Gå til innhold

Norge - en sinke?


Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

Noen ganger har jeg intrykk av at Norge er en sinke i forhold til en del andre land - på visse områder i alle fall.

- Nye matvarer kommer seint (Eks. Kinder egg-sjokoladen som har kommet nå)

- TV- serier og andre programmer blir kjøpt inn en del senere

- Vi er treigere til å plukke opp trender enn mange andre land

Og sikkert en del andre punkter som jeg ikke kommer på nå

Dette er i alle fall mitt inntrykk. Det trenger ikke nødvendigvis være negativt. Men jeg lurer på hvorfor? ER Norge en sinke i forhold til en del andre land? Og hva kan i såfall årsaken være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Vi" er victorianske og moralistiske, mistenksomme og litt innadvendte, småmisunnelige og litt høye på pæra, tror jeg... (kunne sikkert ramset opp mer, er litt gretten i dag...)

Også er vi jo blitt indoktrinert i skolen til å tru at vi har vokst opp i verdens beste land, i selve verdens navle med det beste utdanningsystemet, den beste velferdsordingen og så videre, og så videre... og oppdager ikke virkeligheta før vi sitter i klisteret selv, om ikke før så når vi havner på sykehjemmet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmer kommer hit seinere av naturlige årsaker - amerikanske filmer slippes et halvår før der. Det mange ikke tenker på er at engelske og norske filmer slippes her et halvår før de når amerika..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla
Sant det' date= VesleBråka, men det var vel helst tv-serier jeg tenkte på. Har lagt merke til at vi henger litt etter der...

Det er heller ikke alltid riktig. Forrige runde av Sopranos gikk bare et par mnd etter innspillingen i USA - der var Norge veldig tidlig ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla
Også er vi jo blitt indoktrinert i skolen til å tru at vi har vokst opp i verdens beste land' date=' i selve verdens navle med det beste utdanningsystemet, den beste velferdsordingen og så videre, og så videre... og oppdager ikke virkeligheta før vi sitter i klisteret selv, om ikke før så når vi havner på sykehjemmet...[/quote']

Og noen blir indoktrinert av Frp og Akersgata til å tro at vi har det skikkelig elendig her i landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge er jo ikke akkurat blant de største satsningsområdene heller da - altså blir ting lansert i større og mer sentrale land først, der det er mer penger å tjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David Letterman ligger en uke i etterkant eller noe. Jeg synes det er greit, det skal jo først sendes på egen kanal. Så skal det pakkes og sendes ut. Det er sikkert ikke digitalt. Jeg vet ikke om det er fordi norge er så lite marked (nok ikke noe prime target..) eller fordi de lar seriene bre seg utover med nærmeste land først eller noe. Friends f.eks gikk jo en sesong i USA før andre land innså underholdnings- og reklameverdien i det. Derfor ligger vi naturlig nok fortsatt en sesong etter, har ikke prøvd å hente dem inn. Det synes jeg også er helt logisk. Det er jo utrolig mange serier i usa som ikke er bra, så det er like greit de ikke forhåndskjøper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...