Gå til innhold

Store ytre kjønnslepper

Fremhevede innlegg

Gjest sjokoladesøt
Skrevet

Hei! :-D

Jeg har et problem som jeg føler plager meg veldig. Jeg har store ytre kjønnslepper. De henger utenfor og er hele 6 cm lange når jeg drar dem ut. Jeg plages veldig av at de blir klemt, av at jeg får små sår og at det gjør vondt med trange bukser, sykling, riding og ofte etter jeg har dusjet, da er leppene på en måte 'tørre' og de gnisser veldig. Det er kjedelig å hele tiden måtte bruke boksere, for det er det som er mest behagelig. Jeg har undersøkt dette grundig på nettet, men ikke snakket med noen om det. Etter å ha ha surfet mye frem og tilbake, med flere meninger. Alt fra kvinner som har mistet følelsen(gjelder ofte store INDRE kjønnslepper som er fjernet) til kvinner som er veldig fornøyde. Men det kom aldri noen konkrete svar på det jeg lurte på. 1. som 15 åring, får jeg de redusert? 2. hvor må jeg gå for å få noen til å vurdere reduseringen, gynekolog? 3. Noen som har fått sine fjernet og er førnøyde? 4. Skjønner at det ikke er like vanlig å fjerne dem lenger, men de plager meg hver eneste dag, er det da et 'alvorlig' problem? 5. får man dekket kostnadene? 6. hvor gjør man det, hvor lang tid tar det og hvor lang tid tar det for å heles?

Tusen takk for svar, håper noen kan hjelpe!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger utenfor hva?

Skrevet

Hvis du er veldig plaget, er det mulig å få gjort noe med dette, men det er et indgreb som kan gi komplikasjoner, og det bør vurderes nøye.

1. Jeg tror ikke din alder spiller så stor rolle, så lenge du faktisk er plaget.

2. Gynekologen er et glimrende sted å få en vurdering av dette, og om hun mener du bør gjøre joe med dette, vil en kirurg også ta del i processen. Hvis du ikke har en gynekolog, kan du begynde med å presentere problemet for fastlegen din.

3. Mange kvinner har gjort dette, og de fleste blir nok fornøyde. Men det kan oppstå komplikasjoner, og det er ikke alltid det er vellykket. I tillegg til infeksjonsfaren efter operasjonen, risikerer du nedsatt følsomhed, smerter og arrdannelse. Jeg vil ikke skremme deg, for det høres ud som om du har såpass store plager at dette kunde vurderes. Gynekologen kan fortelle deg mere om dette.

4. Hvis du har plager som hemmer deg i forhold til vanlig fysisk aktivitet, eller på anden måde påvirker funksjonsniveauet ditt, er det en god indikasjon for operasjon. Dette må vurderes av gyn. og evt. kirurgen.

5. Hvis indikasjonen for operasjonen ikke er av kosmetiske forfengelighetsgrunder, ser jeg ingen grund til at dette ikke skulde dekkes av det offentlige.

6. Her er jeg lidt usikker, men dette gjøres nok på en dagkirurgisk post, og det er ikke noe stort og komplisert indgreb, så det er nok gjort i løbet av en formiddag. Tilhelingsperioden vil variere noe efter hvor mye som må fjernes, men du må regne med noen ubehagelige uker.

Jeg vil absolutt anbefale at du søker hjelp, men kan ikke vurdere her om du bør opereres eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke dekket kostnadene til en slik operasjon siden det bare er kosmetisk. Forhør deg med gynekolog, men det må være medisinske årsaker for å få det dekket. Det er ikke unormalt å ha lange kjønnslepper. Alle er forskjellige. Hvorfor skal du redusere dem når du fungerer som du skal? Skjønner at det kan være en plage, men med mindre det er en medisinsk grunn, kan du bare glemme det. Oppsøk helsestasjonen i nærmiljøet ditt og rådfør deg

Skrevet

Du får ikke dekket kostnadene til en slik operasjon siden det bare er kosmetisk. Forhør deg med gynekolog, men det må være medisinske årsaker for å få det dekket. Det er ikke unormalt å ha lange kjønnslepper. Alle er forskjellige. Hvorfor skal du redusere dem når du fungerer som du skal? Skjønner at det kan være en plage, men med mindre det er en medisinsk grunn, kan du bare glemme det. Oppsøk helsestasjonen i nærmiljøet ditt og rådfør deg

I dette tilfeldet høres det ikke ud som om indikasjonen er kosmetisk, men bunder i relle plager. Reglene for dette er kompliserte, men det er nok ikke umulig å få det dekket. Det må vurderes av en sakkyndig, og godkjendes av bevilgende instans. Vurderende lege vil kunde informere nærmere. Det virker ikke som om TS "fungerer som hun skal", men faktisk har relle plager som begrendser aktiviteten hendes noe.

• Liker 2
Skrevet

Mener du at du har store YTRE kjønnslepper, TS?

Det har jeg aldri hørt om. Har bare hørt om store INDRE kjønnslepper...

Men om det nå er slik at du har store plager med store YTRE kjønnslepper, så er det lurt å prate med fastlegen og evnt gynekologen.

Gjest sjokoladesøt
Skrevet

Tusentakk alle sammen, det meste har vært til hjelp! tror jeg skal vurdere det en lite stund til før jeg tar tak i det, rett og slett på grunn av at jeg må vurdere hvor stort problemet er. Samtidig må jeg samle opp motet til å dra til legen. Igjen, takk!

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Tusentakk alle sammen, det meste har vært til hjelp! tror jeg skal vurdere det en lite stund til før jeg tar tak i det, rett og slett på grunn av at jeg må vurdere hvor stort problemet er. Samtidig må jeg samle opp motet til å dra til legen. Igjen, takk!

Jeg spør som en annen gjør her. Du sier du har store ytre kjønnslepper som henger utenfor. Utenfor hva da?

Skrevet

Jeg spør som en annen gjør her. Du sier du har store ytre kjønnslepper som henger utenfor. Utenfor hva da?

Utenfor de indre vel! Og det tror hun ikke er normalt, siden alle andre har indre lepper som er lenger enn de ytre! :P

Siden det er vondt pga dette, bør du snakke med lege.

Gjest Eurodice
Skrevet

Utenfor de indre vel! Og det tror hun ikke er normalt, siden alle andre har indre lepper som er lenger enn de ytre! :P

Siden det er vondt pga dette, bør du snakke med lege.

Det sier seg vel selv at de ytre/store kjønnsleppene er ytterst, men jeg tror TS tar feil og mener de indre/små. Hun sier at hun kan dra dem 6 centimeter ut. Det synes jeg høres ganske utrolig hvis det er de ytre.

• Liker 1
Skrevet

Det sier seg vel selv at de ytre/store kjønnsleppene er ytterst, men jeg tror TS tar feil og mener de indre/små. Hun sier at hun kan dra dem 6 centimeter ut. Det synes jeg høres ganske utrolig hvis det er de ytre.

Nettopp fordi de er lange lurer hun jo nå på om dette burde gjøres noe med! Og det burde det jo når det har så store innvirkninger på hverdagen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har et problem som jeg føler plager meg veldig. Jeg har store ytre kjønnslepper. De henger utenfor og er hele 6 cm lange når jeg drar dem ut. Jeg plages veldig av at de blir klemt, av at jeg får små sår og at det gjør vondt med trange bukser, sykling, riding og ofte etter jeg har dusjet, da er leppene på en måte 'tørre' og de gnisser veldig. Det er kjedelig å hele tiden måtte bruke boksere, for det er det som er mest behagelig. Jeg har undersøkt dette grundig på nettet, men ikke snakket med noen om det. Etter å ha ha surfet mye frem og tilbake, med flere meninger. Alt fra kvinner som har mistet følelsen(gjelder ofte store INDRE kjønnslepper som er fjernet) til kvinner som er veldig fornøyde. Men det kom aldri noen konkrete svar på det jeg lurte på. 1. som 15 åring, får jeg de redusert? 2. hvor må jeg gå for å få noen til å vurdere reduseringen, gynekolog? 3. Noen som har fått sine fjernet og er førnøyde? 4. Skjønner at det ikke er like vanlig å fjerne dem lenger, men de plager meg hver eneste dag, er det da et 'alvorlig' problem? 5. får man dekket kostnadene? 6. hvor gjør man det, hvor lang tid tar det og hvor lang tid tar det for å heles?

Hei. jeg vil si meg enig med noen her nede, stusser litt på at du nevner de ytre for det er jo veldig sjeldent. Jeg har selv tatt kjønsleppe reduksjon, men det gjelder d de indre, har aldri hørt om noen som har fjernet de ytre. Men jeg kan fortelle deg min erfaring. Dette var noe som plaget meg veldig mye, fysisk + psykisk. Det er flere som fjerner kjønnslepper nå enn før. Jeg tok det mai i år. Slet med at de kom i klem, kunne ikke kjøpe hvordan undertøy jeg ville, gikk utover trening, knagde konstant! jeg tenkte på dette i mange år før jeg gjennomførte det. Du får det mest sannsynlig ikke dekket, det er en lang prosess men du kan jo så klart prøve. Jeg orket ikke runden til lege gynokolog og hele pakka for jeg visste selv at dette måtte gjøres noe med. Du er enda litt ung så jeg anbefaler deg å vente to tre år. Jeg hadde også hørt mange grusomme historier om miste følelser få stygge arr osv. men det er ALLTID noen misslykket oprasjoner uansett hva det måtte være. Det var en sjanse jeg absolutt var villig til å ta. Jeg sa det ikke til familie venner INGEN. Det er noe jeg vil ha helt for meg selv :) derfor ventet jeg til jeg ble eldre slik at jeg kunne gjøre alt dette på egen hånd. Tok lokal bedøvelse, i mitt tilfelle måtte det til tre fire sprøyter til sammen for jeg kjente mer enn jeg skulle men man får beroligende før oprasjonen. Inngrepet tok 45 min, første timen var ikke smertefritt for å si det sånn :) men det gikk fort over, gikk greit å gå på do med en gang, tok bussen hjem noen timer etterpå. Du får resept på sterke smertestillende, jeg så litt ut som en and når jeg gikk men ingen rundt meg nevnte noe. Jeg fikk blodansmaling i den ene leppen å var derfor sår lengere enn "Panlagt". Etter seks uker så var det greit å nå ser det kjempe fint ut. Hadde gjort det om igjen :) det har gjort livet så mye enklere. Har ikke mistet følelser, ingenting. alt er som før, eneste ulempen i mitt tilfelle var blodansmalingen, som da kan ta opp til noen mnd og den ene leppen er litt større enn den andre. men det er på milimeteren.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei, beklager, samme jente. jeg har blitt missledet må jeg si. det er de indre leppene det er et problem med. jeg bare har gjort for mye research! DET ER DE INDRE

Skrevet

Hei, samme jente her! beklager, jeg har blitt missledet. det er de indre det er et problem med. så ja, dere har alle rett. DET ER DE INDRE DET ER ET PROBLEM MED. og takk til alle positive svar!:-DD

Skrevet

Hei, samme jente her! beklager, jeg har blitt missledet. det er de indre det er et problem med. så ja, dere har alle rett. DET ER DE INDRE DET ER ET PROBLEM MED. og takk til alle positive svar!:-DD

Da blir det noe helt annet.

Det er vanlig, jeg gjentar: vanlig, å ha lange indre kjønnslepper.

Om de plager deg så får du gå til legen og høre hva som kan gjøres.

Skrevet

Det bliver ikke noe helt andet, så lenge der er snakk om at TS er plaget av dette. Ja, det er normalt at de indre kjønnslebene har en viss lengde. Nei, det skal ikke gi fysiske plager eller påvirkning av funksjonsniveau.

Snakk med gynekologen.

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hei dere!

TS, jeg ser du skriver nå at det er de indre. Kunne ønske det var mitt problem, jeg sliter med at de YTRE faktisk er 6 cm lange!

Jeg har spurt i forum før uten å få svar, er det noen som har det samme problemet?

Jeg kan ikke gå med bikini, truse, trange bukser eller sykle. + at jeg orker ikke å innlede nytt forholde, da de mennene jeg har vært med før har fortalt hvor stygg jeg er...

Jeg forsøker å manne meg opp til å dra til lege og få operert dette.

1. Er det noen steder på sør i Norge de utfører dette?

2. Kan det utføres med lokalbedøvelde?

3. Pris?

Jeg er nå 25 år og har tenkt på det siden jeg var 14 -og slitt med de fysiske plagene dette innebærer.. Er så redd for å ikke bli tatt på alvor av legen :(

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Hei dere!

TS, jeg ser du skriver nå at det er de indre. Kunne ønske det var mitt problem, jeg sliter med at de YTRE faktisk er 6 cm lange!

Jeg har spurt i forum før uten å få svar, er det noen som har det samme problemet?

/quote]

For at jeg ikke skal misforstå, vil dette si at når du tar tak i de ytre kjønnsleppene og drar dem rett ut fra kroppen, så når de 6 cm ut?

Endret av Belladonna
Skrevet

trenger ikke dra de ut, de er nesten 6 cm. Blir kvalm av meg selv, det sliter så på selvtilliten.. :( Klarer ikke ha et seriøst forhold, jeg gruer meg så til å vise meg for noen igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...