Gå til innhold

Gravid - har mange spørsmål


Marielle

Anbefalte innlegg

Fant ut i dag at vi er gravide. Vi har ikke egentlig prøvd så hardt å bli det, men har tenkt at det kommer når det kommer. Har i grunnen tenkt lite over det å bli gravid, bortsett fra at det passer bra og at vi ønsker å få barn sammen. Men det var liksom noe som lå langt inn i fremtiden. Men nå er vi altså her, og lurer på en del ting:

1. Hvordan regner man hvor langt man er på vei - i forhold til siste mens eller siste eggløsning?

2. Skal jeg ta jerntilskudd, evt. få sjekket jernbeholdningen min allerede nå (hadde altså siste mens i midten av april).

3. Jeg spiser ikke kjøtt og drikker ikke melk (men spiser litt melkeprodukter), bør jeg da ta kalsium/kalium-tilskudd eller andre tilskudd? Bør jeg ringe legen eller noen andre å spørre om dette?

4. Når skal jeg gå til første legesjekk?

5. Noen som har erfaring med å slutte å røyke når de ble gravide? Jeg håper jeg tok min siste røyk i går kveld.

Mange spørsmål her. Håper noen kan svare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hvis du vil regne ut termin så regner man 40 uker fra siste menstruasjons første dag.

På BabyPortalen kan du forresten få regnet ut dette automatisk. I tillegg får du se andre viktige milepæler i svangerskapet. http://www.babyportalen.no/articles/termindato.asp

Vet ikke helt, men tror kanskje det hadde vært lurt å ta kalktilskudd når du ikke drikker melk. Viktig å være klar over at du også er lettere utsatt for karies på tennene pga. hormonforandringer i kroppen, så av den grunn er det også viktig med kalk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanlig at man går til den første legesjekken når man er rundt 8 uker på vei +-, husker ikke helt. Men ring til legen din å bestill time så finner de ut når du skal komme til første sjekk.

Jeg prøver å bli gravid nå og har begynt å ta vitamintilskudd og folsyre. Visst du spiser lite mat med kalsium så kan det jo kanskje være lurt å ta tilskudd. Men snakk med legen din først, så får han sjekket hva du trenger mer av evnt. Jern tror jeg det er i vitamintablettene, ihvertfall i de vitamin og mineraltilskudd tablettene.1212[ Dette Innlegg er endret av: cobra den 2002-05-16 11:56 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være litt forsiktig med jern, for det KAN være skadelig dersom du ikke behøver det - vent heller til legeundersøkelsen - da tar de blodprøver og måler slikt.

Det du SKAL ta er : folsyre (400 mg, tror jeg? Fås iallefall på apotek) og tran (jeg er bedagelig og tar kapsler). I tillegg tar jeg en multivitamintablett - så har jeg liksom "sikret meg".

I min by er det vanlig med første legetime i uke 9 - men selv var jeg ikke før i uke 13 pga litt venting (og fordi legen ikke mente jeg trengte stresse med det, måtte bare være inne i god tid før ultralyd)

Forresten - gratulerer og lykke til! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bare et lite tips. Som nevnt før børe du ta både folat og tran(omega3). I dagligvaren får du kjøpt Møllers Omega3-kapsler MED folat (lilla glass).

Du får altså begge deler samtidig, kjempekjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

I og med at du ikke drikker melk eller spiser kjøtt, ville jeg tatt kontakt med lege med en gang. Han/hun vil kunne fortelle deg hvilke tilskudd du bør ta. Jeg har hele tiden fått beskjed om å spise variert. Dersom hele grupper av mat ikke finnes i din daglige kost, må de nok kompenseres på et vis. Jeg ville vært skeptisk til å begynne å ta tilskudd (annet enn folat, tran og multivitaminer) uten å ha snakket med lege først. Det kan bli for mye av disse tingene også.

Lykke til med svangerskapet, forresten!!

Hilsen Hestehoven 30+1 icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei! Du har jo fått masse bra svar nå! Det er baer en ting jeg brenner for, og som ingen har svart deg på ennå. Jeg jobber med nyfødte, og ser den opphopningen det er av plager, sykdommer (hos spedbarna)og lavere fødselsvekt som er vanlig hos røykende iforhold til ikke-røykende mødre. Det er så vondt å se at de små og helt uskyldige vesnene blir offer for røykende mødre.

Så stå på!! Lykke til med videre røyekstopp, det er sikkert ikke lett. Men du har en liten en inni der som vil takke deg en dag.

LYKK TIL VIDERE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...