Gå til innhold

Manuellterapi for kjevedysfunksjon og nakkeplager.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en kjeve som delvis går ut av ledd, knekker og går nesten i lås.

Gnager tenner så hardt på natten at små biter løsner fra tennene. Har fått biteskinne som hjelper litt, om ikke annet for slitasjen på tennene.

Har fått undervisning i kjeveøvelser som jeg gjør flere ganger om dagen. Har gjort disse i flere år men blir ikke bedre av det.

Har også fått plager med låsninger og smerter i nakke og rygg. Disse har blidt værre med årene.

Når smertene her er ille stråler det opp i halve kjeve, hodet, under/over øyet som blir numment og smertefult. Ligner mye på tannverk smerter både i over og undermunn på ene siden, føles hovent ut men kan ikke se noe.

Nesen blir tett og en sår følelse nedover halve halsen på samme side.

Av og til kjennes det ut som jeg har bihulebetennelse og halsbetennelse på samme tid, men prøver hos legen slår selvfølgelig ikke ut, de kommer nok fra kjeve/nakken.

Får ofte migrene på grunn av disse plagene, noe som er veldig slitsomt også.

Synet har også forværret seg. En følelse av å se dobbelt, skjevt og har flimring med øyemigrene.

Disse plagene har bare blidt værre og værre med årene.

Har tatt MR og CT av hodet, kjeve og bihuler med lite funn som lege mener er ubetydelig.

Får bare smertestillende som demper smertene en stund, men plagene blir jo ikke borte av å dempe smerter uten å gjøre noe med selve problemet.

Har hørt at manuellterapi kanskje kan være tingen.

Lurer på om noen her har forsøkt dette og om det har vært til noe hjelp ?

Er så lei av å gå med smerter hele tiden, det begrenser min verdag veldig mye. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn har jeg hatt det også, har blitt litt bedre nå. De fleste betennelsene har iallefall blitt redusert. Etter mange behandlinger hos kiropraktor. MEN bra er jeg ikke. Har også lurt på å gå videre til manuell terapi, men venter litt, siden jeg har merket at smertene har gitt seg litt etter litt etter alle behandlingene.

Gjest gjest bruker
Skrevet

Jeg har prøvd manuellterapi - og det virket!

Hadde låsninger i nakken (...stress???) som førte til redusert bevegelighet, svimmelhet og hyppig hodepine. Tenkte lenge at hodepinen var migrene, da den var svært intens, og stort sett lå rundt ett øye (og ned mot kjeven).

Manuellterapeuten (som er en fysioterapeut med videreutdanning i manuellterapi) "knakk opp" nakken min og jeg fkk behandling med nåler. Hun tøyde også noen muskler på halsen min (de som "stikker ut" hvis du lager et bredt, stivt smil). Der satt hodepinen....

Måtte gå noen ganger, men det var verd investeringen! Ikke fått tilbakefall, heller :)

Anbefales på det sterkeste!

Skrevet

Jeg har prøvd manuellterapi - og det virket!

Hadde låsninger i nakken (...stress???) som førte til redusert bevegelighet, svimmelhet og hyppig hodepine. Tenkte lenge at hodepinen var migrene, da den var svært intens, og stort sett lå rundt ett øye (og ned mot kjeven).

Manuellterapeuten (som er en fysioterapeut med videreutdanning i manuellterapi) "knakk opp" nakken min og jeg fkk behandling med nåler. Hun tøyde også noen muskler på halsen min (de som "stikker ut" hvis du lager et bredt, stivt smil). Der satt hodepinen....

Måtte gå noen ganger, men det var verd investeringen! Ikke fått tilbakefall, heller :)

Anbefales på det sterkeste!

Høres lovende ut :)

Fikk du mye ettervirkninger etter behandlingen (smerter, hodepine, svimmelhet ol) ?

Veldig spent på om dette virker. Har forsøkt trening, fysioterapi og kiropraktor, men ble heller værre av det en bedre.

Eneste som har lindret noe er de 2 behandlingene jeg fikk engang med akkupuntur i en akkuttfase hos en av fysioterapautene. Fikk noen uker uten migrene etterpå, men behandleren ville ikke sette nåler flere ganger desverre. (offentlig fysioterapaut)

Virker dette er det en veldig god investering. Bare å få lindret noe av det hadde jeg blidt veldig glad siden jeg blir så sliten av å gå slik.

• 5 måneder senere...
Gjest Gunnar Johan
Skrevet

Gnager tenner så hardt på natten at små biter løsner fra tennene. Har fått biteskinne som hjelper litt, om ikke annet for slitasjen på tennene.

Har fått undervisning i kjeveøvelser som jeg gjør flere ganger om dagen. Har gjort disse i flere år men blir ikke bedre av det.

Har også fått plager med låsninger og smerter i nakke og rygg. Disse har blidt værre med årene.

Når smertene her er ille stråler det opp i halve kjeve, hodet, under/over øyet som blir numment og smertefult. Ligner mye på tannverk smerter både i over og undermunn på ene siden, føles hovent ut men kan ikke se noe.

Av og til kjennes det ut som jeg har bihulebetennelse og halsbetennelse på samme tid, men prøver hos legen slår selvfølgelig ikke ut, de kommer nok fra kjeve/nakken.

Synet har også forværret seg. En følelse av å se dobbelt, skjevt og har flimring med øyemigrene.

Har tatt MR og CT av hodet, kjeve og bihuler med lite funn som lege mener er ubetydelig.

Får bare smertestillende som demper smertene en stund, men plagene blir jo ikke borte av å dempe smerter uten å gjøre noe med selve problemet.

Er så lei av å gå med smerter hele tiden, det begrenser min verdag veldig mye. :sjenert:

Gjest Gunnar Johan
Skrevet

Heia

Håper du har fått noe hjelp med problemene som du beskrev. Uansett terapiform bør terapeuten lete etter årsaken. Kan man finne denne er meget løst.

Se gjerne www.naturmedisineren.com og trenger du råd, ta gjerne kontakt.

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Jeg har vært på NIMI/Hjelp 24 på Ullevaal Stadion. Makan til ekspertise! Ble undersøkt fra topp til tå, fikk tatt alle slags undersøkelser, alt fra MR til røntgen, og fikk min "faste" manuellterapeut som utarbeidet en behandlingsplan for meg. Jeg slet også med betennelser, nakkeplager, låsninger i nakke og rygg og bekken. Alt ble borte etter et par behandlinger, i kombinasjon med treningsopplegg :) Utrolig fornøyd, og velger glatt manuellterapeut fremfor feks kiropraktor igjen, rett og slett fordi manuellterapeuten ser hele kroppen din, ikke bare skjelettet.

AnonymBruker
Skrevet

Manuell terapi har ikke fungert for min del, men har kjempegod erfaring med osteopati. Nå har jeg bare smerter en sjelden gang, i motsetning til hodepine som varte en uke i strekk.

• Liker 1
Gjest Elwood
Skrevet

Jeg krasjet stygt i et sykkelritt en gang, slo ut noen tenner og knakk kjeven. Etterpå var kjevemusklene veldig låst, jeg klarte nesten ikke å gape. Jeg gikk til kiorpraktoren min, som "låste opp" kjevemusklene.

Det høres ut som om du har en eller flere asymmetrier i skjelettet, som gjør at du får muskelspenninger her og der. Du burde absolutt ta en tur til en dyktig kiropraktor eller manuellterapeut. Jeg vet ikke helt hva forskjellen er, men mitt inntrykk er at en kiropraktor kan minst like mye som en manuellterapeut. NIMI på Ullevål Stadion er veldig flinke, men en gang jeg prøvde å få behandling der hadde de ett års venteliste. Du bør jo likevel ringe dem og høre, det kan jo hende at de har ledig plass.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke rart at en kiropraktor kan mer enn en manuellterapeut, de har lenger og en vanskeligere utdannelse.

Gå til osteopat, man skal være forsiktig med nakken, og å begynne med manipullasjon blir helt feil. En manuellterapeut vil nok gå for hardt til verks, og det er det siste man trenger.

Jeg har også lest masse triks hos osteopaten som hjelper meg i det daglige, bl.a hvordan jeg tøyer ut kjevespenningene. Det blir ikke så effektivt som når han gjør det, men det hjelper masse likevel.

Skrevet

Kronisk senebetennelse i venstre supraspinatus, nakkeproblemer og ryggtrøbbel i ca 25 år. Manuellterapi har vært tingen for meg, samt yoga.

Begge i kombinasjon gjør at jeg holder problemene i sjakk, og når jeg bare er flink til å gjøre yogaøvelsene mine, trenger jeg ikke gå til manuellterapeuten lenger, annet enn hvis jeg har gjort noe ryggen eller skulderen min ikke liker. Låser det seg ringer jeg bare og får en time så fort som mulig og tar faenskapet før det får satt seg igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Har vært gjennom det samme som deg

bihuler, halsbetennelse, migrene, vondt i tennene, vondt i øynene. Har også tatt behandling av dette, det kom seg litt, men løsningen på mitt problem var briller, justert for overlangsyn, dvs. øynene har vært overanstrengt i 10 år ca.. uten at noe har skjønt det. Nakkeproblemene forsvant siden det øverste del av nakken var låst som følge av dårlig syn. Trodde de tullet med meg først men det var det faktiske problemet.

Skrevet

Gikk til privat manuellterapaut. Han tittet på de gamle MR bildene (er utdannet radilog også)

Viste seg at jeg hadde nakkesleng, skjevheter og prolapser i nakken. I tillegg var bekkenet skjevt slik at hele kroppen var på en måte helt skjev. Var vist svært godt synlig på bildene.

Ikke uvanlig å få slike symptomer jeg har og har hatt i svært mange år.

Synes det er merkelig at offentlige radiologer ikke har funnet dette ut på MR og rønken bildene tidligere. De er nok litt vel kjappe med å tyde bilder virker det som :kjefte:

Er i gang med behandling nå, men det kan ta flere år før jeg blir bra.

Men veldig godt å få en forklaring på ting slik at en kan få gjort noe med det.

Har alt begynt som smått å merke en liten bedring :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Gikk til privat manuellterapaut. Han tittet på de gamle MR bildene (er utdannet radilog også)

Viste seg at jeg hadde nakkesleng, skjevheter og prolapser i nakken. I tillegg var bekkenet skjevt slik at hele kroppen var på en måte helt skjev. Var vist svært godt synlig på bildene.

Ikke uvanlig å få slike symptomer jeg har og har hatt i svært mange år.

Synes det er merkelig at offentlige radiologer ikke har funnet dette ut på MR og rønken bildene tidligere. De er nok litt vel kjappe med å tyde bilder virker det som :kjefte:

Er i gang med behandling nå, men det kan ta flere år før jeg blir bra.

Men veldig godt å få en forklaring på ting slik at en kan få gjort noe med det.

Har alt begynt som smått å merke en liten bedring :jepp:

Akkurat det samme som meg, jeg hadde som sagt ingen effekt av manuellterapi, men en osteopat gjorde meg nesten smertefri på noen få behandlinger. Fortsatt å gå ca et halvt år siden det fungerte så godt, nå går jeg bare nå og da for å holde det ved like.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...