AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #1 Skrevet 30. august 2011 Har fått verdens herligste pus på besøk, den skal bo her i en måned til, jeg er kattepasser! Elsker katten, og alt. Men jeg holder på å dø av lukta til kattekassen. Selv når han tisser ( ukastrert hankatt på 15 uker, skal kastreres om et par uker ) så kjenner jeg lukta lang vei. Jeg tar vekk bæsjen med en gang det kommer, likevel synes jeg det henger igjen. Fikk med noe sand fra venninna mi, men det synes jeg ikke fungerer i det hele tatt, heter Catsan eller noe sånt.. Prøver å holde den ren hver dag, og renser hver dag, likevel lukter det en svak eim av tiss, og sterk drittlukt med en gang katten har gjort fra seg. Tar det med en gang jeg ser det. Det er så ille at jeg nesten brekker meg når jeg må rote ned i sanden etter skiten så jeg får tatt det ut. Er ikke ute etter en løsning der jeg kan la både sand og dritt ligge, men en sand som i det minste er litt lukthemmende, for dette er jo bokstavlig talt bare dritt!
Green Lady Skrevet 30. august 2011 #2 Skrevet 30. august 2011 (endret) Catsand? Selges det i matbutikk? Jeg ville kjøpt klumpsand fra dyrebutikk. Det tar veldig mye av lukten og gjør det mye enklere å ta ut tisset. Evt. kan du prøve pellets, det skal visst være bra. Men dette selges ikke i alle dyrebutikker! Endret 30. august 2011 av Green Lady
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #3 Skrevet 30. august 2011 Jeg vet ikke hvor det selges, dette er første gang jeg har en katt hjemme som er nødt til å bruke kasse, og har så langt vært innekatt, og han kan ikke gå ut uten tilsyn. Mine andre katter de kommer og går som de vil, så kattesand har jeg ikke peiling på.. Hva er klumpsand? Jeg er litt grønn
Aftensol Skrevet 30. august 2011 #4 Skrevet 30. august 2011 Catsan synes jeg også STINKER! (har vært fosterhjem for katter, så vi har prøvd ut litt av hvert...) Den jeg liker best og synes lukter minst er noen perler de har på tropehagen butikkene... De bruker å selge de med tilbud på ta 3 betal for 2.. De koster litt mer, men du trenger ikke å skifte sand så ofte, så det er faktisk verdt det.. Vi brukte imperial: http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=123457048 Husker ikke hvilken vi brukte, vi har sluttet å være fosterhjem så da bruker vi ikke kattesand lenger.. 1
Aftensol Skrevet 30. august 2011 #5 Skrevet 30. august 2011 Hvis du vil prøve med pellets, så er det billigere å kjøpe på felleskjøpet.. Men jeg vil ikke anbefale det.. Har prøvd det selv i krisetilfeller, og det tar ikke hankattlukten like godt som perler gjør.. Klumpesand er rett og slett katttesand som klumper seg når den kommer i kontakt med avføringen slik at du tar vekk tisset også når du bruker kattespaden.. http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=123457050
sequin Skrevet 30. august 2011 #6 Skrevet 30. august 2011 Jeg bruker sånn deo-pulver oppi kassen/under sanda som fjerner lukten, det fungerer veldig bra!
Anjah Skrevet 30. august 2011 #7 Skrevet 30. august 2011 Tipser også om kattedo med tak og vegger. Noen av disse har jo dør også, men jeg vet at det kan ta litt tid å venne katten til den. Ellers er jeg enig i at kattesand kjøpt i dyebutikken er noe heeeelt annet enn sand fra matbutikken!
Sofie1 Skrevet 30. august 2011 #8 Skrevet 30. august 2011 Jeg bruker Everclean kattesand med lavendel lukt. Denne lukter det ikke vondt av i det hele tatt. Kjenner faktisk litt lavendellukt når kattene har vært i kassa og gravd litt..
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #9 Skrevet 30. august 2011 Godt dere er enig med meg! Hva er det deo greiene som blir pratet om her? Hvor kjøpes det, og hvordan fungerer det? Har bare vanlig felleskjøp og dyrebutikk i nærheten, så vi får se hva de har. Noen spesielle merker dere kan anbefale som de har så og si over alt i dyrebutikker?
johoo Skrevet 30. august 2011 #10 Skrevet 30. august 2011 Ikke bruk pellets, du er bare kattepasser. Det for mye arbeid på så liten tid. Med pellets så må de aller fleste kattene gradvis bli vant til disse pelletsen, det lukter mindre, jeg bruker det. Men det tar for langt tid. Gå på dyrebutikker, kjøp kattesand der, den er dyrere, men det dyreste er ofte det beste. Husker ikke hva jeg pleide å bruke før, men de er alle bedre en den du får fra matbutikken. Skikkelig klumpesand er tingen her:)
Green Lady Skrevet 30. august 2011 #11 Skrevet 30. august 2011 Ikke bruk pellets, du er bare kattepasser. Det for mye arbeid på så liten tid. Med pellets så må de aller fleste kattene gradvis bli vant til disse pelletsen, det lukter mindre, jeg bruker det. Men det tar for langt tid. Gå på dyrebutikker, kjøp kattesand der, den er dyrere, men det dyreste er ofte det beste. Husker ikke hva jeg pleide å bruke før, men de er alle bedre en den du får fra matbutikken. Skikkelig klumpesand er tingen her:) Hvorfor må kattene vennes til pellets? Jeg har aldri brukt pellets før, men dyreklinikken hvor katten min har tilbrakt 1,5 uke på, hadde pellets. Han gikk på do som bare det, han Spør fordi jeg lurer, altså!
johoo Skrevet 30. august 2011 #12 Skrevet 30. august 2011 Hvorfor må kattene vennes til pellets? Jeg har aldri brukt pellets før, men dyreklinikken hvor katten min har tilbrakt 1,5 uke på, hadde pellets. Han gikk på do som bare det, han Spør fordi jeg lurer, altså! Jeg har skiftet vanlig katte sand ut med pellets ved to anledninger, og ved fire katter. Med de første to, forsto hankatten det hele med en gang, mens jenta mi gikk på do i sofaen. Denne gangen, to nye katter, gikk begge på do i sengen min:) Så jo, mange må gradvis venne seg til det, og det tror jeg er litt mer arbeid en nødvendig når ts bare skal ha katten i 1 mnd. Men for all del, bare å prøve, men jeg anbefaler det ikke. Pellets er flott ting det altså jeg bruker det jo, men som sagt, trenge tid til å "omvende" katten mine til det: ) 1
Spoven Skrevet 31. august 2011 #13 Skrevet 31. august 2011 Catsan er billigdrit! Jeg bruker det selv til kattene når jeg er fri for katteperler, kun fordi det er enklest å få tak i her jeg bor. (Stor kommune, men vi har ikke engang veterinær her.) Catsan klumpesand er bedre enn den som ikke klumper seg. Den må skiftes etter 3 dager her, har to (kastrerte) katter som går på dokassen. Jeg har en stor kasse, som jeg fyller mye oppi, men er butikken fri for klumpesand kunne jeg like godt brukt avispapir, like effektiv som den vanlige sanden til Catsan. Når jeg bruker Catsan (både den vanlige og den som klumper seg), så må jeg ta av lokket på dokassen, for etter et par doturer foretrekker kattene å tisse rett utfor dodøra si. Og jeg kan ikke klandre dem, for det svir i øynene når man skal plukke ut bæsj. Og det er en bra dokasse, med ventiler og filter og jeg vet ikke hva. Vi får heller tåle eimen av kattetiss den tiden vi bruker Catsan, kattene klarer i det minste å gå på do da. Når ting er som normalt og vi har katteperler, så er dotaket på, og både dyr og mennesker er fornøyde. 1
Pusemamma Skrevet 31. august 2011 #14 Skrevet 31. august 2011 I dyrebutikken kan du få kjøpt pulver du kan strø over sanden etter du har fjernet avføringa. Skal bare bruke litt, det hjelper veldig godt. Bruker det til mine med lavendelduft
Havtorn Skrevet 31. august 2011 #15 Skrevet 31. august 2011 Deodo er kjempelurt. Det kombinert med EC (men ofte er EverClean alene godt nok!), helt uslåelig. Stikk innom en dyrebutikk og spør om de kan ordne deg en prøvepakning. Kanongod sand og blir slettes ikke så dyrt siden den er så utrolig drøy!
AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #16 Skrevet 31. august 2011 Jeg må bare få nevnt at hvis du står der når katten gjør fra seg, så vil du kjenne lukt uansett hva pokker du gjør, for urinlukta kommer ut i lufta idet tisset forlater katten, og det samme gjelder bæsjelukta. Det er først når det har gått noen minutter at kattesandkvaliteten spiller inn (og da er selvsagt noe annet enn Catsan å foretrekke). Fikk litt inntrykk av at du nærmest fotfølger katten for å få det med deg med en gang han gjør fra seg, på en måte, og hvis du gjør det kommer du nok aldri til å blir fornøyd...
Gjest BabyBlue Skrevet 31. august 2011 #17 Skrevet 31. august 2011 Everclean er det desidert beste merket innen kattesand =)
AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #18 Skrevet 31. august 2011 Den eneste kattesanden jeg noen gang kommer til å anbefale folk er Everclean lavendel. Har prøvd utallige typer kattesand, men synes det stinker av dem alle, og følte at jeg ikke gjorde annet enn å skifte på kassa. Var ikke fornøyd med vanlig Everclean heller, har nok en veldig sensitiv nese. Men den med lavendellukt lukter bare godt, kjenner ingen tiss/bæsjlukt i det hele tatt.
Arkana Skrevet 31. august 2011 #19 Skrevet 31. august 2011 Vi er kjempefornøyd med både EverClean og Mega Cats (bestilles fra Handlers.no). Vi bruker kun sistnevnte nå, siden det er betydelig billigere enn EverClean men akkurat like bra.
*appifany* Skrevet 31. august 2011 #20 Skrevet 31. august 2011 EverClean anbefales fra meg og. Jeg bruker ikke lavendel da jeg synes faktisk det lukter for mye av sanden, men "Less Track" da blir det mindre gris etter dem på vei ut fra doen. Genialt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå