Gå til innhold

Oppskrift på loff med surmelk?

klara

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

er det noen som kan hjelpe meg?

En gang så smakte jeg verdens beste loff, og fikk vite at trikset var å bruke surmelk, skummet kulturmelk.

Nå har jeg kikket i kokebøker og på nettet etter loffe-oppskrifter med surmelk, men finner det ikke. Noen som kjenner mengdeforholdene?

takker icon_smile.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel bare å erstatte vann eller melk med surmelk det. Yogurt er også godt. Men det er mulig du vil ha oppi litt vann eller melk, dersom du bruker tykktflytende surmelk. I såfall blander du bare halvt om halvt. Er mulig at du trenger litt mere eller mindre mel enn det som er i den orginale oppskrifta, men det er bare å prøve seg fra, til deigen ser passe ut.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk skal du ha Ragnhild,

du har nok helt rett, at det bare er å bytte ut deler av vannet. Liker å bake brød og pleier egentlig aldri bruke oppskrift... men kontrollfriken i meg fikk vel litt overtak icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd brød med raspet rå potet i? Det blir skikkelig saftig og veldig godt icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh..potet?

Hvor mye da? Og i loff? Kan se det for meg i litt grovere brød, men i loff?

takk uansett icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, sier jeg brød, så mener jeg brød! icon_wink.gif Tror nok det ville ha vært litt rart i loff ja! Men 1 til 2 raspede poteter i brød blir veldig godt.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å lage loff med surmelk i. Bruker mange slags sur melk bl.a. Cultura. Gjør som beskrevet over her, nemlig blander vann eller skumma melk og surmelk.

Også blander jeg ofte litt havregryn i deigen. Blit saftig og godt.

Ett egg i deigen gjør også underverker, og da særlig med pizzadeigen.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...