevet

Jeg liker ikke å jogge, men nå skal jeg pokker meg begynne med det! Den kroppen der vil jeg ha! :nigo: Du er råflink!

Skrevet

Det eneste som egentlig får meg ut er at jeg har lagt inn Misjonen, med Antonsen og Golden, på iPoden. Da går tida fort og jeg glemmer at jeg løper når jeg har det å høre på. Er så underholdene atte. Så kan jeg glede meg til å høre på det en halvtimestid når jeg er ute og løper ;)

Jeg hørte også på Antonsen og Golden før under løpeturen men det fungerte dårlig fordi jeg lo så mye at pulsen ble alt for høy, noe som resulterte til at jeg ikke kunne gjennomføre den planlagte ruta.

Det samme gjelder musikk. Når jeg hører veldig bra musikk, så ligger pulsen min alt for høyt, og da klarer jeg rett og slett ikke å yte...

Skrevet

Jeg liker ikke å jogge, men nå skal jeg pokker meg begynne med det! Den kroppen der vil jeg ha! :nigo: Du er råflink!

Hehe...jogging er ikke noe morro å starte opp med, men det er så gøy den dagen du plutselig merker at formen blir bedre! At du klarer å løpe litt lenger og litt lenger...Før du vet ordet av det er det nesten terapi å jogge mens musikken strømmer....hodet blir tømt for tanker og en blir ikke pesen lenger, man kan bare nyte joggeøkten... :rodmer:

Så sett i gang! Jeg heier på deg og IKKE gi opp de dagene det gjør vondt og en er støl; For hver støle muskel er en muskel som bygger seg opp, og for hvert joggesteg så brenner du bort litt av fettet :hoppe:

:duskedame:

• Liker 1
Skrevet

Ah, så deilig å lese! Jeg har også vært en sånn gåer. Men har plutselig fått en trang til å begynne å løpe på gåturene. Har derfor begynt å jogge mer eller mindre 4-5 dager i uka, men bare en halvtime hver gang. Så det var motiverende å se at den oppskriften har funka for deg :D

Det er en fantastisk følelse ikke sant? Når en plutselig begynner å løpe og en ser hvor lett det egentlig går? Og progresjonen kommer så raskt...nå løper jeg med 2% helling og i 9 km/t...da jeg startet begynte jeg på 6 km/t...

Så ja! Det funker :danse:

Skrevet

Jeg synes metoden i forsøket er kritikkverdig. Såklart forbrenner du mer når du gjør mer arbeid.

Det er også verdt å nevne at i kilden som kk brukte står det at de fikk samme resultat dersom de trente styrke og jogget - i tillegg til at muskelmassen økte.

Men for all del. Jogging er utrolig bra trening for de som klarer det.

• Liker 1
Skrevet

Uansett bør man jo uansett trene et minimum av styrke, så man holder musklene vedlike og får annen type belastning enn kun jogging.

Om man er overvektig (er vel de som sliter mest med internt magefett uansett) så er det ikke anbefalt å hive seg i gang med jogging uansett, det blir hardt for knærne. En kombinasjon er vel alltids ønskelig :)

Skrevet (endret)

Det var noe jeg ikke skjønte i den artikkelen :klo:

Gruppen som kun trente kondisjon skulle jogge 20 kilometer per uke på 80 prosent av makspuls. Styrketreningsgruppen skulle gjennomføre åtte øvelser med 12 repetisjoner i tre sett, tre ganger i uken.

Kombinasjonsgruppen skulle gjøre begge deler.

Den ene gruppen testpersoner, som kun trente kondisjon, «mistet» cirka 6,4 centimeter med magefett rundt midjen, mens gruppen som kombinerte kondisjon og styrketrening «mistet» 3,8 centimeter.

Såh... De som jogga 20 km i uka OG trente styrke mista færre cm enn de som jogga samme mengde og satte seg i sofaen etterpå? :klo: Hvordan i all verden kan det ha seg?

(...og hvorfor gidder jeg i så fall å trene styrke? :hoho: )

Endret av Dragonfly84
Skrevet

Det blir vel samme effekten med spinning som med jogging?

Skrevet

Så lenge du bruker like mye energi spiller det ingen rolle om du hinker eller du kryper. Problemet med dette forsøket er at de ikke har belyst hvor mye energi det var meningen de forskjellige gruppene skulle bruke - bortsett fra kontrollgruppen som ikke gjorde noe.

Jogging er mer effektivt per tid enn sykling, styrke er enda mer effektiv per tid enn jogging.

Høy intensitets løping/sprint/motbakke-intervaller og f.eks. tabatha-intervaller er veldig energikrevende per tid og troner på toppen over hvor mye energi man klarer å bruke på kortest mulig tid.

Og jo høyere intensitet, jo kortere klarer du å holde på. Så i teorien så klarer du å ha et mye større daglig forbruk av energi dersom du driver med langvarig lavintensitetstrening.

Det er en grunn til at polfarere, landeveissyklister i flerdagersritt/ultramarathon osv kan risikere spise 10.000kcal i døgnet og likevel få i seg for lite næring.

Skrevet

Takk for forklaringen, Supraspinatus!

Det er en grunn til at polfarere, landeveissyklister i flerdagersritt/ultramarathon osv kan risikere spise 10.000kcal i døgnet og likevel få i seg for lite næring.

Jeg aner ikke hvordan jeg fikk det til, men først leste seg "Det er en grunn til at golfere, landeveissyklister..." :skratte: Ekstremgolf!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...