Gå til innhold

har katter forskjellige preferanser til eieren sine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sikkert et dumt spm, men jeg bare lurer om katter har forskjellige preferanser til eierene sine?

I det siste syns jeg katten til meg og min samboer, har begynt å ligge mer hos min samboer og går mere til han, enn meg.

Det er jeg som mater henne og jeg prøver å snu denne nye "trenden", ved å leke med henne mer når jeg kommer hjem og snakke til henne, men når hun kommer for å legge seg hos meg, uten at jeg gjør noe, hopper hun over til minsamboer og legger seg heller hos han. :S

Jeg er opptatt av det beste for katten min, men har ikke lyst til at den skal vokse opp og ikke komme til meg, kunn gå til han. Uansett hvor egoistisk dette høres ut som, så lurer jeg på om noen har lignene erfaring, eller som vet om en løsning jeg kan gjøre for å "komme nærmere" katten min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter har definitivt folk de liker bedre enn andre. Har samme problemet som deg med en av kattene mine, den er omtrent forelska i kjæresten min. Den andre katta mi, pleier som regel kun å trives i mitt selskap, og ingen andres. Selv om det er jeg som gir mat til den katta som liker kjæresten min best, og det er jeg som grer den + gjør alt annet som den liker med den, så er det kjæresten min den går til for kos. Litt kjipt, men jeg har ikke funnet noen løsninger på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter har definitivt folk de liker bedre enn andre. Har samme problemet som deg med en av kattene mine, den er omtrent forelska i kjæresten min. Den andre katta mi, pleier som regel kun å trives i mitt selskap, og ingen andres. Selv om det er jeg som gir mat til den katta som liker kjæresten min best, og det er jeg som grer den + gjør alt annet som den liker med den, så er det kjæresten min den går til for kos. Litt kjipt, men jeg har ikke funnet noen løsninger på det :P

Vi får lure kjærestene våre på guttetur, også gi katten masse godteri og oppmerksomhet! :P hehe

Nei, jeg får vel bare smøre meg med tolmodighet og gi den tid til å komme til meg også! :catmilk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Dette har jeg følt på kroppen selv. Har til og med blitt fornærmet på katten :sjenert:

Uansett hva jeg lokket med og bestakk han med, så var det pappa for alle pengene :kjefte:

Mannen min har aldri vært den som har oppsøkt katten for kos. Han har egentlig ikke hatt noe valg siden katten har "tvangskost" med han. Jeg har vært mer den typen som har hentet han og satt han på fanget.

Løsningen var at jeg overså han lenge og nå kommer han mye mer til meg :klemmer: Tror han fordeler kosingen ganske jevnt mellom oss nå. Jeg kan til og med rope på han så kommer han ned fra fanget til mannen min :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår kommer ofte og legger seg på fanget mitt, men ikke noe særlig hos samboeren min. Men det har nok noe å gjøre med at jeg har vært mest hjemme med han, spesielt rett etter at vi fikk han(jeg er student og hadde juleferie i en mnd etter at han kom til oss). Samboeren min gir katten mat på morgenen, jeg på ettermiddagen. Ganske likt der altså. Men jeg er den som leker mest med han så han er mye mer leken med meg. Hopper på meg når jeg går forbi og tar generelt litt mer av når jeg leker med han. Har alltid hatt et veldig godt lag med dyr, men veit egentlig ikke om det har noe å si :)

Da vi hadde vært på ferie var forresten katten ikke like kosete. Overså han i en dag og da var han plutselig veeeeldig kosete igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis den minste katten vår (vi har to) kommer inn på soverommet vårt om natta så ligger hun alltid på min side av sengen, og hvis hun er veldig kosete så legger hun seg oppå kroppen min. Dette er aldri noe hun gjør ovenfor mannen min.

Men nå er jeg den som koser mest på kattene (jeg er overdrevet knyttet til kattene våre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusen vår gjør også forskjell:

I sofaen skal han ligge ved siden av meg.

Hvis han kommer inn på soverommet går han først til samboer og koser med han (skikkelig nuske-kosing helt oppe ved ansiktet og durer som en traktor og patter vilt med potene :rodmer: ) og når han har fått nok kos, skal han ligge på min side, tett inntil og sove... :)

Han maser mest på meg om mat og godteri (jeg som pleier å gi han mest mat. Og godteri ;)). Samboer kan gå til kjøkkenet uten at han følger etter, men går a' matmor på kjøkkenet...da er han der på 1-2-3! :gjeiper:

Hvis vi holder til på hver sin plass i huset (f.eks jeg i stuen, samboer i kjellerstuen. En av oss har lagt seg osv..) da får han skikkelig problem med hvem han skal være hos :fnise: løper frem og tilbake mellom oss og er sosial (kose/leke) :gjeiper: liker tydelig best at vi er samlet! (hører folk sier katter er selvstendige dyr som ofte vil ligge i fred osv..han her er i alle fall stikk motsatt, enormt klengete og sosial som henger etter som en klegg hvor enn vi går og skal ligge der vi oppholder oss :rodmer: )

Når han vil leke, kommer han til oss begge - men har en tendens til å velge samboer.

Han velger generelt meg når han vil slappe av/sove eller kose, samt mat. Mens han ofte velger samboern når han vil leke og herje, eller er skikkelig koseklein.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi sitter i sofaen foretrekker pus å ligge i fanget til samboeren min. Det er han hun helst vil kose.

Men om natten når hun skal sove foretrekker hun å sovne enten oppå meg, mine bein, eller min pute.

Hun er en liten kleng ja, :) Igår satt vi med kjøkkenbordet for å jobbe med skolearbeid og da kom hun og ville ligge på bordet (helst oppå bøkene mine).

Er vi på badet er hun der, og sitter vi ute på plassen er hun alltid i nærheten.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min hadde katt før vi ble kjent. Jeg merker hun er veldig glad i meg, og hun kommer ofte å legger seg på fanget mitt. Men tror nok hun er hakket gladere i han, for hun hyler høyt av glede hver gang han kommer hjem :P Jeg koser mye med henne, og susser på henne og det liker hun, mens samboer lar henne jakte på hånden hans og det syns hun er supergøy - mens jeg ikke lar henne jakte på min hånd da jeg ikke vil ha kloremerker. Så jeg tenker det er derfor hun liker han best :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to kattepuser - "storesøster" er pappapus mens "lillebror" er mammagutt på sin hals! Storepus bodde her alene i over et år før lillepus kom, men hun foretrakk mannen min allerede da. Hun lyder mest ham, periodevis er det bare pappa som får ta på henne halsbånd eller børste henne, hun leter etter ham om han er lenge borte osv. Meg overser hun glatt til tider og hun kan glo ganske bistert på oss hvis mannen og jeg kysser eller koser. Litt sånn "Hey! Hva gjør du med pappan min???" Hun er knallsøt, rett og slett! :hjerte:

Lillebror er mammas baby, uten tvil. Han kommer alltid løpende mot meg om han har vært ute, han fotfølger meg innendørs, prøver å hente meg inn på soverommet til tider så vi kan legge oss i sengen og kooooose (han har fast rutine på kvelden, da sitter han og tråkker og tråkker og maler skyhøyt mens jeg får lagt meg godt tilrette, så hopper han opp og legger seg på brystet mitt, tråkkker og styrer og er helt sløv i blikket mens han maler med tunga hengende utenfor. Da skal han koses med begge hender og plutselig er han ferdig og vil ligge tetttett inntil meg, gjerne i armkroken, og snorker som en mann. Han blir helt vill om jeg er borte og mannen prater med meg i tlf, han hører tydeligvis stemmen min. Jada, jeg prater med katta mi i tlf... Hahaha!

Elsker pusekattene mine! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har nok helt klart sine preferanser ja. :) Men til dere som er litt snutt over at leken/kosen foretrekkes hos noen annen, mens sovingen foregår hos dere, så må dere huske på at det er et tegn på at de kjenner seg trygge hos dere. Katter må nemlig kjenne seg svært trygge for å slappe helt av og sove. Om en katt ligger på fanget ditt eller tett ved deg i dyp drømmesøvn, er det en tillitserklæring uten like! :)

Ellers er det jo endel myter ute og går, som f.eks at katter kommer til folk som ikke liker dem/er likegyldig, mens de overser de som lokker på dem. Det påståes at det har noe med kroppsspråk å gjøre. Det er jo en sjanse for at katten finner det invaderende om den blir påtvunget kos når den helst vil sove eller gjøre helt andre ting, men at de bevisst går mot dem som ikke liker de, tror jeg ikke noe på. Videre sies det at hannkatter liker damer bedre, mens hunner foretrekker menn. Jeg kan ikke si jeg har merket noe forskjell der.

Selv er jeg en kattemagnet uten like. De kommer "strømmende" fra alle bauger og kanter samme hvor jeg er, selv om jeg gjør mitt aller beste for å overse de. Jeg har så lett for å falle for de, og ubevisst begynne å sjekke helsetilstand, ihvertfall om de ser litt pjuskete ut. Og siden jeg må ha litt fri innimellom jeg og, så gjør jeg mitt beste for å virke utilnærmelig. Men det biter ikke på dem i det hele tatt, så jeg lurer på om de har en sjette sans som forteller dem hvordan ståa egentlig er! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...