Gå til innhold

Lavkarbobløffen er avslørt -

71 stemmer

1. 1. Har du troen på lavkarbo-kosthold?

• Ja
      34
    • Nei
      30
    • Har ingen formening om temaet
      7

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette bør alle dere naive lavkarbo-fantaster lese!

Det er det jeg alltid har sagt: lavkarbo er noe spekulativt tullball!

Fra artikkelen:

"- Sponset og miljøskadelig

- De populære lavkarbo-diettene er en miljømessig katastrofe og bygger på forskning som er finansiert av den amerikanske kjøttindustrien, melder Sveriges Radios Eko-redaksjon i dag. Journalistene Malin Olofsson og Daniel Öhman utdyper sin granskning i boken Matens Pris, som kommer ut senere denne uken.

Nyheten preger flere svenske medier

- Jo, det finnes visse studier som ikke er sponset. Fellesnevneren i de fleste slike studier er at lavkarbo-dietten gir vekttap men at også andre dietter fungerer, for eksempel lavkaloridietter. Det viktige er ikke diettvalget, men at man følger dietten, presiserer journalist Daniel Öhman overfor Aftenposten.no.

Öhmans og Olofssons poeng har vært å vise at slankekurer som baseres på stort inntak av kjøtt og animalsk fett, påvirker miljøet negativt."

Videoannonse
Annonse
Gjest Survival
Skrevet

I knew it.

Men det er sååå mange som går på lavkarbo som bare ser fordelene f.eks. vekttap. Ulempene og farene ved kostholdet kan nemlig ikke måles på vekta eller sees i speilet.

• Liker 2
Skrevet

artig å lese at alle "ekspertene" I artikkelen er gamle menn.. GJeeeeeeeeeeeeeeeeSp!

• Liker 1
Skrevet

Hmm, hvor er kilden?

Jeg er lavkarbomotstander men du bør alltid oppgi kildene, ellers tar jeg det ikke seriøst.

Skrevet (endret)

Fra hvor i den artikkelen mener du å lese at lavkarbo er "noe spekulativt tullball"?

Det er såvidt jeg kan se ingenting i artikkelen som sier noe om at lchf ikke fungerer, kun at forskning gjort på området er sponset. Hvilket, så vidt meg bekjent, ikke er uvanlig hverken på dette eller andre forskningsområder.

Det er heller ingen grunn til å tro at resultatene er forfalsket på noe vis, men at de skal tolkes med viten om hvem som har sponset. Hvilket også er helt normalt.

Endret av Eliza Doalot
  • Liker 7
Skrevet

Etter noen måneder på lavkarbo, hadde jeg kolesterolverdier som lå under laveste referanseverdi. Hvordan jeg kunne ha det hvis kostholdet er så skadelig, er meg ubegripelig.

• Liker 4
Skrevet

Om forskningen er bestilt/finansiert av næringslivet så er ikke det bevis for at resultatene er forfalskede.

• Liker 2
Skrevet

Etter noen måneder på lavkarbo, hadde jeg kolesterolverdier som lå under laveste referanseverdi. Hvordan jeg kunne ha det hvis kostholdet er så skadelig, er meg ubegripelig.

Er det kun kolesterolen som sier noe om hvor skadelig et kosthold er?

• Liker 3
Skrevet

Det som gjør at man kan gå ned i vekt av lavkarbo er vel egentlig ganske grunnleggende - spiser man mat rik på protein og sunt fett, så blir man mettere raskere enn på mat fylt av karbohydrater og "tomme kalorier", samt at mettheten holder seg lenger. Det fører til at man spiser mindre, og dermed spiser færre kalorier enn man forbrenner.

• Liker 4
Skrevet

Hmm, hvor er kilden?

Jeg er lavkarbomotstander men du bør alltid oppgi kildene, ellers tar jeg det ikke seriøst.

Ehh? Linken øverst i artikkelen?

Skrevet

Jammen er folk naive.

• Liker 1
Skrevet

Journalister er vel ikke forskere?

Jeg har ikke lest noen forskningsrapporter på lavkarbo-kosthold. Det eneste _jeg_ vet, er at jeg føler meg friskere og mer våken om jeg holder meg unna karbohydratrik mat. Jeg skulle bare vært flinkere til det...

For meg er det et spørsmål om hva som passer min kropp. Jeg forbeholder meg retten til å ikke spise meg syk.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg synes de hysteriske lavkarbomotstanderne (eller hva man skal kalle dem) er veldig, veldig rare.

Jeg begriper ikke hvorfor akkurat denne kuren ser ut til å få visse mennesker til å gå ut av sitt gode skinn for å "bevise" at den ikke virker.

Endret av Gundel Gaukeley
  • Liker 3
Skrevet

Jeg synes de hysteriske lavkarbomotstanderne (eller hva man skal kalle dem) er veldig, veldig rare.

Jeg begriper ikke hvorfor akkurat denne kuren ser ut til å få visse mennesker til å gå ut av sitt gode skinn for å "bevise" at den ikke virker.

Når de sitter der med diettposemat er det klart de blir hissige når andre spiser egg og bacon på "slankern". Hvertfall når sistnevnte tilsynelatende kan vise til bedre resultater enn dem selv.

• Liker 4
Skrevet

[url=http://www.aftenposten.no/helse/article4212761.ece]Dette

Öhmans og Olofssons poeng har vært å vise at slankekurer som baseres på stort inntak av kjøtt og animalsk fett, påvirker miljøet negativt."

Hvorfor er det ingen lavkarbo-folk som kommenterer denne? Det var jo hovedessensen i startinnlegget.

Greit at dere går ned i vekt, men at det rammer dyr og miljøet på en veldig negativ måte overser dere glatt.

Det er liksom bare toppen av kransekaka, at vi allerede storforbrukere her i vesten skal leve lavkarbo. Makan til egoisme.

Alle kan gå ned i vekt ved å spise normalt (lavere kcal-inntak osv) og trene. At lavkarbo er en effektiv og lettvindt måte skjønner jeg, men jeg syns det er vanvittig egoistisk.

Folk kan spise hva de vil, men grunnen til at jeg er motstander av lavkarbo er fordi det er med på å ødelegge kloden vår. Ikke fordi jeg er misunnelig. Jeg er slank som bare det, trener mye og er vegetarianer. At andre stapper i seg bacon uten å vie dyrene eller miljøet en tanke er det som provoserer meg.

• Liker 4
Skrevet

[url=http://www.aftenposten.no/helse/article4212761.ece]Dette

Hvorfor er det ingen lavkarbo-folk som kommenterer denne? Det var jo hovedessensen i startinnlegget.

Greit at dere går ned i vekt, men at det rammer dyr og miljøet på en veldig negativ måte overser dere glatt.

Det er liksom bare toppen av kransekaka, at vi allerede storforbrukere her i vesten skal leve lavkarbo. Makan til egoisme.

Alle kan gå ned i vekt ved å spise normalt (lavere kcal-inntak osv) og trene. At lavkarbo er en effektiv og lettvindt måte skjønner jeg, men jeg syns det er vanvittig egoistisk.

Folk kan spise hva de vil, men grunnen til at jeg er motstander av lavkarbo er fordi det er med på å ødelegge kloden vår. Ikke fordi jeg er misunnelig. Jeg er slank som bare det, trener mye og er vegetarianer. At andre stapper i seg bacon uten å vie dyrene eller miljøet en tanke er det som provoserer meg.

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Istedenfor å ha et fanatisk forhold til lavkarbo kan man heller spise mindre usunn mat og trene mer? Skjønner ikke hvorfor folk skal gjøre det så vanskelig for seg selv når de skal gå ned i vekt eller få et bedre kosthold.

Skrevet

Istedenfor å ha et fanatisk forhold til lavkarbo kan man heller spise mindre usunn mat og trene mer? Skjønner ikke hvorfor folk skal gjøre det så vanskelig for seg selv når de skal gå ned i vekt eller få et bedre kosthold.

Meget bra poeng:)

Kjenner jeg får helt mark av de som tror de blir feite av å spise 1 potet eller litt ris til kyllingen :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Her spiser jeg hva jeg vil og lar andre hisse seg opp. Det som virker på meg,behøver ikke virke på deg

• Liker 3
Skrevet

Vel, når man har vært normalvektig hele livet, gjennomsnittlig sprek og alltid hatt et sunt og normalt forhold til mat, skulle man tro at man kunne spise brunostskivene sine i fred til lunsj uten at et eller annet småpløsete vesen som har prestert å gå ned fra 90 til 85 kg sperrer opp øynene og sier noe ala: "er du KLAR over hvor mye karbo det er i den lunsjen din? Etter at jeg kuttet ut karbohydratene.. blablabla." Likefullt har dette skjedd iallfall tre ganger de siste årene.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...