Gjest Gjest Skrevet 29. august 2011 #1 Skrevet 29. august 2011 Nå har sønnen min blitt mobbet helt siden mars i fjor og blir det fortsatt. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tatt dette opp med skolen, møtt opp på døra til foreldrene, ringt dem, men det er mange ganger og ingenting nytter. Foreldrene til mobberene nekter på at barna dems mobber og skola sier dem ikke ser noe og kan ikke gjør noe når dem ikke vet noe. De har sagt i møter at sønnen min kanskje bare forestiller seg det hele. Jeg føler meg rett og slett maktesløst og dette er rett og slett grov mobbing på det verste. Så nå vil jeg setter en stopper for dette en gang for alle. Jeg kjøpte meg noe avlyttningsutsyr og ba sønnen min legge lydopptakeren i sekken til han som virker som "lederen". Og det gikk bra så nå har jeg sittet og hørt en del og det er ikke måte på hva jeg har hørt. Der har jeg hørt tydelig at mobberen har planlagt med venner om hva de skal gjøre neste gang og jeg har til og med hørt faren til gutten stå og oppfordre og si bra gjort og ledd med og til og med kommet med forslag . Det er tydelig at det er foreldrene som står bak hele greia, i hvertfall så er de med. Noe jeg egentlig ikke skjønner for vi var faktisk venner med dem før. Og jeg aner ikke hva som har skjedd en gang. Sønnen min står nå godt på sitt at han ikke har gjort noe. Så nå sitter jeg her med et lydopptak av hele greia og lurer på om jeg kan gå til skolen med dette? Jeg gjorde kanskje dette mer på bare impuls og tenkte ikke gjennom dette så godt, men avlytting er vel ikke lovlig? Kan de anmelde meg? Kan jeg lage enda større problemer på grunn a dette? Men skolen kan vel ikke bare avfeie dette nå som jeg har klare bevis?
yabloko Skrevet 29. august 2011 #2 Skrevet 29. august 2011 "Hemmelige opptak av samtaler man selv ikke deltar i, er ulovlig etter straffeloven" Kilde: Artikkel fra Datatilsynet
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2011 #3 Skrevet 29. august 2011 "Hemmelige opptak av samtaler man selv ikke deltar i, er ulovlig etter straffeloven" Kilde: Artikkel fra Datatilsynet Så med andre ord så bør jeg slette det? Ingen mulighet å gi det anonymt heller? Jeg vil bare få slutt på mobbinen.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #4 Skrevet 29. august 2011 Hmm.. Vanskelig! Er dumt at mobbingen skal fortsette nå som du endelig har bevis på hva som virkelig skjer, samtidig som det er ulovlig å ta opp samtaler uten at de det gjelder har blitt informert. Kan hende du kan snakke med skolen, har ikke de noen form for taushetsplikt? Fortelle dem det du har gjort også høre om de får gjort noe med det uten å avsløre deg til den andre parten eller noe?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #5 Skrevet 29. august 2011 Hva med å konfrontere foreldrene med lydklippet? Syns det er helt forferdelig at sønnen din blir mobbet - og så er voksne med på det også! Håper han forstår at det er snakk om ren ondskap, og at det ikke på noen som helst måte er hans feil!
yabloko Skrevet 29. august 2011 #6 Skrevet 29. august 2011 Så med andre ord så bør jeg slette det? Ingen mulighet å gi det anonymt heller? Jeg vil bare få slutt på mobbinen. Først og fremst, jeg synes det er rart at ikke skolen kan/vil ta mer tak i dette og mener bestemt at du kan kreve at de virkelig gjør det - eventuelt gå et hakk eller to høyere opp i systemet hvis du fortsatt blir ignorert. Hvis (skole)systemet svikter ville jeg vurdert å gå til en advokat for råd.
Gjest gjest Skrevet 29. august 2011 #7 Skrevet 29. august 2011 (endret) Nå har sønnen min blitt mobbet helt siden mars i fjor og blir det fortsatt. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tatt dette opp med skolen, møtt opp på døra til foreldrene, ringt dem, men det er mange ganger og ingenting nytter. Foreldrene til mobberene nekter på at barna dems mobber og skola sier dem ikke ser noe og kan ikke gjør noe når dem ikke vet noe. De har sagt i møter at sønnen min kanskje bare forestiller seg det hele. Jeg føler meg rett og slett maktesløst og dette er rett og slett grov mobbing på det verste. Så nå vil jeg setter en stopper for dette en gang for alle. Jeg kjøpte meg noe avlyttningsutsyr og ba sønnen min legge lydopptakeren i sekken til han som virker som "lederen". Og det gikk bra så nå har jeg sittet og hørt en del og det er ikke måte på hva jeg har hørt. Der har jeg hørt tydelig at mobberen har planlagt med venner om hva de skal gjøre neste gang og jeg har til og med hørt faren til gutten stå og oppfordre og si bra gjort og ledd med og til og med kommet med forslag . Det er tydelig at det er foreldrene som står bak hele greia, i hvertfall så er de med. Noe jeg egentlig ikke skjønner for vi var faktisk venner med dem før. Og jeg aner ikke hva som har skjedd en gang. Sønnen min står nå godt på sitt at han ikke har gjort noe. Så nå sitter jeg her med et lydopptak av hele greia og lurer på om jeg kan gå til skolen med dette? Jeg gjorde kanskje dette mer på bare impuls og tenkte ikke gjennom dette så godt, men avlytting er vel ikke lovlig? Kan de anmelde meg? Kan jeg lage enda større problemer på grunn a dette? Men skolen kan vel ikke bare avfeie dette nå som jeg har klare bevis? Hadde ikke brydd meg med en anmeldelse. Hadde brukt det tvert. Endret 29. august 2011 av Kråkesaks 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #8 Skrevet 29. august 2011 Jeg vet ikke hvor mye et slikt opptak vil kunne bevise juridisk uansett. De involverte kan jo hevde at de lekte/spilte rollespill/at opptaket er redigert/at det ikke er de som snakker etc. Men du kunne kanskje brukt det som pressmiddel overfor disse foreldrene som er med på mobbingen og kreve at de får slutt på det eller så blir opptaket offentliggjort, at du er villig til å ta den risken for din egen del for å få slutt på mobbingen. Da risikerer du jo også å starte en "krig" der de andre skal hevne seg osv, og så har du det gående. Hva med å heller gå til rektor på skolen eller politiet og si at du har overhørt disse tingene bli sagt? Uten å si noe om opptaket. Jeg vet ikke. En veldig vanskelig og vond sak.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #9 Skrevet 29. august 2011 (endret) Hvordan fikk du båndopptakeren ut av sekken til denne gutten igjen etterpå uten at noen merket noe da? Endret 29. august 2011 av Kråkesaks 2
bettiloves Skrevet 29. august 2011 #10 Skrevet 29. august 2011 For en forferdelig situasjon! Skolerådgiveren har taushetsplikt. Jeg ville gått til rådgiveren med opptaket og bedt om råd.
Kråkesaks Skrevet 29. august 2011 #11 Skrevet 29. august 2011 (endret) Tråden er ryddet for spekulasjoner og oppfordring til lovbrudd. Kråkesaks. Endret 29. august 2011 av Kråkesaks
Miss MImm Skrevet 29. august 2011 #12 Skrevet 29. august 2011 Jeg tror jeg hadde sendt opptaket anonymt til skolen og sett hva som skjedde. Som nevnt er det ikke lov å gjøre denne typen opptak, men jeg forstår utrolig godt frustrasjonen og fortvilelsen din. Hva med å kontakte en jurist forresten, for å høre hva han / hun syns du bør gjøre? Ville i alle fall ikke konfrontert noen med opptaket uten å vite konsekvensene av det først.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå