Gå til innhold

Belærende tråd om ord som ikke fins

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

- Har fått mitt 1 barn.

Første! Til nød 1.

- Har 1. sønn og 1. datter.

En sønn og en datter!

- Har bare 1. barn.

Ett barn!

Edit: skrivefeil. Ah, the irony.

Endret av ElaineBenes

- Har fått mitt 1 barn.

Første! Til nød 1.

- Har 1. sønn og 1. datter.

En sønn og en datter!

- Har bare 1. barn.

Ett barn!

Edit: skrivefeil. Ah, the irony.

Og det var jo ikke dette tråden egentlig handlet om. Beklager.

Annonse

Gjest Cuntzilla

Fint med en tråd hvor vi kan være belærende, det er jo vanskelig å rette på folk uten å fremstå som ei pretensiøs ku. Dessuten blingser jeg jo selv, det var det der med å kaste sten i glasshus.. :fnise:

En av mine kjepphester er positivisme brukt i stedet for positivitet. Var bl.a. en tråd her om ei som forsøkte å spre positivisme på arbeidsplassen. Det er riktignok et ord, men det har svært lite med det å være positiv å gjøre.

En annen ting er at folk ofte sier at det er høye odds for noe når det er høy sannsynlighet. Som en gambler så skjærer det litt i ørene, da utfall med høy sannsynlighet har lave odds.

Og så har vi det berømte et komplement, eller enda verre komplemang, om noe fint som blir sagt om en person. Det heter en kompliment, men jeg tror faktisk det er et mindretall som sier/skriver det.

• Liker 2

Annonse

Gjest Raindrops

Og så har vi det berømte et komplement, eller enda verre komplemang, om noe fint som blir sagt om en person. Det heter en kompliment, men jeg tror faktisk det er et mindretall som sier/skriver det.

Den sliter jeg enormt med. I mitt hode høres det bare ikke riktig ut, jeg har lyst til å skrive et kompliment.

• Liker 2

Den sliter jeg enormt med. I mitt hode høres det bare ikke riktig ut, jeg har lyst til å skrive et kompliment.

Enig. Har ganske enkelt bestemt meg for at det er en "feil" jeg lever helt fint med. :snurt:

• Liker 2

Enig. Har ganske enkelt bestemt meg for at det er en "feil" jeg lever helt fint med. :snurt:

Jeg sliter også med akkurat den.

(Av og til burde ordboka skrives om :sur: )

Annonse
Gjest Cuntzilla

Haha, jeg vet. Det er en meget utbredt feil som man finner i alt fra bøker til aviser, og jeg har også vokst opp med å si et kompliment.

Men det er jo feil, og så lenge ingen tar seg i det så fortsetter jo feillæringen. Alle selverklærte språknazier må ruste seg med en ordbok og stå på fjell og rope EN kompliment! EEEN!!

Det verste er uansett som nevnt når folk skriver et komplement når de mener kompliment. Det betyr noe helt annet. Men i det minste så er artikkelen korrekt da :fnise:

For å gjøre forvirringen komplett, så er faktisk et komplement et tilslagsord i bokmålsordboka, men det betyr noe annet enn en kompliment.

En annen ting er at folk ofte sier at det er høye odds for noe når det er høy sannsynlighet. Som en gambler så skjærer det litt i ørene, da utfall med høy sannsynlighet har lave odds.

Jaaa, dette har jeg også tenkt på! :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...