Gå til innhold

Barnehage og feber

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen regel for hvor lenge barna må være feberfri før de kan gå i barnehagen igjen? Allmenntilstanden er det ikke noe i veien med..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En feberfri dag er det hos oss

Så når gutten her har feber i dag, så kan han ikke dra i bhg i morgen dersom han er feberfri?

Skrevet

Så når gutten her har feber i dag, så kan han ikke dra i bhg i morgen dersom han er feberfri?

Stemmer!

Skrevet

Stemmer!

Her har han akkurat begynt i bhg, så jeg har aldri tenkt på dette. Men jeg vet jo at venninner går på jobb og barna drar i bhg straks de er feberfrie. Men dette er altså ikke greit for bhg? Det kan jo etterhvert bli veldig mye fravær fra jobb dersom man hver gang barnet er syk, må være hjemme en ekstra dag? Jeg mener, barna til mine venninner har vært ofte syke etter at de begynte i bhg.

Skrevet

Her har han akkurat begynt i bhg, så jeg har aldri tenkt på dette. Men jeg vet jo at venninner går på jobb og barna drar i bhg straks de er feberfrie. Men dette er altså ikke greit for bhg? Det kan jo etterhvert bli veldig mye fravær fra jobb dersom man hver gang barnet er syk, må være hjemme en ekstra dag? Jeg mener, barna til mine venninner har vært ofte syke etter at de begynte i bhg.

Jepp. Sånn er livet med barn.

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

I bhg er det full fart og ingen hensyn til halvfriske unger. Siden det tar litt tid etter at man er feberfri til man er 100% er det viktig å la de søte små få komme seg helt.

Man er jo to foreldre og har deretter med sykt barn dager. Jeg har vært hjemme med snuppa 4 dager siden januar, og mannen tre dager tror jeg.

Skrevet

Et barn med feber er sykt og skal selvsagt ikke i barnehagen!

Skrevet

Og er man alene, så har man dobbelt opp med sykt barn om man har hovedomsorgen.

Det er ikke bare barnet du skal ta hensyn til, men også de andre barna i barnehagen.

Om alle sendte barna i barnehagen med en gang, ville mye mer smitte flydd rundt.

Skrevet

Snakket nettopp med ei venninne som har barn i samme bhg. Her kan de komme med barnet i bhg straks de er feberfrie. Her sier de også at de kan komme med litt feber i bhg så lenge allmenntilstanden tilsier det. Personlig ville jeg foretrukket å være hjemme da. Selv jobber jeg ikke så mye, og gutten min er bare 60% i bhg, så her blir dette sjelden noe problem.

Skrevet

Snakket nettopp med ei venninne som har barn i samme bhg. Her kan de komme med barnet i bhg straks de er feberfrie. Her sier de også at de kan komme med litt feber i bhg så lenge allmenntilstanden tilsier det.

Stakars unger, som ikke får muligheten til å hvile ut.

Skrevet

Stakars unger, som ikke får muligheten til å hvile ut.

Som jeg skrev. Alt kommer ann på allmenntilstanden. Får da virkelig håpe de fleste foreldre velger å ha barnet sitt hjemme dersom de ser at han/hun er sliten/slapp.

Gjest Villanda
Skrevet

Hos oss er det også en 24 timersregel på når vi tar i mot barn i barnehagen igjen etter feber og omgangssyke, eventuelt andre smittsomme sykdommer.

Det er mange foreldre som prøver seg, men de må faktisk ta hensyn til de andre barna og ansatte. Et halvfrisk (syke også selvfølgelig) barn krever ekstra omtanke og oppmerksomhet, og man kan ikke la et enkelt barn ta så mye voksentid. i "kjernetiden" på småbarn er man nomalt 14 barn på 4 voksne, og da sier det seg selv at man har nok å henge fingrene i.

Å sende barn i barnehagen for tidlig etter sykdom fører ofte også til tilbakefall og lengre sykdom enn det hadde trengt å vært for barna.

Mange foreldre har altfor høy terksel for å holde barna hjemme når de er i dårlig form! Det er ikke bare feber eller ikke feber som har noe å si for om barne bør være i barnehagen eller ikke.

Skrevet

Snakket nettopp med ei venninne som har barn i samme bhg. Her kan de komme med barnet i bhg straks de er feberfrie. Her sier de også at de kan komme med litt feber i bhg så lenge allmenntilstanden tilsier det. Personlig ville jeg foretrukket å være hjemme da. Selv jobber jeg ikke så mye, og gutten min er bare 60% i bhg, så her blir dette sjelden noe problem.

Det ville jeg sjekket opp med barnehagen, og ikke umiddelbart tatt det venninnen sier for god fisk. Det er ganske standard at man skal ha en feberfri dag hjemme før man drar i barnehagen igjen.

Det blir en del fravær det første halvåret i barnehagen. Vår begynte da han var ett, og han var vel syk 4-5 ganger det første halvåret. Nå har han imidlertid ikke være syk i det hele tatt på et år (bank i bordet), så det blir fort bedre!

Skrevet (endret)

Det ville jeg sjekket opp med barnehagen, og ikke umiddelbart tatt det venninnen sier for god fisk. Det er ganske standard at man skal ha en feberfri dag hjemme før man drar i barnehagen igjen.

Det blir en del fravær det første halvåret i barnehagen. Vår begynte da han var ett, og han var vel syk 4-5 ganger det første halvåret. Nå har han imidlertid ikke være syk i det hele tatt på et år (bank i bordet), så det blir fort bedre!

Det stemmer nok det hun sier.. Dette er hva hun har fått fortalt av de ansatte i bhg... Er nok litt forskjellig hvordan de ser på dette rundt omkring sikkert.

Kan jo forresten spørre svigerinna mi, som er førskolelærer og jobber i en annen bhg

Endret av Husfrua
Skrevet

Da fikk jeg spurt svigerinna mi ;)

Hun sier at der hvor hun jobber er det en hovedregel at de skal være hjemme 24 timer etter. Men dette følges ikke alltid. Det kommer også litt an på hva feberen skyldes. Ved langvarig sykdom, bør de være hjemme et døgn etter. Men noen barn kan ha litt feber en dag, for så å være helt frisk dagen etter, og da er ikke denne regelen så nøye visstnok. I hvertfall ikke der hvor hun jobber.

Regner jo med de fleste foreldre greier å vurdere dette selv?

Gjest Annaires
Skrevet

Da fikk jeg spurt svigerinna mi ;)

Hun sier at der hvor hun jobber er det en hovedregel at de skal være hjemme 24 timer etter. Men dette følges ikke alltid. Det kommer også litt an på hva feberen skyldes. Ved langvarig sykdom, bør de være hjemme et døgn etter. Men noen barn kan ha litt feber en dag, for så å være helt frisk dagen etter, og da er ikke denne regelen så nøye visstnok. I hvertfall ikke der hvor hun jobber.

Regner jo med de fleste foreldre greier å vurdere dette selv?

Desverre er det alt for mange foreldre som sender halvsyke unger med en Paracet innabords i bhg :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...