Gå til innhold

Plassering av penger

Gjest Cleopatra

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Invester i fast eiendom. Det er det aller beste rådet tror jeg.

Eventuelt bruk noen midler på å oppgradere din egen bolig med slike tiltak som øker dens verdi.

Invester i utdanning.

Eller så bør du spre midlene f. eks. på ulike typer fond.

Ta kontakt med noen som kan dette for å få noen råd. Følg godt med i aviser som Dagens Næringsliv og Finansavisen. Abonner på tidsskrifter som f.eks. Dine Penger eller DP Investor. Dine Penger har en rådgivningstjeneste.

Uansett hvem som rådgir deg så vær obs på at f.eks. en bankrådgiver ikke er nøytral og vil forsøke å selge deg "sine produkter" selv om det finnes andre produkter på markedet som er bedre.

Det er et stort ansvar å ha penger, og forvalte dem godt. Derfor må du selv forsøke å sette deg inn i ting så godt som mulig og følge med på utviklingen.

Sparer du i bank, så er pengene dine garantert opp til en million (eller er det to?) hvis banken går konkurs. Så dette er en særdeles trygg spareform, men i dag er det lav rente. Noen ganger kommer bankene med gode rentetilbud på å binde pengene over en lengre periode.

I utenlandske banker er garantisummen 250 000 mener jeg.

Sparer du i fond eller aksjer har du absolutt ingen garantier, derfor bør du spre midlene og ikke putte alle pengene et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor langt tidsperspektiv du har på sparingen, hvilken risiko du er villig til å ta, og hvor stor beløp det er snakk om.

Jeg ville ha satt noe i bank (alltid bra å ha penger på bok, selv om renta i dag er så lav at du får negativ avkastning når skatten har tatt sitt), noe i aksjefond (gjerne flere forskjellige typer, norske og internasjonale), og resten i fast eiendom, gjerne en bolig for utleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må tenke gjennom, er hvor stor risiko du er villig til å ta, hvor tilgjengelig pengene må være (livrente er jo for eksempel penger som utbetales etter spesielle regler) og hvor lang tidshorisont du ser for deg.

Skal du spare i mer enn fem år ville jeg satset på aksjefond. Bankrenta er så lav nå, at det ikke er spesielt lønnsomt å plassere pengene der. Eventuelt kan du kombinere banksparing med ulike fond. Da får du spredt risikoen.

Ta en prat med en rådgiver du. Og sørg for å snakke med en person som gir råd, ikke en som utelukkende vil pushe egne produkter - om du finner en sånn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvitveis
... (alltid bra å ha penger på bok' date=' selv om renta i dag er så lav at du får negativ avkastning når skatten har tatt sitt [/quote'] Det skjønte jeg ikke. Er det virkelig mulig? Betaler man ikke bare skatt på fortjenesten (rentene)?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste rentene du får på banksparing i dag er vel på ca. 3%. Du må betale 28% av renteinntekten i skatt, da har du netto 2,16%.

Hvis du i tillegg må betale formueskatt av sparepengene dine, så er denne på opptil 1,1% og da sitter du bare igjen med en fattig prosent i avkastning! Dette er ikke nok til at sparepengene holder verdien i forhold til inflasjonen, du har i praksis negativ avkastning! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...