pingelill Skrevet 29. august 2011 #1 Skrevet 29. august 2011 Hei! Jeg har vært så heldig å få en stor, fin laks. Nå skal jeg ha gjester i morgen, og har tenkt å helsteke den i ovnen (regner med det er greiere enn å filetere den?). Mine spørsmål er: Hvor lenge og hvordan skal den tine? Den er bunnfrossen og veier ca 3 kg. Hvor lenge skal den stekes? Og sist men ikke minst - skal hode og hale være på, eller skal jeg skjære det av? I så fall, hvordan?? Setter stor pris på svar!!
Meridian Skrevet 29. august 2011 #2 Skrevet 29. august 2011 (endret) Tenker du på å steke den i stekeovn? Jeg tror iallfall at du må ta opp laksen fra fryseren nå, og legge den i kjøleskapet til imorgen. Om den fortsatt er frossen imorgen kan du la den tine på benken en stund. Jeg pleier å legge laksen hel på et stekebrett og helle over olje, og strø over salt og pepper, og strø litt salt inni fisken. Hmm...ble litt usikker på om det er olje jeg bruker. Så når jeg steker fisken i stekeovn pleier jeg å legge aluminiumsfolie løst over fisken, fordi fisken blir bedre og jevnere stekt da. Hode og hale kan være på, men noen pleier å ta det av. Haha, nei, jeg husker faktisk ikke Tint fisk steker veldig fort, men nå er fisken din stor, så den trenger litt ekstra tid. Egentlig har jeg ikke stekt sånn fisk alene, men sett på bestemor og mamma ... Endret 29. august 2011 av meridian
pingelill Skrevet 29. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. august 2011 Takk for svar, meridian! Har ikke stekt fisk sånn jeg heller, kun små fileter.. Så dette er i en litt annen klasse ja! Tenkte å steke den i stekeovn ja, med sitron/urter inni og folie over eller rundt. Har hørt at det er best å tine fisk i kaldt vann, noen som vet om det stemmer? Litt redd for å bare legge den i kjøleskap og, og så blir den dårlig eller noe :S Uff, dette kan jeg for lite om.. Og google er desverre lite hjelpsom i dag og! Om noen vet noe mer, skrik gjerne ut!!!
altsoja Skrevet 29. august 2011 #4 Skrevet 29. august 2011 legg fisken i kjøleskapet til i morgen.sjekk fisken en del timer før du har tenkt å sette den i stekeovnen om den er tint.om ikke den er det.så legg den på kjøkkenbenken så den får tine der.kan og legge den i rennende lunket vann.aldri bruk varmt vann. det eg syns er best er om du legger alimminiumsfolie på stekeplaten.og legger fisken oppå og fyll den med det du ønsker.smør gjør også god smak.bruk det i stede for olje.så etterpå pakker du folien rundt fisken.prøv å lag det mest muligt tett. rekner med at fisken trenger nok rundt en time i ovnen når den er såpass stor.
Brunhilde Skrevet 29. august 2011 #5 Skrevet 29. august 2011 Jeg syns dette er en grei måte å ovnssteke laks på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå